3969
Sök

Digital design: Vill ha lite mer info om märket och deras basar

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 november 2007
Naughty Tee skrev:
Åfan mr Swedish Champion, så DD gör de Anthem nu med ? eller är du inne på fel tråd Jonas wink Jag har förövrigt nyheter till dig, en känd tysk tidning har Testat DD 35 serien tillsammans med ett antal andra stora erkända varumärken och hör och häpnad DDn var mest linjär i deras frekvensmätningar..

i spannet 50-90hz diffade DDn endast 3dB och bäste konkurenten 8dB...mycket märkligt va trots att konkurenten var tom dyrare än DDn, och jag glömde DDn lirade 3dB högre vid 30Hz mer än bäste konkurenten och tom 20dB mer djupbas än tredje bas i ledet. Just ja jag glömde att nu är tidningstester inte intressant längre för tidningmurvlar de kan ju inget om djupbas och linjäritet och framför allt inget om HiFi eller hur Jonas wink

Ps grattis igen till SM jag får dissa din bil vid tillfälle big_smile

Ptja, du kan ta dina tidningar Thomas och köra med dem testerna. Eller så kan vi ta fakta i verkligheten. Hur många SM har ni vunnit med DD basar inom välljud? Totalt i världen?

Vi lanserade Anthem10 iår, vi tog 3 utav 3 SM Guld iår.  big_smile Den har inte varit med i nån tidningstest - men akta dig den dan det blir av lol

Kom och dissa du, men akta dig, för som du vet, jag har själv ägt en 3510, så jag har väldigt torrt på fötterna. wink

BTW, jag vann SM, det gjorde inte du. Du får bjuda på en bira nästa gång, så skall jag kanske ta med Triusar till dig ;-)

(as a side-note: det är ju fan att ni inte kan bygga en SQ bil så vi verkligen får svart på vitt hur bra dem är.........vi VET JU REDAN att de kan dB......kom igen och bygg nåt som bedöms utofrån ett välljudsperspektiv till nästa år!! tongue)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

"There can only be one"
205 Inlägg
30 november 2007
jonash skrev:
(as a side-note: det är ju fan att ni inte kan bygga en SQ bil så vi verkligen får svart på vitt hur bra dem är.........vi VET JU REDAN att de kan dB......kom igen och bygg nåt som bedöms utofrån ett välljudsperspektiv till nästa år!! tongue)

mvh Jonas

Helt klart vore det intressant att bygga en välljudsbil om det var frågan om ljudet endast, men med allt runtomkring, installations bedömning, dokumentation och inte minst att marknadsföringskontot måste flerdubblas för att lyckas inom Emma bidrar till att jag personligen inte har lust och möjligheten med detta.

Som du vet är dessa faktorer en lika viktig detalj som ljudet för att vinna och just av denna anledning + att jag personligen inte är en stor fan av Emmaljudets karaktär innebär att jag inte kommer att bygga en Emma bil. Dock finns det möjlighet för en extremt seriös tävlande att höra av sig och diskutera ett samarbete med oss för vi har garanterat produkterna att lyckas för den som har tålamodet att bygga en Emma bil smile

Jag håller på med dB som inte har några skrupler på hur saker ser ut, vilket typsnitt du skrivit din presentation vilka fälgar du matchar din lackerade spoiler med samt bryr sig inte ett dugg om att du bjuder tävlingsledningen på en barrunda (som för övrigt är skitkul)...utan dB handlar om att mäta högst och du vinner...punkt slut...

