3689
Sök

info Audi RS6 vs V70R

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2008
firefreak skrev:
Om vi nu ska prata användingsområde så prova göra samma dragrace när det har regnat och se vilken som kommer iväg bäst... smile

Eller på vinterväglag för den delen... smile

! klar fördel med 4x4 om man gillar att åka fort i regn eller snö ja smile

även Mantorps parkering/åker har jag trubbel med... gegga är halt.
Senast redigerat av torpis (29 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Eldknast
915 Inlägg
29 augusti 2008
torpis skrev:
firefreak skrev:
Om vi nu ska prata användingsområde så prova göra samma dragrace när det har regnat och se vilken som kommer iväg bäst... smile

Eller på vinterväglag för den delen... smile

! klar fördel med 4x4 om man gillar att åka fort i regn eller snö ja smile

även Mantorps parkering/åker har jag trubbel med... gegga är halt.

Jag gillar 4WD, vad ska jag säga... smile

Men det måste vara en skön känsla med 400 häst oavsett... smile

Tiden är rolig när det går fort... :)

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
29 augusti 2008
torpis skrev:
Helt klart en smaksak.  Åker man på gränsen i kurvorna så har man klart fördel om inte baken kommer farande utan att man är med på det.

Jag tycker fortfarande en RS6 är jäkligt trött, men det är ju ut efter mina referenser.

Med den lilla skillnaden att "gränsen" kommer mycket tidigare i en FWD-bil än i en AWD/4x4.
Och har man kört bilen ett tag så vet man när baken kommer farande, och är med på det...

/Mattias

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 augusti 2008
firefreak skrev:
Men det måste vara en skön känsla med 400 häst oavsett... smile

Det är galet big_smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Norrlänning
1 453 Inlägg
30 augusti 2008
torpis skrev:
firefreak skrev:
Den stora skillnaden är att Lambon är gjord för att hålla, bromsa och ha väghållning för så många hästkrafter vilket knappast en Volvo, oavsett modell, skulle vara.

Exakt! 

Den dagen gick bilarna lika fort helt enkelt, första repan startade han på fel växel (han hade precis varit och köpt bilen)  repa två så missar S40:n 4:an och får "börja om"

Mer konkret bevis för att det går tyngre med 4x4 kan jag tyvärr inte uppbringa.

de var ju inte 4x4 han förlorade på.. ta vilken bil som helst, och ställ den mot en exakt lika tung och exakt likadan... så ska du se att du kommer komma i mål samma hundradel... Oftast förlorar alla 4x4 på att dom väger så sjukt onödigt mycket, från 0-50 blir ja frånåkt av en nissan micra ja med.. Men kanske för att min har 1900 kg att släpa på

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
Ellertz skrev:
de var ju inte 4x4 han förlorade på..

så han förlorade?  trots att han vann?!   intressant.

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 september 2008
torpis skrev:
Ellertz skrev:
de var ju inte 4x4 han förlorade på..

så han förlorade?  trots att han vann?!   intressant.

jaaa, enligt dig så vann han väl ? eller gjorde han inte de ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Nicodemus
21 december 2008
Mortalis skrev:
Om du ska busa med dom behöver du ju bygga om hela volvon i princip eftersom den e uppbyggd först och främst för att vara säker och har massa dolda säkerhetssystem. Top Gear bevisade detta rätt bra när de testade S60R eftersom Volvo hävdade att den skulle utmana RS4 och M3, vilket den verkligen inte gjorde..

S60R har aktivt chassi, har RS6an det ?

735 Inlägg
21 december 2008
Nu orkar jag inte läsa igenom tråden så vet inte om detta tagits upp men iom att min gamla A3 TQ kostade 18000:- för storservicen så vågar jag inte ens tänka på vad RS6an kostar... 30-40 vore inte helt otroligt. Tror inte man ska ha ett vanligt knegarjobb ifall man vill ha en RS6a, det är ett som är säkert. Och iom att trådskaparen verkar oroa sig över att bilen drar 1.4 liter per mil så gissar jag att han inte är miljonär direkt. Mao en sak att ta med i beräkningarna: ifall man hittar en RS6 med 800 mil kvar till storservice menar jag.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 december 2008
Nicodemus skrev:
S60R har aktivt chassi, har RS6an det ?

roll

DRC "Dynamic Ride Control"
ABS
EBD "Electronic Brakeforce Distribution"
Servotronic
ESP
EDL
Electronic Differential Lock

as gammal tråd btw...

