Okej. Tänkte att det kanske laddade runt 14,4-14,5V nere vid generatorn, men tappade några tiondelar på vägen upp till batteriet. Inte alltför ovanligt tror jag, åtminstone inte på lite äldre bilar.
Har du mätt med en multimeter och jämfört spänningen på generatorn med spänningen på batteripolerna?
Det viktiga är att inte tappa någonting alls mellan generator-batteri. Kanske det petigt att anmärka på om det tex skulle tappa 0,3-0,5V mellan generatorn och batteriet, men i längden så behövs varenda tiondels Volt för att batteriet ska kunna laddas så bra som möjligt.
Att även göra den mätningen med flera förbrukare igång är viktigt, då ser man hur spänningen beter sig när generatorn får börja jobba.
På min 240 så kollade jag det där i somras, visste sedan förut att det inte skiljde något märkvärdigt. Men nu tappade spänningen runt 0,5V när generatorn fick jobba ordentligt, inte så väldigt mycket kan man tycka men det är ändå för mycket. Med extraljusen igång och fläkten på högsta hastighet så sjönk generatorspänningen till 13,9V och polspänningen var 13,3V.
Det visade sig att jordkabeln från generatorhöljet till motorkuddsfästet hade litegrann dålig kontakt och gjorde att det blev förluster vid högre belastning på generatorn. Jag fick till det lite bättre, men inte helt bra. Ska byta generator vid tillfälle och dra en ny kabel.