ICA och kött

CarCass CarCass
6 december 2007 · 627 Inlägg

Ni som inte såg uppdrag granskning:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp … ;lpos=bild

yikes

Join the Evolution
CarCass CarCass
6 december 2007 · 627 Inlägg

mm man ser hur en tjock tjej? tar upp gammalt kött från golvet, tar bort lite skräp och märker om med nytt datum. Ut i butiken.. sjukt att dom ens går med på det!

Join the Evolution
Urkas Kräsen grafiker
6 december 2007 · 1 775 Inlägg

Lite skit rensar magen som man brukar säga. wink

Men jag tycker iaf inte att det är direkt fel. Eller fel är det ju, men vad ska dom göra? Slänga nåt som uppenbarligen fortfarande går att äta? Det kallar jag slöseri.

Whine whine!
Mortalis VW-nörd?
6 december 2007 · 4 332 Inlägg

Mja de måste ju följa livsmedelsverkets regler. Om de nu tycker att det är fel på reglerna så får de ju trycka på för att ändra dom, inte skita i dom, eller hur?

(Personligen tror ja inte de har ett skit med att de ser de som slöseri och tänker på miljön, utan snarare på sina plånböcker)

Senast redigerat av Mortalis (6 december 2007)

TTTTT
6 december 2007 · 945 Inlägg

d här e ju inga news direkt, har ju försekommit i alla tider. Fråga vem som helst som jobbar med livsmadel. Dom volymer som tex  ICA maxi gör av med är inget dom maler själva, det skulle dom inte ha tid med. Deras leveranser är garanterat inte mer än var tredje dag. Alltså det är  isystemsatt att märka om varor. det går helt enkelt inte att klara av logisiken annars. Å för övrigt, hur ofta har ni blivit sjuka av köttfärs? det är ju inte bara ICA som jobbar på det här sättet, alla livsmedelsbutiker gör det, och för övrigt så vet jag inte om det är bättre att köpa obesiktigat kött från nån lokal köttbonde. All boskap kan ju bära på diverse sjukdomer, är ju därför kött som säljs i kommersiellt syfte måste vara veterinärs besiktigat smile

blinka blått om du vill rejsa!
Mortalis VW-nörd?
6 december 2007 · 4 332 Inlägg

App app app nu får ja allt dra i handbromsen här, det är fan inte alla butiker som jobbar såhär, jag och min mor har jobbat för flera COOP Konsum butiker här i Göteborg och hon är nu också färskvaruansvarig på en butik i Mölnlycke, och känner såklart många andra som har hand om färskvaror på andra COOP butiker.
Det förekommer ALDRIG ommärkning, aldrig aldrig aldrig! Leveranser kommer VARJE dag med kött, inte var 3e dag...Kött med lågt datum kvar sätts däremot ofta ner till 50% av priset, med en tydlig märkning att det är 50% just för lågt datum.
Varje dag gås alla färskvaror (kött, fisk, mjölk, ost med mera) igenom och kollar datum, även helger.
Dock kommer inga köttleveranser på söndagar (dock på lördagar).

TTTTT
6 december 2007 · 945 Inlägg

Mortalis skrev:
App app app nu får ja allt dra i handbromsen här, det är fan inte alla butiker som jobbar såhär, jag och min mor har jobbat för flera COOP Konsum butiker här i Göteborg och hon är nu också färskvaruansvarig på en butik i Mölnlycke, och känner såklart många andra som har hand om färskvaror på andra COOP butiker.
Det förekommer ALDRIG ommärkning, aldrig aldrig aldrig! Leveranser kommer VARJE dag med kött, inte var 3e dag...Kött med lågt datum kvar sätts däremot ofta ner till 50% av priset, med en tydlig märkning att det är 50% just för lågt datum.
Varje dag gås alla färskvaror (kött, fisk, mjölk, ost med mera) igenom och kollar datum, även helger.
Dock kommer inga köttleveranser på söndagar (dock på lördagar).

möjligt att det är speciellt för coop. va det gäller ica så går deras varor nästan uteslutande från "hilton".
Sen så är det väl så med konsum att mycket av deras kött råvaror kommer färdig packat i duniformar är det inte så?

blinka blått om du vill rejsa!
ILarsaI
6 december 2007 · 326 Inlägg

Jag tycker det är ett vidrigt sätt att tjäna mer pengar på, köttet säljs som färskvara eftersom förpackningsdatum står. mad

Men, hur många har egentligen blivit sjuka av dåligt kött som säljs i affären? Jag har då aldrig blivit det, och det har blivit några hundra kilo med åren.
Det är jättebra med bästföre-datum fast det är ingenting man behöver kolla slaviskt och slänga varan om datumet gått ut. Köttfärs som i det här fallet är en färskvara och ska behandlas som sådan, men ser den inte konstig ut eller luktar konstigt är det oftast ok att äta den.

Fast det förmildrar inte ICA-affärernas agerande, det de gör är vad jag anser bedrägligt beteende.

