5847
Sök

Digital design: Vill ha lite mer info om märket och deras basar

Rycketofta Racing
292 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
heej..
skulle vilja ha lite mer info om märket och deras basar.
kvalite mm
är dem värda pengarna?
någon som har provat på dem?
vart kan man köpa dem?
Senast redigerat av Tab (28 november 2007)

//Rycketofta Racing

1 142 Inlägg
28 november 2007
fråga Tendenza  han kan nog lite om digital designs

tokfrans
982 Inlägg
28 november 2007
DD finns att köpa hos

www.soundpressure.se
www.digital-designs.se

om dom är värda pengarna? det är ju upp till användaren.. jag anser.. JA!!!! det är dom.

590 Inlägg
28 november 2007
Sjukt nöjd med min DD iallafall=) kolla forumet på Soundpressure.com

"There can only be one"
205 Inlägg
28 november 2007
Tab skrev:
heej..
skulle vilja ha lite mer info om märket och deras basar.
kvalite mm
är dem värda pengarna?
någon som har provat på dem?
vart kan man köpa dem?

Digital Designs är ett litet företag som handbygger sina basar från 6,5" i Okalhoma City USA. Slutsteg och billiga kitsystem designas i USA men tillverkas i asien. I vinter släpps dock nya High End kit system som tillverkas i tyskland.

När det gäller kvalitet så är DDs filosofi att du som användare skall få maximal prestanda både SQ och maximal effektålighet för den summa du är beredd att betala, målet är att högtalarna skall låta "rätt" oavsett effekt du matar i sin rekomenderade lådvolym.

Digital Designs som är företaget Resonace inc eget varumärke tillverkar även element åt andra mycket mer kända företag som är duktiga på marknadsföring och har igentligen inget eget behov att bli det största varumärket i branchen utan vill att DD skall stå för just maximal prestanda för X antal dollars och därför lägger DD ner absolut minimalt på marknadsföring.

Jag har använt DD sedan 99 och är fortfarande lika överaskad varje gång jag hör dem i rätt installation smile

Handla DD i Sveriga gör du på www.digital-designs.se och av vårt team av ambassadörer http://www.digital-designs.se/team.htm Dock befinner ni er i länder utan egen representant såsom åland handlar du DD på www.soundpressure.com / www.ddaudio.eu

Om ni har fler frågor om DD eller Digital Designs Sverige går det bra att mejla mig direkt på tomas@digital-designs.se

Ps. musse HT rules wink
Senast redigerat av Naughty Tee (28 november 2007)

2 911 Inlägg
28 november 2007
Vi har använt rätt mycket DD under ett par år, allt ifrån minsta modellerna till de större.
Det är inte mycket som slår stryktåligheten, men på senare tid har jag märkt av att för min smak är DD lite "pangiga" gentemot hur jag tycker det ska låta, men det låter ändå jäkligt bra.

Får jag säga det själv tycker jag man ska hålla sig ovanför 35-serien, det är där man börjar få känna lite på vad dom går för, enda som jag lite smått accepterar i lägre är deras 6.5" LT middar och 1508;orna smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
28 november 2007
dd finns ju också på dbakuten.se

"There can only be one"
205 Inlägg
28 november 2007
Det MrBas beskriver som "pangighet" är basens transientsnabbhet dvs att basen är tillräcklig attack snabb att återge detta. 

Vi på DD.se anser att om dessa snabba transienter finns på inspelningen så skall basen inte filtrera bort dessa genom att vara för långsam.

NOTERA att detta är vad vi vill ha ut ur signalen och kan vara ovant och kännas påträngande om man är ovan med live spelningar och gärna har för hög nivå på subben mot framsystemet i sin bil men vi älskar detta ryggskott till bas om det finns med på inspelningen.

Andra vill ha en bas som endast lirar avgrunds mullret och för detta krävs inte en så transientsnabb baskonstruktion som DDs basar. Vilken baskaraktär som man själv gillar är helt upp till var och en att välja sin favoritbas efter.

Smaken är ju som alla vet likadan som baken, dvs delad smile

1 058 Inlägg
28 november 2007
Naughty Tee skrev:
Det MrBas beskriver som "pangighet" är basens transientsnabbhet dvs att basen är tillräcklig attack snabb att återge detta. 

Vi på DD.se anser att om dessa snabba transienter finns på inspelningen så skall basen inte filtrera bort dessa genom att vara för långsam.

NOTERA att detta är vad vi vill ha ut ur signalen och kan vara ovant och kännas påträngande om man är ovan med live spelningar och gärna har för hög nivå på subben mot framsystemet i sin bil men vi älskar detta ryggskott till bas om det finns med på inspelningen.

Andra vill ha en bas som endast lirar avgrunds mullret och för detta krävs inte en så transientsnabb baskonstruktion som DDs basar. Vilken baskaraktär som man själv gillar är helt upp till var och en att välja sin favoritbas efter.

detta beror väl ganska mkt på dom sjukligt stora magneterna som utmärker många av DD:s basar??

gäller även detta dom billigare serierna??