70 Inlägg
1 september 2009
Sorry för inlägg på en så gammal tråd..

men att jämnföra RS6 på 450hk V8 med dubbel turbo med en v70r är ju lite kul

RS6an är mycket dyrare att äga räkna på 950-1000kr försäkring i månaden.
sen Rs6an drar typ 2.2 blandad körning och då busar man lite och åker lugnt v70r ligger på 1.7 blandad och då busar man oxå såklart.

om du måste byta skivor och belägg runt om på en RS6:a så kostar det med jobb 24-26 tusen ca
stora servicen går oxå på 24-26 tusen sen om en dämpare pajjar så har du minst 5-7tusen per dämpare oxo det är dom stora dyra sakerna hos en RS6a man ska ha i åtanke. Sen om du kan skruva själv har lite rabatter osv kan du köpa stora servicen i delar för 8tusen ca och göra det själv men nått man borde lämna in och ej göra själv är byta olja/filter i automatlådan och det kostar ca 3.5-5tusen att göra lite olika på olika ställen.

så ska man ha en Rs6:a lär man se till ha backup på iaf 30-40tusen för man vet aldrig vad som händer och har man inge extra kapital så kan man bli tvungen ha bilen stående

Pain is temporary glory last forever

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
2 september 2009
Jag skulle säga RS6:an, om det är en som minst är 05:a. 04:a och äldre - Då skulle jag lätt välja en V70R. Men det beror ju lite på. De Audi (i allmänhet) som är äldre än 2005, är enligt mig... fula och ja... det går inte ens att jämföra dom före och efter facelift. Men det är ju väldigt subjektivt.

806 Inlägg
2 september 2009
aja väcka 3 år gammal tråd?

1 422 Inlägg
3 september 2009
torpis skrev:
så jäkla dumt tycker jag inte det är...

Jag skrev i mitt inlägg att min bil med då 380hk drog lika med just en Lamborghini Gallardo SE med 520hk från 100-300km/h.   Vilken bil går då fortast per instoppad effekt?  http://www.garaget.org/video/idoqn3ztjjko

Du mäter din effekt på drivhjulen och hans effekt i motorn, inte riktigt rätt där heller wink Sedan sa du ju i ett tidigare inlägg att bilarna vägde ungefär samma vid tillfället, det stämmer ju inte för 5öre iaf. s40 har väl en vikt på runt 1250-1300kg och lambon väger väl in på dryga 1600kg, är ju ganska mycket skillnad det smile

Inget ont om din bil, den är gryyym! Längtar tills du laddar upp några nya filmer men det är ju inte 100% sanning i det du säger.

4hulsftift käkar effekt, men så enorma mängder är det ju inte och accelerationen blir ju grym från stillastående!

Sry för att skriva i gammal tråd men ville svara på tal lite bara

70 Inlägg
5 september 2009
Gamla trådar är roliga big_smile dels har folk lärt sig massa genom åren och massa ny info har kommit ut så kör på så har vi snart 1000 posts big_smile

Pain is temporary glory last forever

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
5 september 2009
lodiseN skrev:
aja väcka 3 år gammal tråd?

Det är ju perfekt att forsätta i en gamma tråd så inte samma topic kommer om och om igen av andra trådskapare.

2 Inlägg
18 oktober 2009
cyan69 skrev:
Sorry för inlägg på en så gammal tråd..

men att jämnföra RS6 på 450hk V8 med dubbel turbo med en v70r är ju lite kul

RS6an är mycket dyrare att äga räkna på 950-1000kr försäkring i månaden.
sen Rs6an drar typ 2.2 blandad körning och då busar man lite och åker lugnt v70r ligger på 1.7 blandad och då busar man oxå såklart.

om du måste byta skivor och belägg runt om på en RS6:a så kostar det med jobb 24-26 tusen ca
stora servicen går oxå på 24-26 tusen sen om en dämpare pajjar så har du minst 5-7tusen per dämpare oxo det är dom stora dyra sakerna hos en RS6a man ska ha i åtanke. Sen om du kan skruva själv har lite rabatter osv kan du köpa stora servicen i delar för 8tusen ca och göra det själv men nått man borde lämna in och ej göra själv är byta olja/filter i automatlådan och det kostar ca 3.5-5tusen att göra lite olika på olika ställen.

så ska man ha en Rs6:a lär man se till ha backup på iaf 30-40tusen för man vet aldrig vad som händer och har man inge extra kapital så kan man bli tvungen ha bilen stående

Man behöver kanske byta kamrem? Det är en dyr historia det med, eftersom man måste riva en del och tömma ac´n m.m. Så räkna 30 där också!

806 Inlägg
18 oktober 2009
corvette z06

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 oktober 2009
lodiseN skrev:
corvette z06

Tråden heter Audi RS6 vs V70R....
Ringer det några klockor? roll lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

806 Inlägg
18 oktober 2009
TurbOla skrev:
lodiseN skrev:
corvette z06

Tråden heter Audi RS6 vs V70R....
Ringer det några klockor? roll lol

Ja, nu vet jag när jag va hemma från krogen igår iaf(I)big_smile. Frågan är ara hur jag lyckades stava så fint igår, aja! men vafan audi rs6 vs v70 r? ska ni inte jämföra bilar i lite mer samma klass iaf.
Senast redigerat av lodiseN (18 oktober 2009)

Sök