Nä Jonas, du har kämpat för att dina gubbar och dina grejjer skall ha fått det resultatet du fick i år och det är superbra. Jag kommer nog inte att bygga en EMMA bil nånsin, men jag är övertygad att du kommer att sitta i en DD EMMA bil inom snar framtid och förstå varför vi älskar DD smile

Ps vi saluför dock ett annat märke som har plockat en och annan SQ skalp genom åren wink..... Audio Control ..... om HiFi har med antal SQ titlar att göra så tar det ett tag att nå upp till deras klass eller hur J smile
Senast redigerat av Naughty Tee (30 november 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 november 2007
Naughty Tee skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Helt klart vore det intressant att bygga en välljudsbil om det var frågan om ljudet endast, men med allt runtomkring, installations bedömning, dokumentation och inte minst att marknadsföringskontot måste flerdubblas för att lyckas inom Emma bidrar till att jag personligen inte har lust och möjligheten med detta.

Som du vet är dessa faktorer en lika viktig detalj som ljudet för att vinna och just av denna anledning + att jag personligen inte är en stor fan av Emmaljudets karaktär innebär att jag inte kommer att bygga en Emma bil. Dock finns det möjlighet för en extremt seriös tävlande att höra av sig och diskutera ett samarbete med oss för vi har garanterat produkterna att lyckas för den som har tålamodet att bygga en Emma bil smile

Jag håller på med dB som inte har några skrupler på hur saker ser ut, vilket typsnitt du skrivit din presentation vilka fälgar du matchar din lackerade spoiler med samt bryr sig inte ett dugg om att du bjuder tävlingsledningen på en barrunda (som för övrigt är skitkul)...utan dB handlar om att mäta högst och du vinner...punkt slut...

Nä Jonas, du har kämpat för att dina gubbar och dina grejjer skall ha fått det resultatet du fick i år och det är superbra. Jag kommer nog inte att bygga en EMMA bil nånsin, men jag är övertygad att du kommer att sitta i en DD EMMA bil inom snar framtid och förstå varför vi älskar DD smile

Ps vi saluför dock ett annat märke som har plockat en och annan SQ skalp genom åren wink..... Audio Control ..... om HiFi har med antal SQ titlar att göra så tar det ett tag att nå upp till deras klass eller hur J smile

Thomas,

AudioControl har jag ett gott öga till, jag hade AudioControl prylar i min ägo innan du ens visste vad det var vågar jag påstå wink Om de nu bara kunde göra nånting som är i stil med en PXA701...

Men det andra du skriver, jag menar är du helt seriös?! Det låter som om du anser att vi just dominerat hela SM finalen p.g.a att vi hade en "monter" på finalen?! Jag tror inte du menar det, men om du menar det så blir jag faktiskt extremt förvånad och förbannad. Vi är ett MINDRE företag än ni, nej fel.

Vi är ett litet SKITFÖRETAG mot er. Så kom inte och säg att vi köpt nån framgång p.g.a marknadsföring. För det vet du att det är ren bullshit. Vi distribuerar extremt bra ljudprodukter för bil, så är det. Ni lägger förmodligen MER pengar än oss på ett år i "marknadsföring".

Den andra sanningen som kanske är den stora hemligheten är att vi har EXTREMT stor kompetens att tillgå inom ljud och vad man behöver göra för att få det att låta bra. Precis som du har extremt stor kompetens att tillgå inom dB. Skulle jag själv bygga en dB-bil är du en av de första jag skulle snacka med. Så enkelt är det. Både du och jag vet att produkterna är en stor del. Men det är lika viktigt att kunna förstå hur man skall använda dem. Och jag vågar påstå, att där är det inte många som slår oss i Sverige vad gäller ljudkvalitet. Och det handlar inte bara om våra produkter. Du skall veta att det är ganska många som hör av sig till oss ang. råd om både det ena märket efter det andra - som man verkligen inte trodde skulle höra av sig. Vore man konsult och tog betalt för den tid man lägger ned på dessa, så skulle man förmodligen 3dubbla omsättningen. Det är på den nivån det är...

I övrigt så tycker jag du är en FEGIS. tongue  Alla kan fixa en fullpoängare på Installation i en Experienced eller som i mitt fall Advanced30L. Det handlar inte ett skit om fälgar eller typsnitt! Herregud - jag hade VINTERDÄCKEN PÅ! Fick fullt pott ändå! Sunt förnuft handlar det om i dessa klasser.