Senast redigerat av ILarsaI (6 december 2007)

alain www.bimmerpower.org
6 december 2007 · 3 995 Inlägg

Det här är inget nytt, det har vart så i 20 år och kanske till och med mer, de har redan pratat om det då. Idag är det bara repris på det gamla.
Butiker vet att man inte äter rå köttfärs, när den är välstekt, finns inget levande bakteriller då inget magssjuka.
Jag pratade om hur det går med julbord på en annan tråd, där är det mycket värre, ni kan lässa på den, den heter  ((nu är det dags för julbord och värt att veta.))
Ni får inte tror att allting är fräsh på hyllor, dom vet vad dom gör för att spara pengar.
Ni ska veta att datum är en begränse tid är till att ni som konsumenter ska inte ta.
Det är gjort för kunna åter använda det utan fara.
Det finns till och med produkter som man prayjar på köttet för att få se den med en varker färg.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
twin_cam Smålänning
6 december 2007 · 7 877 Inlägg

Jag vet hur det gåt till på slakterienra... Morsan har jobbat där, och jag är ändå inte rädd för att äta köttet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TTTTT
6 december 2007 · 945 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag vet hur det gåt till på slakterienra... Morsan har jobbat där, och jag är ändå inte rädd för att äta köttet...

helt rätt där. med lite sunt förnuft kommer man långt.Titta lukta smaka.
Vi som har jobbat med kött i många år har ju iaf inga probs med å se ifall nåt är filkigt!

blinka blått om du vill rejsa!
Addekarlsson Kontot inaktivt
6 december 2007 · 104 Inlägg

Jag har jobbat på charkuteri samt i matvarubutik, så jag vet oxå hur det går till på många ställen.
Vill inte nämna vad som blandas ner i korv, pölsa, pastejer mm.
Hur rent kött hanteras, det är skrämmande. Inte helt ovanligt att hela oxar lossnat från ställningarna redan i transportbilarna. När detta hänt, så togs kroken fram och oxen släpades in i tvätthall, där den spolades av lite snabbt innan styckning/packetering.
Flintastekar slängdes i hög på golvet, kryddades och vakumpackades.... Gissa om dom flintastekarna var hälsofarliga. Jag menar, slängas i hög på golvet, där alla springer runt med skor och annat jox och spottar på golvet.

Och ja, jag ska erkänna att jag gjorde detta jag med. Ingen ursäkt, men det var antingen bara göra det, eller bli av med jobbet. Tog inte lång tid innan jag anmälde företaget, sen var jag arbetslös.... Men det var det värt, för företaget fick klappa igen verksamheten.

Mvh/ Adde

TTTTT
6 december 2007 · 945 Inlägg

Addekarlsson skrev:
Jag har jobbat på charkuteri samt i matvarubutik, så jag vet oxå hur det går till på många ställen.
Vill inte nämna vad som blandas ner i korv, pölsa, pastejer mm.
Hur rent kött hanteras, det är skrämmande. Inte helt ovanligt att hela oxar lossnat från ställningarna redan i transportbilarna. När detta hänt, så togs kroken fram och oxen släpades in i tvätthall, där den spolades av lite snabbt innan styckning/packetering.
Flintastekar slängdes i hög på golvet, kryddades och vakumpackades.... Gissa om dom flintastekarna var hälsofarliga. Jag menar, slängas i hög på golvet, där alla springer runt med skor och annat jox och spottar på golvet.

Och ja, jag ska erkänna att jag gjorde detta jag med. Ingen ursäkt, men det var antingen bara göra det, eller bli av med jobbet. Tog inte lång tid innan jag anmälde företaget, sen var jag arbetslös.... Men det var det värt, för företaget fick klappa igen verksamheten.

Mvh/ Adde

ha ha ha....ja som sagt, inga news för folk från branschen, tror bara d e janne josefsson som inte har insett hur det går till *ASG*

blinka blått om du vill rejsa!
Addekarlsson Kontot inaktivt
6 december 2007 · 104 Inlägg

TTTTT skrev:
ha ha ha....ja som sagt, inga news för folk från branschen, tror bara d e janne josefsson som inte har insett hur det går till *ASG*

Han visste nog redan innan hur det går till. Men han kanske reagerade på utsträckningen av det. Jag menar, 4 av 4 butiker... Där ska jag erkänna att jag blev lite förvånad. För nog trodde jag det skulle vara lite bättre ordning än så.
Men man upphör aldrig att förvånas....
Visst, nu är 4 butiker way för lite för att kunna göra nån form av överslagsberäkning av det hela. Men jag vet inte om jag vill veta vilken utsträckning detta faktiskt ligger i...