PoLoud =D

"There can only be one"
205 Inlägg
28 november 2007
Ja målet med DDs olika serier att basarna skall låta "DD" dvs så likadant som möjligt i sina rekomenderade lådor men med fokus på olika effektnivåer. tex 500 serien är byggd för 3-400w steg 9500 serien 1500-3000 w osv. Du skall kunna börja med en 512 i 55 liter portat och ett 300w steg och sedan byta upp dig i samma låda och mata på 1000w på din nya 2512 och om du tycker att 55 liters lådan lirar kanon skall 2512 lira lika bra i den fast högre och troligtvis med lite mer attack pga av du har mer kraft i steget..

men har du kvar ditt 300w steg skall skillnaden i karaktär på modellerna vara minimal...
det är målet med de olika serierna, att inte lla gillar DDs karaktär är en anna sak, speciellt om de sitter i en felaktig låda wink

2 911 Inlägg
28 november 2007
Byggde ihop en låda till en kunds 2512 idag, 57 liter, jäklar i gatan va den spelade tight smile

Har lovat bort båda mina 9912;or, annars hade man gjort något skojj med dom, DD-freak är man nog alltid, får väl bli en Z snart istället kanske smile

"There can only be one"
205 Inlägg
28 november 2007
Decibel skrev:
Byggde ihop en låda till en kunds 2512 idag, 57 liter, jäklar i gatan va den spelade tight smile

Har lovat bort båda mina 9912;or, annars hade man gjort något skojj med dom, DD-freak är man nog alltid, får väl bli en Z snart istället kanske smile

Hihi kan det vara så att du blir först i Sverige med en Z Harry, Krille är fortfarande ensam om att ha en 91a så varför skulle inte Sundsvall bli först med Z med wink
Varning dock enligt de som lyssnat på Z så är de så rappa att de upplevs som en 99 på steroider big_smile

2 911 Inlägg
28 november 2007
Naughty Tee skrev:
Decibel skrev:

Hihi kan det vara så att du blir först i Sverige med en Z Harry, Krille är fortfarande ensam om att ha en 91a så varför skulle inte Sundsvall bli först med Z med wink
Varning dock enligt de som lyssnat på Z så är de så rappa att de upplevs som en 99 på steroider big_smile

Det kan jag leva med, får ha XXX 15 igång i bakgrunden som levererar lite djupa toner smile

Rycketofta Racing
292 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
tack för tips och ideer mitt mål med basen är djupbas och myckt av det big_smile
jag e sugen på en 9510d är det nått att satsa på? räcker dte med bara en sånn? haha
någon som har någon erfarenhet om denna basen?
vågar man köpa en begangnad?
mvh Tab

//Rycketofta Racing

"There can only be one"
205 Inlägg
29 november 2007
Tab skrev:
tack för tips och ideer mitt mål med basen är djupbas och myckt av det big_smile
jag e sugen på en 9510d är det nått att satsa på? räcker dte med bara en sånn? haha
någon som har någon erfarenhet om denna basen?
vågar man köpa en begangnad?
mvh Tab

För att rekomendera bas behöver vi veta lite mer om ditt övriga system, hur mycket effekt skall basen få, hur mycket har du som möter upp basen med dvs hänger framsystemet med basnivån som 9510 kan prestera.
Hur stor låda har du plats för, vilken bil skall den sitta i osv...

9510 är en riktig goding som gör det det blir tillsagd på ett mycket korrekt och extremt högljutt sätt kan jag intyga om:)

2 911 Inlägg
29 november 2007
Naughty Tee skrev:
9510 är en riktig goding som gör det det blir tillsagd på ett mycket korrekt och extremt högljutt sätt kan jag intyga om:)

Du menar likställt med en förbaskad bonde som står och slår en spade i ryggen på dig i takt med musiken wink

"There can only be one"
205 Inlägg
29 november 2007
Decibel skrev:
Naughty Tee skrev:

Du menar likställt med en förbaskad bonde som står och slår en spade i ryggen på dig i takt med musiken wink

hahaha ja om det är så på inspelningen så skall bonden stå och slå, sen kan man ju vrida ner gainen med om det är för jobbigt för den stackars spinalen och man inte vill ha ryggdunkandet i denna nivå wink

Rycketofta Racing
292 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
hahaha..
basen ska i så fall installeras i en volvo 855 (kombi) med gott om plats big_smile
frontsystemet är inte köpt än, men självklart nått som pallar trycket xD
men vågar man köpa en begangnad?
minna planer på steg ligger på ett Sinus Live SL-A3000 Mono block mer info på:http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=2_53&products_id=279

jag är mest ute efter extrem ljudbas som känns i bröstet big_smile

//Rycketofta Racing

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 november 2007
Naughty Tee skrev:

Thomas,
detta kan vi verkligen diskutera. Jag vågar påstå att DD's basar spelar rejält snabb midbas, men de är inte linjära. Jag vet att hur bra du än bygger en låda till 3510 så spöar min Anthem10 den basen totalt sett över hela basregistret vilken dag som helst. Men vissa gillar det där banket och skiter i klangen. Och då kan man ju ta en DD...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

"There can only be one"
205 Inlägg
29 november 2007
Åfan mr Swedish Champion, så DD gör de Anthem nu med ? eller är du inne på fel tråd Jonas wink Jag har förövrigt nyheter till dig, en känd tysk tidning har Testat DD 35 serien tillsammans med ett antal andra stora erkända varumärken och hör och häpnad DDn var mest linjär i deras frekvensmätningar..

i spannet 50-90hz diffade DDn endast 3dB och bäste konkurenten 8dB...mycket märkligt va trots att konkurenten var tom dyrare än DDn, och jag glömde DDn lirade 3dB högre vid 30Hz mer än bäste konkurenten och tom 20dB mer djupbas än tredje bas i ledet. Just ja jag glömde att nu är tidningstester inte intressant längre för tidningmurvlar de kan ju inget om djupbas och linjäritet och framför allt inget om HiFi eller hur Jonas wink

Ps grattis igen till SM jag får dissa din bil vid tillfälle big_smile
Senast redigerat av Naughty Tee (29 november 2007)

Sök