Så kom igen nu, strunta i ursäkterna, bygg en HiFi bil och kom ut på mattan! winksmile

Vem vet, som motprestation kanske jag ställer upp i en bassrace lol

/jonas

Superhedde
255 Inlägg
1 december 2007
Haha... Här var det ju oxå fullt drag!tongue  Tjenare Jonas! Jag vill också vara med här o tjata!cool

Min DD 9510 räcker iaf bra för att matcha fyrdubbla Amega framsystem...wink

Framåt genom skidluckan på min Alfa 164...big_smile

///Mvh Mattias
Senast redigerat av DJ_Hedde (1 december 2007)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

21 761 Inlägg
1 december 2007
Men vad trevligt, snart är hela Lazzat här winksmile.

10 287 Inlägg
1 december 2007
Dags att ta inträde snart då.....

Göran
Moderator

Drönirettab skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 december 2007
DJ_Hedde skrev:
Haha... Här var det ju oxå fullt drag!tongue  Tjenare Jonas! Jag vill också vara med här o tjata!cool

Min DD 9510 räcker iaf bra för att matcha fyrdubbla Amega framsystem...wink

Framåt genom skidluckan på min Alfa 164...big_smile

///Mvh Mattias

Hej Hedde! smile

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: ingen och allraminst jag har nånsin tvivlat på DD's förmåga att leverera ljudtryck, och ett sjuhelvetes "pang" i registrena.

Det enda som jag själv saknar i en DD bas för att jag skall tycka den är värd de 3 gånger mer än en motsvarande dito är att man faktiskt kan få artikulationen också.

Och det anser jag med fler (tidningstester, ljuddomare etc) är den enda stora bristen med DDs basar. Allt som är 35Hz låter exakt lika, må det vara en synthbas eller en ståbas.

Men det är en stryktålig produkt som för många är det helt idealisk. Det är inte tu tal om annat.

mvh Jonas

21 761 Inlägg
1 december 2007
Sharky: Ja, det får vi nog göra wink. Rutinerade killar är det iaf, borde kunna bli mycket info om DD. Har hört en DD 9515 i bilen som polaren och jag håller på med, den spelar rätt högt kan man säga.
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 december 2007
LOL!

Göran, jag funderar precis tvärtom - jag är ganska rejält sugen på att skita i att skriva på forumen överhuvudtaget. Jag har hållt på länge, och det känns som om att alla de som tvivlat kan "ta sin hatt och käka upp den nu". Jag har inget mer att bevisa vad gäller välljud. Jag har just vunnit ett SM. Vi på Ncore har sopat banan med allt och alla i princip. Vi har inte bara vunnit 3 utav 7 klasser i bästa-ljud-i-bil. Vi har landets bästa bil! Det vi har gjort iår är som att Sverige skulle vinna 60% utav landskamperna mot Brasilien i fotboll. Eller som att Toyota skulle vinna 6 av 10 lopp i F1 på ett år...Eller som att Linux hade 60% utav marknaden mot Microsoft. 

Det är få som verkligen kan hävda att de har en bil som är bäst. För mig så är det snart så att det räcker.

Jag har dessutom 2 små barn som förmodligen hellre vill att jag lägger pussel eller bygger lego med dem än sitter här och häckar (om än att de sover nu!)

mvh Jonas

Sharky skrev:
Dags att ta inträde snart då.....

Göran
Moderator

Drönirettab skrev:

Superhedde
255 Inlägg
1 december 2007
Jaa du är JÄTTEDUKTIG Jonas...tonguebig_smile

Ska vi nu återgå till ämnet Digital Designs kanske?roll

Frågor? roll

///Mvh Mattias

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 december 2007
DJ_Hedde skrev:

Frågor? roll

///Mvh Mattias

Jag har en: Varför bytte du till en portad när du bytte till 9510an? Funkar den inte lika bra som 3510an i slutna? Dammkåpan?!

