körkort ska bil grönare

alain www.bimmerpower.org
3 december 2007 · 3 995 Inlägg

Körkortet ska bli "grönare"
Reglerna för att ta körkort skärps.
Nu ska det bli viktigare med en miljövänlig körstil.I samband med att Vägverket tagit fram en ny kursplan för körkort ändras körprovet för dem som tar ett B-körkort (körkort för personbil).

På måndag införs begreppet sparsam körning vid uppkörningen.

Det innebär att den som kör upp bland annat måste kunna undvika tomgångskörning och planera sin körning för att slippa stanna och starta i onödan. På så minskar utsläppen av skadliga ämnen.

- Vi är alla intresserade av att spara energi. Sparsam körning innebär ju också att man kör bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Tom Ramstedt, chef för Vägverkets förarenhet, till TT.
Vid uppkörning för ett B-körkort ingår nu fyra områden. Förutom sparsam körning är det fordonskännedom och manövrering, trafiksäkerhet och beteende samt trafikregler.

- Det är en helhetsbedömning av alla momenten om man blir godkänd eller underkänd, säger Ramstedt.
Dessutom införs möjligheten för trafikinspektören att ställa situationsanpassade frågor under uppkörningen.

- Det kan vara när inspektören tycker att det är lite oklart varför eleven gjorde på ett visst sätt, säger Tom Ramsted.
källa: GP

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Rojpen
3 december 2007 · 2 230 Inlägg

fy fan vad jävla värdelöst det dära är.. visst det är ju bra för miljön å så det kan jag hålla med om.. men att man inte för köra som man vill så länge man kör vetigt å inte panik bromsar och gasar, så ska man ju inte kunna bli kuggad bara för att man inte kör "miljö vänligt" är nog det dummaste jag hört man kan bli kuggad för.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Mortalis VW-nörd?
3 december 2007 · 4 332 Inlägg

Vilken nyhet...Jag tog körkort för 2 år sen, då fick man lära sig eco-driving, och de kollade även detta på uppkörningen och kunde bli kuggad om man körde som en rallydåre liksom...så detta är bara en skitnyhet som nyheterna kommer med.

John87 Stolt Volvoägare
3 december 2007 · 4 913 Inlägg

Mortalis skrev:
Vilken nyhet...Jag tog körkort för 2 år sen, då fick man lära sig eco-driving, och de kollade även detta på uppkörningen och kunde bli kuggad om man körde som en rallydåre liksom...så detta är bara en skitnyhet som nyheterna kommer med.

Instämmer.

Enda skillnaden är att det nu är officiellt att det är en stor del av körningen att tänka miljömedvetet.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
3 december 2007 · 1 300 Inlägg

När jag började läsa så förstod jag att det handlade om ecodrivning.

När jag tog körkort för ca 2 och ett halvt år sedan fick jag inte lära mig att köra eco, men min systers kille därimot som tog sitt kort för nästan 2 år sedan han fick lära sig det, men han gick ju Tunga fordon då iofs.

Plus att han gick i Göteborg och jag i lilla Mariestad =P.

Men nu är väl nästan alla bilskolor inriktade på ecodriving. (?)

I do it my way
MariaC
3 december 2007 · 140 Inlägg

Vilket jävla larv om dem verkligen vill spara energi så hade man ju inte haft dille på en massa fartgupp minirondeller etc dem har gjort en rondell på E65 mellan Malmö-Ystad hur mycket energi går inte till spillo där då alla tvingas gå ner till nästan 0 för att sen gasa upp i fart igen .

I stället för en riktig avfart som man gick under eller över vägen hemma där jag bor har man placerat ut 5 fartgupp påen väg där det inte ens finns hus i närheten var finns miljö tänkandet då

Saab 9-5 (2005)
John87 Stolt Volvoägare
3 december 2007 · 4 913 Inlägg

BadGirl_854T5 skrev:
När jag började läsa så förstod jag att det handlade om ecodrivning.

När jag tog körkort för ca 2 och ett halvt år sedan fick jag inte lära mig att köra eco, men min systers kille därimot som tog sitt kort för nästan 2 år sedan han fick lära sig det, men han gick ju Tunga fordon då iofs.

