2932
Sök

körkort ska bil grönare

348 Inlägg
3 december 2007
Mister_Opel skrev:
ECO driving ja, när jag motorbromsar från 90-70 på 4 växel med Astran drar den 0.6l milen vilket är nästan mer än vad bilen drar när man ligger i 90 på femman!
Diskuterade detta med några klasskompisar och kom fram till att de endast funkar på moderna bilar, men hallå? Hur många 18 åringar kör en modern bil?

Det tar ingen (eller näst till inget) bensin att motorbromsa, säker att du har tagit bort foten från gaspedalen? Min BMW från -90 tar t.ex. ingen bensin när man motorbromsar

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 december 2007
Detta med ECO - driving, ingen nyhet, hade det på min uppkörning för fyra år sen, och sen var också trafiskolan hårda på detta.

Lev livet, det kan ta slut fort

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 december 2007
BadGirl_854T5 skrev:
John87 skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
När jag började läsa så förstod jag att det handlade om ecodrivning.

När jag tog körkort för ca 2 och ett halvt år sedan fick jag inte lära mig att köra eco, men min systers kille därimot som tog sitt kort för nästan 2 år sedan han fick lära sig det, men han gick ju Tunga fordon då iofs.

Plus att han gick i Göteborg och jag i lilla Mariestad =P.

Men nu är väl nästan alla bilskolor inriktade på ecodriving. (?)

Jag tog för ett och ett halvt år sen och då förklarades det att ecodriving var en stor del av uppkörningen.

Inte direkt en nyhet detta..

Neee, skrev jag att det var en nyhet?

Jag skrev däimot att syrrans kille fick lära sig eco driving för ca 2 år sedan...

Nej, det var inte riktat mot dig direkt.
Var mer för att visa hur vanligt det var smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

863 Inlägg
3 december 2007
BBR skrev:
Mister_Opel skrev:
ECO driving ja, när jag motorbromsar från 90-70 på 4 växel med Astran drar den 0.6l milen vilket är nästan mer än vad bilen drar när man ligger i 90 på femman!
Diskuterade detta med några klasskompisar och kom fram till att de endast funkar på moderna bilar, men hallå? Hur många 18 åringar kör en modern bil?

Det tar ingen (eller näst till inget) bensin att motorbromsa, säker att du har tagit bort foten från gaspedalen? Min BMW från -90 tar t.ex. ingen bensin när man motorbromsar

Haha japp jag är säker tongue

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 december 2007
BadGirl_854T5 skrev:
John87 skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
När jag började läsa så förstod jag att det handlade om ecodrivning.

När jag tog körkort för ca 2 och ett halvt år sedan fick jag inte lära mig att köra eco, men min systers kille därimot som tog sitt kort för nästan 2 år sedan han fick lära sig det, men han gick ju Tunga fordon då iofs.

Plus att han gick i Göteborg och jag i lilla Mariestad =P.

Men nu är väl nästan alla bilskolor inriktade på ecodriving. (?)

Jag tog för ett och ett halvt år sen och då förklarades det att ecodriving var en stor del av uppkörningen.

Inte direkt en nyhet detta..

Neee, skrev jag att det var en nyhet?

Jag skrev däimot att syrrans kille fick lära sig eco driving för ca 2 år sedan...

Precis, inte riktat mot dig, utan mot nyhetssidor/tidningar som basunerar ut detta som en stor nyhet, vilket det egentligen inte är, var så det var menat.

2 118 Inlägg
3 december 2007
vilket skitsnack... dom vill bara kugga fler så dom får in lite mer flis i kassan... min körlärare sa inte ett skit om ecodriving när jag tog B lr C kortet för snart ett halvår sen

D.i.l.l.i.g.a.f

195 Inlägg
3 december 2007
de där är idioti för fan asså man får juh lära sig o köra 30 på 4
eller 50 på 5 det går juh inte.. varvmätarstickan hamnar juh under 1000 varv.!
asså snart kommer dom juh säga att antigen du eller din pappa får putta bilen om du ska använda den du får inte starta motorn.. det kommer säkert bli så om ett tag !
Senast redigerat av TheBlackBullit (3 december 2007)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 december 2007
TheBlackBullit skrev:
de där är idioti för fan asså man får juh lära sig o köra 30 på 4
eller 50 på 5 det går juh inte.. varvmätarstickan hamnar juh under 1000 varv.!
asså snart kommer dom juh säga att antigen du eller din pappa får putta bilen om du ska använda den du får inte starta motorn.. det kommer säkert bli så om ett tag !

Det dom säger är snarare att man ska ligga på så hög växel som möjligt med minsta möjliga varvtal och att man helst inte skall dra bilarna över 2500/3000 varv innan man växlar upp...