Jag minns hur du i princip har svurit ed wink på att det är slutna lådor som gäller, så jag är mest nyfiken på vad som fick dig att gå över till portat denna gång.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (1 december 2007)

"There can only be one"
205 Inlägg
1 december 2007
jonash skrev:
DJ_Hedde skrev:

Frågor? roll

///Mvh Mattias

Jag har en: Varför bytte du till en portad när du bytte till 9510an? Funkar den inte lika bra som 3510an i slutna? Dammkåpan?!

Jag minns hur du i princip har svurit ed wink på att det är slutna lådor som gäller, så jag är mest nyfiken på vad som fick dig att gå över till portat denna gång.

mvh Jonas

Regler som att "slutet är det enda som går att lyssna på" stämmer tills man testat motsatsen fullt ut...eller hur Jonas wink

Faktum är att om man lägger ner så mycket tid och arbete på att bygga en bas som låter bra i portat så vore det väl sjutton om det inte fukade. Och visst går det att få portat att låta tillräckligt bra, åtminstone så mycket att vi som just har DD är nöjda med portat i alla fall smile . MEN glöm inte att det finns folk som lyssnar lika mycket med ögonen dvs de som anser att bra ljud KAN inte låta bra om det är en portad låda OCH framför allt inte om det är fel märke och därför vägrar prova oavsett hur bra det KAN låta (observera att det är min smak)....

Jonas tyvärr är det så att du uppfattas som en av dessa som lyssnar lika mycket med ögonen på grund av dina inlägg av just DD.. Det är så synd eftersom du har så mycket kunskap att sprida men du ser rött så fort fel märke får det minsta uppmärksamhet på dessa forum som du är flitig på...

Du och jag har som alla andra på vår planet vår egen unika smak på hur välljud, hifi och SQ skall upplevas. Att du är 2007 års kung av EMMA är ett faktum, MEN du måste acceptera att EMMA inte är detsamma som hur hela världens syn på just välljud, hifi och SQ, EMMA är och förblir EMMA dvs Europas ledande tävlingsform I BIL punkt slut...

Nej fortsätt gärna att dela med dig om dina erfreheter av DD jag är villig att låna ut vilken bas som helst till dig även i prisklasser som du anser vara ok wink så du får testa dessa i din egen miljö men helst i en lådstorlek som jag rekomenderar inte nåt hopkok du plottrat fram ur din dator.

Att din 3510 smäller i en för liten sluten låda är inte så konstigt när du kollar på hur basen är tänkt att fungera, nej du envisas med att ta fram det som anledningen till att DD är kass på grund av att du har satt den i en för liten sluten låda och matat på med så mycket effekt att lufthastigeheten i kylhålet blir så hög mot dammkåpan att det smäller.. ta då din bästa Anthem bas montera den i en aldeles för stor portad låda stäm av den 60hz mata på 6 kilowatt och den kommer att uppträda på ett galet sätt den med..

Billjud är prioritering på hög nivå, men går du över gränsen på hur galet du monterar och anvädervilken produkt som helst beter de sig på felaktigt sätt och har du otur kostar det en massa pengar med.

Nej fortsätt att sprida dina erfarenheter men håll dig gärna till ämnet som diskuteras, jag har vad jag vet aldrig nånsin förstört någon tråd där folk frågar om dina produkter och jag tänker fortsätta med att inte göra detta. Peace Jonas men nu är det för sent för triusarna med, de nya Digital Designs AA kitten med en diskant att döda för är på väg och dessa kommera att möta upp ZT45 på ett mysigt sätt smile
Senast redigerat av Naughty Tee (1 december 2007)

Superhedde
255 Inlägg
1 december 2007
jonash skrev:
DJ_Hedde skrev:

Frågor? roll

///Mvh Mattias

mvh Jonas

Jo, så här var det: Att möta upp FYRA framsystem med endast en TIOTUMS bas kräver lite. Min 3510 fungerade mycket bra, men jag ville ändå "prova" en 9510... Sagt och gjort, 9510 monterades i samma slutna låda på 25liter.

Hör o häpna, men den var SNABBARE i anslagen än framsystemet. Detta var lite irriterade eftersom jag vill ha dem samspelta. En portad låda byggdes för att helt enkelt anpassa transientsvaret till framsystemen. En slitsad port som mynnar ut under armstödet konstruerades. Denna hade en grundavstämning vid 40hz som sedan sänktes med en träbit som skjuts in i porten.(Jonas den tråden minns du väl?)Efter ett par dagars utprovande efter jobbet(jag räknar med ca 20-25timmars tid) hittade jag tillslut en avstämning som passade som handsken.

Jag kan intyga att ingen som hört den kunnat tro att det endast är en 10" bas....

///Mattias

"There can only be one"
205 Inlägg
1 december 2007
DJ_Hedde skrev:
Jag kan intyga att ingen som hört den kunnat tro att det endast är en 10" bas....

///Mattias

Men det är ju inte endast en 10" bas, det är en Digital Designs 9510 10" bas wink big_smile big_smile

Och just 95 serien är anledningen till att jag vill påstå att portat kan låta minst lika välljudande och bra som en välljudande bas i en sluten låda och ändå ha en perfekt tajming samt ändå ha output som skrämmer döda.

ÄNNU EN GÅNG är dett min personliga smak som ej skall förknippas med hela jordens var och ens enskilda smak, men 95an bör upplevas för att skapa er egen uppfattning. Och jag vet att Hedde gärna demar sin bil för er om ni har vägarna förbi smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 december 2007
DJ_Hedde skrev:
jonash skrev:
DJ_Hedde skrev:

Frågor? roll

///Mvh Mattias

mvh Jonas

Jo, så här var det: Att möta upp FYRA framsystem med endast en TIOTUMS bas kräver lite. Min 3510 fungerade mycket bra, men jag ville ändå "prova" en 9510... Sagt och gjort, 9510 monterades i samma slutna låda på 25liter.

Hör o häpna, men den var SNABBARE i anslagen än framsystemet. Detta var lite irriterade eftersom jag vill ha dem samspelta. En portad låda byggdes för att helt enkelt anpassa transientsvaret till framsystemen. En slitsad port som mynnar ut under armstödet konstruerades. Denna hade en grundavstämning vid 40hz som sedan sänktes med en träbit som skjuts in i porten.(Jonas den tråden minns du väl?)Efter ett par dagars utprovande efter jobbet(jag räknar med ca 20-25timmars tid) hittade jag tillslut en avstämning som passade som handsken.

///Mattias

Ok. Jag var bara nyfiken på varför.

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 december 2007
Naughty Tee skrev:
Regler som att "slutet är det enda som går att lyssna på" stämmer tills man testat motsatsen fullt ut...eller hur Jonas wink

Absolut. Jag kör själv portat till mina hemma HiFi högtalare, och ser man bara till att göra den rätt så bli rtransientsvaret bra.

Faktum är att om man lägger ner så mycket tid och arbete på att bygga en bas som låter bra i portat så vore det väl sjutton om det inte fukade. Och visst går det att få portat att låta tillräckligt bra, åtminstone så mycket att vi som just har DD är nöjda med portat i alla fall smile . MEN glöm inte att det finns folk som lyssnar lika mycket med ögonen dvs de som anser att bra ljud KAN inte låta bra om det är en portad låda OCH framför allt inte om det är fel märke och därför vägrar prova oavsett hur bra det KAN låta (observera att det är min smak)....

Jag skiter i vilket, låter det bra låter det bra.

Jonas tyvärr är det så att du uppfattas som en av dessa som lyssnar lika mycket med ögonen på grund av dina inlägg av just DD.. Det är så synd eftersom du har så mycket kunskap att sprida men du ser rött så fort fel märke får det minsta uppmärksamhet på dessa forum som du är flitig på...

