Naughty Tee skrev:
Regler som att "slutet är det enda som går att lyssna på" stämmer tills man testat motsatsen fullt ut...eller hur Jonas

Absolut. Jag kör själv portat till mina hemma HiFi högtalare, och ser man bara till att göra den rätt så bli rtransientsvaret bra.
Faktum är att om man lägger ner så mycket tid och arbete på att bygga en bas som låter bra i portat så vore det väl sjutton om det inte fukade. Och visst går det att få portat att låta tillräckligt bra, åtminstone så mycket att vi som just har DD är nöjda med portat i alla fall

. MEN glöm inte att det finns folk som lyssnar lika mycket med ögonen dvs de som anser att bra ljud KAN inte låta bra om det är en portad låda OCH framför allt inte om det är fel märke och därför vägrar prova oavsett hur bra det KAN låta (observera att det är min smak)....
Jag skiter i vilket, låter det bra låter det bra.
Jonas tyvärr är det så att du uppfattas som en av dessa som lyssnar lika mycket med ögonen på grund av dina inlägg av just DD.. Det är så synd eftersom du har så mycket kunskap att sprida men du ser rött så fort fel märke får det minsta uppmärksamhet på dessa forum som du är flitig på...
Jag ser inte rött Thomas. Och jag är den siste som lyssnar med ögonen skall du veta. Däremot så tycker jag att sättet ni framställer DD på i Sverige inte stämmer överens med de resultat som uppvisas. Varpå ni hävdar att varenda domare i Sverige har fel och inte förstår sig på HiFi. Sådana som inte gör annat än håller på med HiFi....Det tycker jag är märkligt.
Vi kan vända på det; finns det ingenting som är en begränsning med DD's basar? Svarar du nej så ljuger du. För det finns kompromisser med allt. Så enkelt är det. Och det är väl främst det jag tycker är trist, att ni inte verkar kunna erkänna bristerna, trots att flertalet både egna lyssningstester, tidningar etc har konstaterat samma sak år efter år.
Den 12tums bas i er egna bygda låda som var med i Bilstereotidningens test. Var det fel på dem personerna som lyssnade där med?!
Du och jag har som alla andra på vår planet vår egen unika smak på hur välljud, hifi och SQ skall upplevas. Att du är 2007 års kung av EMMA är ett faktum, MEN du måste acceptera att EMMA inte är detsamma som hur hela världens syn på just välljud, hifi och SQ, EMMA är och förblir EMMA dvs Europas ledande tävlingsform I BIL punkt slut...
Ja, alltså, vi har gjort nåt, men vi är inte nån sorts uber-människor. Däremot är vi rätt bra på att ta åt oss kritiken, även om det inte alltid syns.
Men jag håller med dig till 100%, var och en har sina egna funderingar och tankar kring HiFi. Och det har man all rätt att ha!
Nej fortsätt gärna att dela med dig om dina erfreheter av DD jag är villig att låna ut vilken bas som helst till dig även i prisklasser som du anser vara ok

så du får testa dessa i din egen miljö men helst i en lådstorlek som jag rekomenderar inte nåt hopkok du plottrat fram ur din dator.
Ja alltså, har man väl haft basen fram i bilen en gång vill man aldrig sätta den nån annan stans igen, det kan jag lova dig. Sjuk skillnad på timing i systemet blir det. Och på basfokus, höjden på basen i ljudbilden etc.
Min låda fram nu är på 22 liter. Sluten då. Har du nåt som funkar i den volymen så skall jag testa! (Jag körde min DD 3510 i en 25 liters sluten, och det pangade på som faaan, men det lät inte rätt ansåg jag.) Som referens använder jag ibland mig utav min granne som äger och driver en studio inne i stan. Jag brukar dra med han ut i bilen emellanåt, med en utav skivorna de själva har producerat, så får han lyssna. Han vet ju exakt hur det skall låta. Såna övningar är nyttiga och ger extremt mycket. True to the source hette det

Att din 3510 smäller i en för liten sluten låda är inte så konstigt när du kollar på hur basen är tänkt att fungera, nej du envisas med att ta fram det som anledningen till att DD är kass på grund av att du har satt den i en för liten sluten låda och matat på med så mycket effekt att lufthastigeheten i kylhålet blir så hög mot dammkåpan att det smäller.. ta då din bästa Anthem bas montera den i en aldeles för stor portad låda stäm av den 60hz mata på 6 kilowatt och den kommer att uppträda på ett galet sätt den med..
Nej, "smällandet" hade inget med dammkåpan att göra. Det är karaktären på ljudet jag menar! Lådvolymen valde jag ungefär samma som Hedde hade då han sålde basen till mig.
Billjud är prioritering på hög nivå, men går du över gränsen på hur galet du monterar och anvädervilken produkt som helst beter de sig på felaktigt sätt och har du otur kostar det en massa pengar med.
Absolut, been there, done that!

Nej fortsätt att sprida dina erfarenheter men håll dig gärna till ämnet som diskuteras, jag har vad jag vet aldrig nånsin förstört någon tråd där folk frågar om dina produkter och jag tänker fortsätta med att inte göra detta. Peace Jonas men nu är det för sent för triusarna med, de nya Digital Designs AA kitten med en diskant att döda för är på väg och dessa kommera att möta upp ZT45 på ett mysigt sätt

Vad är ZT45?
mvh Jonas