Går förresten utmärkt att ligga på 5an på min bil från 30 och uppåt tongue
Senast redigerat av Mortalis (3 december 2007)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
3 december 2007
Sämsta är ju att dom lär oss att växla från 2an till 4an och så vidare, bilarna mår ju inte direkt bra a det.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 december 2007
Mäki skrev:
Sämsta är ju att dom lär oss att växla från 2an till 4an och så vidare, bilarna mår ju inte direkt bra a det.

Det beror på hur lång/kort tid du tar på dig att växla.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

tysk.
592 Inlägg
4 december 2007
Jag har säkert 1500-2000 mil av "felkörning" att vänja bort inför uppkörningen smile

Jävla skit det här...

1 741 Inlägg
4 december 2007
Hur många kör som dom har lärt sig i körskolan då dom har fått lappen? Inte många % skulle jag gissa med tanke på att alla man pratar med säger att dom inte skulle klara göra provet "idag". Så vad ger det då att dom trycker in ännu mer självklara onödiga saker?

Tycker det är totalt onödigt av dem att hitta på nån sånt. Ingen kommer följa det ändå.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

4 554 Inlägg
4 december 2007
fick också lära mig ecodriving när jag kick på körskolan för snart 3år sen, det är verkligen bra att myndigheterna har så bra koll och samarbetar i vårt kära land

406 Inlägg
4 december 2007
Fick också lära mig ecodriving när jag övningskörde för snart 3 år sen, det lägger man av med direckt man fått lappen,

:DPlattan i mattan:D

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 december 2007
Va coola ni e som bara skiter i de, lägger de på hyllan, glömmer de osv. Tufft! Alla kör alltid plattan i botten tydligen, häftigt...men ecodriving e inte bara till för att man ska spara ett par dl bensin/mil...man får en väldigt mkt trevligare färd, man måste ju inte köra punkt o pricka på varvmätaren osv, men iaf...det blir en mjukare och härligare gång...fast vissa kanske föredrar att färdas som en bergochdalbana hela tiden.
Kom iaf inte o klaga på att bensinen e så dyr sen

Smålänning
7 887 Inlägg
4 december 2007
Ingen har sagt att dom skiter i det, bara att dom inte tar det så fruktansvärt hårt att dom misshandlar bilen. T.ex genom att hoppa från 2:an till fyran.
Själv så motorbromsar jag så mö som möjligt och håller mig till att växla vid 2500 - 3000 rpm, men det är mest för att det tar så lite soppa och går så mjukt smile
Men de e klart, ibland växer hornen ut tongue då kan det bli lite förbi gröna fältet, och ibland in på det röda wink
Det är faktiskt nått som jag saknar i nästan alla andra bilar. Ekonomifält i varvräknaren smile

Men i körskolan så var dom verkligen skumma ibland. Bromsade ner så att bilen började hacka, och frikopplade man fick man sig en utskällning som hette duga.. hmm

Mister_opel: Har du mekanisk förgasare i din bil? Eller mekanisk insprutning? Jag har aldrig vart med om en bil med elektrisk insprutning som tar soppa när man motorbromsar, inte ens det gamla elektriska Bosch Jetronic (satt bl.a på saab 99 ems innan -74) från 70-talet tog soppa när man motorbromsade. Så har du elektrisk insprutning och den tar soppa vid motorbromsnng så tycker jag att du ska kolla över dina spridare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

309 Inlägg
4 december 2007
Förlåt men jag måste låna denna tråden lite för att jag såg att twin_cam skrev lite om mekanisk inprutning och elektrisk insprutning..

Jag har en Volvo 460 2.0 av årsmodell 1996. Jag vet inte vad jag har för inprutningsmetod (om jag kan kalla det så) i den. Hur tar man reda på det? Eller är det någon som kanske med rak arm vet?? Tacksam

Att köra turbo är beroendeframkallande...

100 Inlägg
4 december 2007
hej måste bara skriva detta då jag sitter här med en kontrollant från vägverket ( en sån du kör upp för )

du behöver inte köra eco driving han tittar bara efter ditt säkerhets tänkande och hur du manövrerar fordonet allt för att kunna godkänna dig för ett körkort där du på egen hand får öva dig. prövotid 3 år  tack å hej

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
Tag BE kort för två månader sen, jag visst ingenting om eco drivning för än nu, lärare pratade inte om det, ingenting på teoritest och kontrolant har inte nämt någonting under uppkörning. Det gick mycket bra ändå.
Senast redigerat av alain (4 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Pan
4 december 2007
prövotid 3 år  tack å hej

2år är det väl?  När jag jag tog körkort för 1 år sedan så hoppade jag alldrig över växlar och sånt på trafikskolan. Tror det är olika på olika skolor hur hårt det är.
Senast redigerat av Pan (4 december 2007)

Sök