Jag ser inte rött Thomas. Och jag är den siste som lyssnar med ögonen skall du veta. Däremot så tycker jag att sättet ni framställer DD på i Sverige inte stämmer överens med de resultat som uppvisas. Varpå ni hävdar att varenda domare i Sverige har fel och inte förstår sig på HiFi. Sådana som inte gör annat än håller på med HiFi....Det tycker jag är märkligt.

Vi kan vända på det; finns det ingenting som är en begränsning med DD's basar? Svarar du nej så ljuger du. För det finns kompromisser med allt. Så enkelt är det. Och det är väl främst det jag tycker är trist, att ni inte verkar kunna erkänna bristerna, trots att flertalet både egna lyssningstester, tidningar etc har konstaterat samma sak år efter år.

Den 12tums bas i er egna bygda låda som var med i Bilstereotidningens test. Var det fel på dem personerna som lyssnade där med?! wink

Du och jag har som alla andra på vår planet vår egen unika smak på hur välljud, hifi och SQ skall upplevas. Att du är 2007 års kung av EMMA är ett faktum, MEN du måste acceptera att EMMA inte är detsamma som hur hela världens syn på just välljud, hifi och SQ, EMMA är och förblir EMMA dvs Europas ledande tävlingsform I BIL punkt slut...

Ja, alltså, vi har gjort nåt, men vi är inte nån sorts uber-människor. Däremot är vi rätt bra på att ta åt oss kritiken, även om det inte alltid syns.

Men jag håller med dig till 100%, var och en har sina egna funderingar och tankar kring HiFi. Och det har man all rätt att ha!

Nej fortsätt gärna att dela med dig om dina erfreheter av DD jag är villig att låna ut vilken bas som helst till dig även i prisklasser som du anser vara ok wink så du får testa dessa i din egen miljö men helst i en lådstorlek som jag rekomenderar inte nåt hopkok du plottrat fram ur din dator.

Ja alltså, har man väl haft basen fram i bilen en gång vill man aldrig sätta den nån annan stans igen, det kan jag lova dig. Sjuk skillnad på timing i systemet blir det. Och på basfokus, höjden på basen i ljudbilden etc.

Min låda fram nu är på 22 liter. Sluten då. Har du nåt som funkar i den volymen så skall jag testa! (Jag körde min DD 3510 i en 25 liters sluten, och det pangade på som faaan, men det lät inte rätt ansåg jag.) Som referens använder jag ibland mig utav min granne som äger och driver en studio inne i stan. Jag brukar dra med han ut i bilen emellanåt, med en utav skivorna de själva har producerat, så får han lyssna. Han vet ju exakt hur det skall låta. Såna övningar är nyttiga och ger extremt mycket. True to the source hette det smile

Att din 3510 smäller i en för liten sluten låda är inte så konstigt när du kollar på hur basen är tänkt att fungera, nej du envisas med att ta fram det som anledningen till att DD är kass på grund av att du har satt den i en för liten sluten låda och matat på med så mycket effekt att lufthastigeheten i kylhålet blir så hög mot dammkåpan att det smäller.. ta då din bästa Anthem bas montera den i en aldeles för stor portad låda stäm av den 60hz mata på 6 kilowatt och den kommer att uppträda på ett galet sätt den med..

Nej, "smällandet" hade inget med dammkåpan att göra. Det är karaktären på ljudet jag menar! Lådvolymen valde jag ungefär samma som Hedde hade då han sålde basen till mig.

Billjud är prioritering på hög nivå, men går du över gränsen på hur galet du monterar och anvädervilken produkt som helst beter de sig på felaktigt sätt och har du otur kostar det en massa pengar med.