Plus att han gick i Göteborg och jag i lilla Mariestad =P.

Men nu är väl nästan alla bilskolor inriktade på ecodriving. (?)

Jag tog för ett och ett halvt år sen och då förklarades det att ecodriving var en stor del av uppkörningen.

Inte direkt en nyhet detta..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Rojpen
3 december 2007 · 2 230 Inlägg

va då eco drining. jag tog mitt för humm.. tror det var 1år sedan ett å halv max sen.. å inte var det nå eco drining då heller. han sa inte ett ord om det till mig..och jag klarade mig fint ändå... å de var ändå i sundsvall jag tog det så ingen små by eller så där dom inte kanske bryr sig lika mycket.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
billy IT-Tekniker
3 december 2007 · 376 Inlägg

skitsnack..

jag fick också lära mig att köra "bränslesnålt" och "miljövänligt".. jag skulle tänka på att motorbromsa mycket och inte gasa för kraftigt under uppkörningen..

Volvo V70 "Greyline" (1999)
twin_cam Smålänning
3 december 2007 · 7 877 Inlägg

JAg fick lära mig s.k eco-driving. frågan är ju bara hur eco det är att köra i 30 på femman så att motorn måste bokstavligen skyffla i sig soppa för att hålla sig igång?
Visst, låga varv i all ära, men det får ju inte gå till överdrift. En motor trivs ju bäst över ett visst varv...

Min kontrollant på uppkörningen höll ganska god koll på eco-driving, fast inte så att det gick ut över andra. tyckte t.ex det inte var så dumt att hålla farten på en motorvägspåfart från 70-väg, för då slapp man onödig acceleration smile

Men det är som sagt inte nytt, även om dom kanske ska bli noggrannare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sushikocken Sleeper
3 december 2007 · 3 084 Inlägg

BORT MED STOPPLIKT!!! Då sparar vi en massa iaf tongue

lite dubbelmoral det där ändå jag brukar motorbromsa rätt ofta (klart man hoppar över växlar man får ju inte göra slut på sig själv). Det är sånt man inser när man kört ett tag, fan va onödigt att man ska hålla på och kolla på det på en uppkörning. Direkt man fått kortet så gasar man tills det rasar i vilket fall..  Efterhand så inser man att bensin är dyrt!

Senast redigerat av Sushikocken (3 december 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Rojpen
3 december 2007 · 2 230 Inlägg

vet typ ingen som har hatt nå spec med eco drining.. visst dom ville ju inte man ska tok varva men lixom köra som vanligt gasa upp till 2-3000 å växla men inge mer spec.. förutom då man skulle ut på motrvägen då då man skulle gasa järnet för att komma upp till rätt hastighet..
men men kanske är olika fårn ställe till ställe..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Scratch
3 december 2007 · 719 Inlägg

Kul att satt ett namn på det nu för att få ett + i kanten av staten wink har juh alltid funnits accelerera lugnt kör på så hög växel som möjligt och motorbromsa så mkt som möjligt.

Sen att kunna läsa trafiken för att slippa stopp o start har juh oxå alltid funnits. Ett fint namn har dom satt på det bara grattis wink

live free, die young.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 december 2007 · 6 170 Inlägg

Rojpen skrev:
vet typ ingen som har hatt nå spec med eco drining.. visst dom ville ju inte man ska tok varva men lixom köra som vanligt gasa upp till 2-3000 å växla men inge mer spec.. förutom då man skulle ut på motrvägen då då man skulle gasa järnet för att komma upp till rätt hastighet..
men men kanske är olika fårn ställe till ställe..

Jag fick med lära mig "Eco-driving" när jag tog kortet för lite över två år sedan men det var ingen speciell kurs eller ens någon som nämnde det utan det var typ bara inbakat i vanliga körningen hos trafikskolan, det kanske är likadant för dig ??

Alltså att du fick lära dig det utan att någon sa till dig att det du pluggade var eco-driving.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
3 december 2007 · 1 300 Inlägg

John87 skrev:

BadGirl_854T5 skrev:
När jag började läsa så förstod jag att det handlade om ecodrivning.

När jag tog körkort för ca 2 och ett halvt år sedan fick jag inte lära mig att köra eco, men min systers kille därimot som tog sitt kort för nästan 2 år sedan han fick lära sig det, men han gick ju Tunga fordon då iofs.

