5740
Sök

Vad för låda till 2x mac audio fireball 2250 ?

Avstängd
152 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
har precis köpt 2st mac audio fireball 2250 i en låda
men lådan är för tunn, inte tätad och så är bas hålen för stora.

så jag undrar helt enkelt vad man ska ha för låda?

någon som sitter på lite information om denna bas?

tacksam för svar : ) // Kvick

Avstängd
152 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Lekte lite i mdsbox

fick fram en låda
ska passa under hatthyllan i min 240

30 hög
90 bred
45 på djupet
och ett 3" utblås

72* sluttning bak

får väll köra på det.

21 761 Inlägg
30 november 2007
Det står inte vilka basar som sitter i den lådan när man kollar på mac Audios hemsida, men det är kanske säkrast om du gör en ny likadan låda med likadant basreflexrör. Det är ju själva lådan som heter Fireball 2250, inte baselementen.

Står det på dina baselement vad de heter?

Brukar stå på konen eller under magneten.

Avstängd
152 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det står inte vilka basar som sitter i den lådan när man kollar på mac Audios hemsida, men det är kanske säkrast om du gör en ny likadan låda med likadant basreflexrör. Det är ju själva lådan som heter Fireball 2250, inte baselementen.

Står det på dina baselement vad de heter?

Brukar stå på konen eller under magneten.

'

hemmabyggd låda wink

det är på själva basen (på konen) som det står fireball 2250

mds basreflexrör 7cm, 20cm

förra lådan var på 47liter
den jag har räknat ut nu är på 70liter

21 761 Inlägg
30 november 2007
Konstigt, det finns inget baselement på deras hemsida som heter Fireball 2250. Det är bara lådan som heter det. Däremot finns ett 12" baselement som heter Fire.

Förresten, om lådan är på 70 liter netto så blir avstämningen runt 25 Hz med det där röret. Dessutom är det nog för lite med bara ett 3" rör, det borde bli flåsljud tycker jag.

Avstängd
152 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Konstigt, det finns inget baselement på deras hemsida som heter Fireball 2250. Det är bara lådan som heter det. Däremot finns ett 12" baselement som heter Fire.

Förresten, om lådan är på 70 liter netto så blir avstämningen runt 25 Hz med det där röret. Dessutom är det nog för lite med bara ett 3" rör, det borde bli flåsljud tycker jag.

vad ska jag ha för och få det bästa ljudet ? big_smilebig_smile
vill få den så bra som möjligt

21 761 Inlägg
30 november 2007
Svårt att säga, jag vet inte vilka parametrar som basen har. Frågan är om 70 liter blir för stort för de där basarna eftersom de satt i en 47 liters låda förut. Kollar man lådmåtten (22mm material) på mac Audios hemsida så är det 750x380x300mm, men då är det yttermåtten. Räknar man bort 22mm på varje sida så blir innervolymen ca 60,7 liter, men dessutom lutar ena lådväggen vilket innebär att volymen är mindre.

Kanske 50 liter netto låter mer vettigt tror jag, observera att jag bara kan gissa smile. Prova att göra lådan på 55 liter brutto (både basar och rör inräknade), sätt dämpmatta på väggarna och 2 st 3" rör som är 25cm. Då borde avstämningen hamna strax under 40 Hz vilket är en ganska vanlig avstämning.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2007)

Avstängd
152 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Svårt att säga, jag vet inte vilka parametrar som basen har. Frågan är om 70 liter blir för stort för de där basarna eftersom de satt i en 47 liters låda förut. Kollar man lådmåtten (22mm material) på mac Audios hemsida så är det 750x380x300mm, men då är det yttermåtten. Räknar man bort 22mm på varje sida så blir innervolymen ca 60,7 liter, men dessutom lutar ena lådväggen vilket innebär att volymen är mindre.

Kanske 50 liter netto låter mer vettigt tror jag, observera att jag bara kan gissa smile. Prova att göra lådan på 55 liter brutto (både basar och rör inräknade), sätt dämpmatta på väggarna och 2 st 3" rör som är 25cm. Då borde avstämningen hamna strax under 40 Hz vilket är en ganska vanlig avstämning.

ska göra den 750x380x300mm
har 22mm liggandes smile

behöver bara inhandla 2x 3" rör, dämpmatta och högtalartyg då.
tack för svaren : )

21 761 Inlägg
30 november 2007
Ska du göra lådan utan lutande vägg så blir alltså innervolymen ca 60,7 liter brutto, då kan du ha 20cm långa rör istället smile.

Det kan dock vara svårt att få in ljudet riktigt bra om lådan har rak vägg där basarna sitter, ljudet brukar vilja studsa tillbaka mot ryggstödet så att en del ljud stannar kvar i bagaget. Orsaken är att det inte är tätt mellan basarna och ryggstödet.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2007)

Avstängd
152 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ska du göra lådan utan lutande vägg så blir alltså innervolymen ca 60,7 liter brutto, då kan du ha 20cm långa rör istället smile.

Det kan dock vara svårt att få in ljudet riktigt bra om lådan har rak vägg där basarna sitter, ljudet brukar vilja studsa tillbaka mot ryggstödet så att en del ljud stannar kvar i bagaget. Orsaken är att det inte är tätt mellan basarna och ryggstödet.

hade helst velat ha den med sluttande vägg.
ska sitta under hatthyllan i en 240

då får den max vara ca

33cm djup i överkant (40 i nederkant)
32cm hög
90cm bred

21 761 Inlägg
30 november 2007
Okej. Har räknat på en låda med lutande front, det är yttermått jag skriver. Om du gör lådan 79cm bred, 31cm hög, 38cm i nederkant, 26cm i överkant. Då blir innervolymen ca 54,5 liter och då har du två st 3" rör som är 25cm långa, ungefär som jag skrev i inlägg #7.

Avstängd
152 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej. Har räknat på en låda med lutande front, det är yttermått jag skriver. Om du gör lådan 79cm bred, 31cm hög, 38cm i nederkant, 26cm i överkant. Då blir innervolymen ca 54,5 liter och då har du två st 3" rör som är 25cm långa, ungefär som jag skrev i inlägg #7.

hade velat göra den likadan som orginal lådan
någon som har måttet på sluttningen ?
eller är det bara o bygga på måfå.?

21 761 Inlägg
1 december 2007
Jag utgick ifrån 69-70 graders lutning på den sneda väggen, har för mig att det är någonstans däromkring som lutningen på 240:ns ryggstöd är.

Kanske någon annan kan säga mer säkert.

Avstängd
152 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag utgick ifrån 69-70 graders lutning på den sneda väggen, har för mig att det är någonstans däromkring som lutningen på 240:ns ryggstöd är.

Kanske någon annan kan säga mer säkert.

nu har jag kommit fram till ett mått
ska fara och bygga lådan nu med 22mm spån

70cm bred
38cm i nederkant, 32cm i överkant
30cm hög

vad ska jag ha för utblås till detta ? lol

kommer att sitta som en handske i 240 wink med plats för 6x9 också!

Sök