Absolut, been there, done that! smile

Nej fortsätt att sprida dina erfarenheter men håll dig gärna till ämnet som diskuteras, jag har vad jag vet aldrig nånsin förstört någon tråd där folk frågar om dina produkter och jag tänker fortsätta med att inte göra detta. Peace Jonas men nu är det för sent för triusarna med, de nya Digital Designs AA kitten med en diskant att döda för är på väg och dessa kommera att möta upp ZT45 på ett mysigt sätt smile

Vad är ZT45?

mvh Jonas

10 287 Inlägg
1 december 2007
Har du en Lågpassfiltrerad sub-bas så kan den aldrig vara snabbare i anslag än en högtalare som spelar i ett högre frekvensregister. En sub-bas kan inte mer än följa den högsta stigtidsderivatan ut från slutsteget för den frekvens där man har lågpassfiltrerat.

/Göran

DJ_Hedde skrev:
Hör o häpna, men den var SNABBARE i anslagen än framsystemet.

(Groucho Marx).

"There can only be one"
205 Inlägg
1 december 2007
Sharky skrev:
Har du en Lågpassfiltrerad sub-bas så kan den aldrig vara snabbare i anslag än en högtalare som spelar i ett högre frekvensregister. En sub-bas kan inte mer än följa den högsta stigtidsderivatan ut från slutsteget för den frekvens där man har lågpassfiltrerat.

/Göran

DJ_Hedde skrev:
Hör o häpna, men den var SNABBARE i anslagen än framsystemet.

Nej men bristen av output i de övre sub/ lägremidbas registret i basen upplevs som om den är långsam, och bristen på output i detta område beror på en för klen motorkonstruktion för basens rörliga massa.
Detta i kombination till lådtyp samt avståndsdifferens från bas till mötande framsystem kan upplevas som att basen är slö... detta förklaras ofta felaktigt som att basen är för långsam men som sagt basen är så snabb som signalen är men klarar helt enkelt inte av att prestera ljudtryck vid dessa frekvenser som man kan uppfatta med örat. dvs subbens övertoner projiceras mer från framsystemet istället för i subben. Detta upplevs som ett tidsfel och man säger då helt enkelt lite felaktigt att basen är för långsam...
Senast redigerat av Naughty Tee (1 december 2007)

10 287 Inlägg
1 december 2007
Tack. Många verkar tro att man kan få tex attacken på när man tex träffar skinnet på en golvpuka från sin sub-bas.
Själva högtalarkonstruktionsbiten och märkesbiten håller jag min långt ifrån eftersom jag inte kan nåt på det området men när man börjar göra våld på grundläggande informationsteori så får jag spunk.

/Göran

Naughty Tee skrev:
Nej men bristen av output i de övre sub/ lägremidbas registret i basen upplevs som om den är långsam, och bristen på output i detta område beror på en för klen motorkonstruktion för basens rörliga massa.
Detta i kombination till lådtyp samt avståndsdifferens från bas till mötande framsystem kan upplevas som att basen är slö... detta förklaras ofta felaktigt som att basen är för långsam men som sagt basen är så snabb som signalen är men klarar helt enkelt inte av att prestera ljudtryck som man kan uppfatta med örat och man säger då helt enkelt lite felaktigt att basen är för långsam...

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
1 december 2007
Men om man då gör en lådvolym/avstämningskombination som får en jämn grupplöptid (ja, det är ju jättelätt förstås wink )och sedan tidskompar litegrann, då borde väl basen kunna spela mycket tajt i hela sitt register. Både i basdunk och vid djupa bastoner, vid "normalhöga" ljudnivåer iaf.

Kan det stämma?

Kollar man i beräkningsprogram (som aldrig stämmer wink ) så får man nästan alltid en peak i grupplöptiden hos en basreflex, den peaken gör väl så att basen i vissa frekvenser "ligger efter". Så har jag tolkat det iaf. Sedan när man spelar riktigt högt så att konen flyttar sig några meter wink så börjar väl Mms/BL-förhållandet att göra sig påmind och fastän basen borde spela tajt så "orkar" den inte.

Kan det också stämma?
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2007)

Sök