Plus att han gick i Göteborg och jag i lilla Mariestad =P.

Men nu är väl nästan alla bilskolor inriktade på ecodriving. (?)

Jag tog för ett och ett halvt år sen och då förklarades det att ecodriving var en stor del av uppkörningen.

Inte direkt en nyhet detta..

Neee, skrev jag att det var en nyhet?

Jag skrev däimot att syrrans kille fick lära sig eco driving för ca 2 år sedan...

I do it my way
Rojpen
3 december 2007 · 2 230 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Rojpen skrev:
vet typ ingen som har hatt nå spec med eco drining.. visst dom ville ju inte man ska tok varva men lixom köra som vanligt gasa upp till 2-3000 å växla men inge mer spec.. förutom då man skulle ut på motrvägen då då man skulle gasa järnet för att komma upp till rätt hastighet..
men men kanske är olika fårn ställe till ställe..

Jag fick med lära mig "Eco-driving" när jag tog kortet för lite över två år sedan men det var ingen speciell kurs eller ens någon som nämnde det utan det var typ bara inbakat i vanliga körningen hos trafikskolan, det kanske är likadant för dig ??

Alltså att du fick lära dig det utan att någon sa till dig att det du pluggade var eco-driving.

jo precis så har det ju vare.. men inte direkt att nu ska du lära dig eco driving å så.. utan kör lungt å fint å bromsa inte om det inte behövs typ.. men nu verkar det ju bli rena pinan av detta.. plus att jag ska ta om kortet nu så då får man ju dom dära reglerna.. uchh  fy säger jag bara..
säger bara kör som du vill bara du tar hänsyn och kör lagligt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Nattugglan Idiot..
3 december 2007 · 285 Inlägg

Fick också lära mig eco-driving och var i princip tvungen att köra det på uppkörningen för att inte bli kuggad enligt min körskolelärare.

Trodde att dom redan hade det som ett mål på uppkörningen

alain www.bimmerpower.org
3 december 2007 · 3 995 Inlägg

hur ska man göra i äntligen när vid rötljus med 6 olika korsning plus spårvagn i större städer som får köra fram i första hand och vi håller med en väntetid upp till 6-7 minuter och en tomgångmed max 1 minut
Vem stänger av motor i detta fall?, jag måste säga att jag inte gör det!
Bromsa för att köra över en fartgupp och därefter trycka på gaspedalen och släppa mer koldioxid? grattis till dom som kom på det! Många bilar ha blivit fördärvad under ifrån på grund av dom.
likadant med rundeler, i visa fall, det fungerade bättre innan
Det verkar som att ibland VV lever i det blå himmel, det stämmer inte med verkligheten och behöver landa ner.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Okim Dra mig i draken!!!
3 december 2007 · 616 Inlägg

Fy fan va värdelöst!! säger bara stackars alla som skall ta kortet  nu när dom fyller 18 jisses va dyrt o svårt  fan sverige e extremt med fan ta mig allt
skatter, försäkringar, mm .mm nu körkort igen haha ja du varför e det ingen som protesterar i detta land???

eco driving e juh rätt gammalt eller?
så varför hittar dom på nya saker för att tjäna pengar  ekonomikörning slippa stanna .mm.mm  = mer körlektioner = mer pengar.

Mvh// Okim // Jocke
Rudholm
3 december 2007 · 863 Inlägg

ECO driving ja, när jag motorbromsar från 90-70 på 4 växel med Astran drar den 0.6l milen vilket är nästan mer än vad bilen drar när man ligger i 90 på femman!
Diskuterade detta med några klasskompisar och kom fram till att de endast funkar på moderna bilar, men hallå? Hur många 18 åringar kör en modern bil?

Sen så lär dom ut att man ska köra på en hög växel, men vad händer om de går tungt då?
Då drar den ju mer för F*N! Tjejen som inte är så kunnig ligger ibland på femman i uppförsbackar, är de sparsamt? Har till och med hänt att hon startat på tvåan i stopplikt!
Allt detta bara för att dom lärt henne köra på höga växlar!

Näe undvik snabba accelerationer om du vill spara på utsläppen!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang