6530
Sök

Vad är Spl&sq när man anger lådvolym för basar

250 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
När tillverkarna anger lådvolym för basar så brukar dom ange olika storlekar för SPL&SQ
vad menas egentligen med detta? (skämms lite över att va tvungen att fråga)cool
Senast redigerat av gorre (2 december 2007)

2 911 Inlägg
2 december 2007
SQ är vad jag kallar dansband, d.v.s. finljud
SPL är (i min smak) större lådor som mer riktar sig till att spela högt än låta fint
Senast redigerat av Decibel (2 december 2007)

250 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
men du skriver att SPL är större lådor?
Om vi kollar på Phoenix Gold RSd10
Sluten:
SQ: Från 14,2 Liter + bas
SPL: Från 9 liter + bas

Portad:
SQ: Från 56,6 liter + bas
SPL: Från 28,3 liter + bas
så är ju SQ större
eller är det så att det finns undantag?
detta undrar jag över.

Men i övrigt så var det ett välformulerat svar.
Senast redigerat av gorre (2 december 2007)

2 911 Inlägg
2 december 2007
Kom på det efteråt också men orkade inte editera, personligen gillar jag större lådor än små krympta åbäken.
Beror kanske på att jag försöker få fram SPL lådor som spelar något sånär bra men ändå kan flåsa på i en mätning.

Ska man ha "riktiga" SPL lådor finns det rätt avancerade formler att sätta tänderna i istället för rekommendationer från tillverkaren som är lite mer "universala" för alla lösningar.

Finns ju några riktiga SPL-rävar här som troligen kan gå in djupare på SPL wink
Senast redigerat av Decibel (2 december 2007)

250 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Okej.

Försöker lära mig lite grann för jag försöker hitta en någe lunda bas som går att få att spela med någe lunda tryck men väljud i så liten låda som möjligt.
Därav mina funderingar.

21 761 Inlägg
2 december 2007
Då tillhör bla PG Rsd den typen av bas som kan göra det, men jag har inte hört den själv dock. Finnns förstås andra märken också, men den basen har fått bra kritik.

"There can only be one"
205 Inlägg
2 december 2007
När det gäller att vissa leverantörer rekomenderar mindre lådor till SPL så beror det på att du vill få mer motstånd i lådan som hjälper basen att inte bottna mekaniskt, och kan därför  mata på mer effekt i lådan. På så vis kan du ha mer kontrollerad kraft i basen utan att slå sönder talspole eller slita sönder upphängning etc. Dessutom så innebär en mindre låda i regel att du ökar avstämningen i lådan som mer passar för SPL tävlande....
Dessa 2 saker skall hjälpa till att få ett högre SPL och var som man byggda på 90 talet smile
Senast redigerat av Naughty Tee (2 december 2007)

"There can only be one"
205 Inlägg
2 december 2007
gorre skrev:
Okej.

Försöker lära mig lite grann för jag försöker hitta en någe lunda bas som går att få att spela med någe lunda tryck men väljud i så liten låda som möjligt.
Därav mina funderingar.

Om du vill ha så mycket tryck som möjligt med samtidigt välljudande så rekomenderar jag att du väljer rätt storlek på basen efter din lådstorlek istället för att välja en för stor bas i en allt för liten och kraftdödande låda som dämpar konans rörelseförmåga istället för att låta konan spela ut ordentligt i en perfekt storleksanpassad låda.

250 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Naughty Tee skrev:
gorre skrev:
Okej.

Därav mina funderingar.

Om du vill ha så mycket tryck som möjligt med samtidigt välljudande så rekomenderar jag att du väljer rätt storlek på basen efter din lådstorlek istället för att välja en för stor bas i en allt för liten och kraftdödande låda som dämpar konans rörelseförmåga istället för att låta konan spela ut ordentligt i en perfekt storleksanpassad låda.

japp ska tänka på det du råkar inte kunna räkna ut en låda åt mig om du har ett program vill säga.
Värden för RSd10:

Re (Dcr): 3,45
HO (Hz): 26,8
Sd (SqM): 0,0314
BL (TM): 12,39
SPLo (dB): 84
Qms: 5,37
Qes: 0,48
Qts: 0,44
Vas (Cu M): 0,03913
Cms (uM/N): 279,21
Mmd (gms): 122,85
Power handling (Minimum RMS/Peak): 50w/500w
Frequency Response (Hz): 25-200Hz
Impedance (Ohm): 4 ohm

Annars så vill jag tacka er för bra svar!
(kan inte finnas ett bättre ställe än garaget. Vad man än frågar om så har man svar inom nån timme)big_smile

"There can only be one"
205 Inlägg
2 december 2007
Mitt tips är bygga efter tillverkarens rekomendationer.

Dessa parametrar är enligt mig bara aktuella vid en watt eller 2,86 volts signal och jag använder aldrig program för att rekomendera lådstorlekar till element baserade på T/S då jag i regel använder en aning mer effekt wink

Jag kan rekomendera dig en basmodell ur mitt eget sortiment beroende på vilken lådstorlek du skall ha samt vilken effekt du skall ha samt vad du skall spela ren SQ, SPL eller en mix av SQ/SPL.

JonasH här på forumet kan dessa basar och han hjälper dig säkert så fort han ser denna tråd.
(finns säkert andra med som kan PG)
Senast redigerat av Naughty Tee (2 december 2007)

250 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Naughty Tee skrev:

Dessa parametrar är enligt mig bara aktuella vid en watt eller 2,86 volts signal och jag använder aldrig program för att rekomendera lådstorlekar till element baserade på T/S då jag i regel använder en aning mer effekt wink

Jag kan rekomendera dig en basmodell ur mitt eget sortiment beroende på vilken lådstorlek du skall ha samt vilken effekt du skall ha samt vad du skall spela ren SQ, SPL eller en mix av SQ/SPL.

JonasH här på forumet kan dessa basar och han hjälper dig säkert så fort han ser denna tråd.

okej nja det är int riktigt aktuellt med en färdig låda jag måste bygga den så den passar där den ska va placerad.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 december 2007
gorre skrev:
Naughty Tee skrev:

okej nja det är int riktigt aktuellt med en färdig låda jag måste bygga den så den passar där den ska va placerad.

Vad är det fär bil du skall ha den i, 325an? Har du skidlucka i den isåfall? vad lyssnar du på för musik, och hur mycket effetk har du att tillgå.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

250 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
jonash skrev:
gorre skrev:
Naughty Tee skrev:

Vad är det fär bil du skall ha den i, 325an? Har du skidlucka i den isåfall? vad lyssnar du på för musik, och hur mycket effetk har du att tillgå.

mvh Jonas

ska ha den i 325an har ingen skid lucka men hade funderingar om jag skulle kunna hitta på nån bra lösning med en glasfiber låda inuti  coupen
har inget steg ännu hade tänkt köpa ett steg som "anses" lämpligt till den basen.
Musik som jag lyssnar på är ganska blandad men "mest" Dance,Tekno
Senast redigerat av gorre (4 december 2007)

Sök