Mvh/ Adde

TTTTT
6 december 2007 · 945 Inlägg

Addekarlsson skrev:

TTTTT skrev:
ha ha ha....ja som sagt, inga news för folk från branschen, tror bara d e janne josefsson som inte har insett hur det går till *ASG*

Han visste nog redan innan hur det går till. Men han kanske reagerade på utsträckningen av det. Jag menar, 4 av 4 butiker... Där ska jag erkänna att jag blev lite förvånad. För nog trodde jag det skulle vara lite bättre ordning än så.
Men man upphör aldrig att förvånas....
Visst, nu är 4 butiker way för lite för att kunna göra nån form av överslagsberäkning av det hela. Men jag vet inte om jag vill veta vilken utsträckning detta faktiskt ligger i...

Mvh/ Adde

då kanske du inte ska läsa det här jag skriver nu da smile
För typ 2 år sen så malde vi ca ett ton färs till ICA i veckan.
Vi malde på torsdagen, det levererades på fredagen till Icas lager. Den färsen såldes sen under helgen i olika ica butiker i stockholms området *S*.
ja tänk dig själv, mald på torsdag köpt på söndag, sen kanske tillagad på måndag.
Säger inte att den är otjänlig, men däremot så går det ju stick i stäv med livsmedelsverkets lagar.

blinka blått om du vill rejsa!
666_Beast
6 december 2007 · 1 863 Inlägg

Jag har jobbat i ett antal butiker och är nu med och driver en Ica butik, där det har varit värst var fd OBS (numera COOP Forum). Där handlade jag aldrig kött!
Tycker det var mycket fel i reportaget, bla att alla anställda fick skriva på ett tystnadspliktpapper vid anställning, har jag aldrig varit med om eller ens hört talas om.
Visst, jag försvarar inte vad dom butikerna gjorde med sitt kött men man kan inte dra alla butiker över en kant.
Verkar ju väldigt lämpligt att det här kom fram just nu inför julhandeln och just på ICA, är det nån missnöjd Konsumanställd som tipsat om det??

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Thorssa
6 december 2007 ·

Har själv jobbat inom Lidl och en arbetskollega till mig jobbade tidigare på Hemköp. Där gick det till ungefär på detta viset.

På Lidl däremot säljs endast färdigförpackat kött och i butikerna finns inte ens grejer att märka om produkter med. När bästföredatumet närmar sig märks förpackningarna med 30% rabatt istället. Inom Lidl måste varor tas bort från hyllan ett visst antal dagar innan bästföredatumet, allt från 1 dag innan på färskvaror upp till 12 månader och mer på varor som man har länge hemma innan man använder det. Det kändes ganska dumt att slänga varor, t.ex. juice, som kunde ha tre månader kvar innan bästföredatumet gick ut! Titta på prislapparna nästa gång ni är där kommer ni se 3D (3 dagar), 12M 12 månader) osv i ett hörn.

Gud va reklam jag gjorde nu haha!

Senast redigerat av Thorssa (6 december 2007)

Addekarlsson Kontot inaktivt
6 december 2007 · 104 Inlägg

TTTTT skrev:
då kanske du inte ska läsa det här jag skriver nu da smile
För typ 2 år sen så malde vi ca ett ton färs till ICA i veckan.
Vi malde på torsdagen, det levererades på fredagen till Icas lager. Den färsen såldes sen under helgen i olika ica butiker i stockholms området *S*.
ja tänk dig själv, mald på torsdag köpt på söndag, sen kanske tillagad på måndag.
Säger inte att den är otjänlig, men däremot så går det ju stick i stäv med livsmedelsverkets lagar.

Ligger en viss skillnad i det dock. Det blir illa av det hela när denna köttfärs sen packas om, med ytterligare nya bästföredagar. Alltså, så det ni malde på torsdag, fick bästföre 1 vecka senare, istället för några dagar senare.
Men men, det är så det går till, och de tlär fortsätta med det oxå, om det inte sker nått drastiskt.
Fram tills dess, så synar jag av köttet med mina kunskaper och köper inte köttet om jag anser det dåligt. Jag säger till i butiken istället, och hittar på nått annat till middag den dagen.

Mvh/ Adde

TTTTT
6 december 2007 · 945 Inlägg

Addekarlsson skrev:

TTTTT skrev:
då kanske du inte ska läsa det här jag skriver nu da smile
För typ 2 år sen så malde vi ca ett ton färs till ICA i veckan.
Vi malde på torsdagen, det levererades på fredagen till Icas lager. Den färsen såldes sen under helgen i olika ica butiker i stockholms området *S*.
ja tänk dig själv, mald på torsdag köpt på söndag, sen kanske tillagad på måndag.
Säger inte att den är otjänlig, men däremot så går det ju stick i stäv med livsmedelsverkets lagar.

Ligger en viss skillnad i det dock. Det blir illa av det hela när denna köttfärs sen packas om, med ytterligare nya bästföredagar. Alltså, så det ni malde på torsdag, fick bästföre 1 vecka senare, istället för några dagar senare.
Men men, det är så det går till, och de tlär fortsätta med det oxå, om det inte sker nått drastiskt.
Fram tills dess, så synar jag av köttet med mina kunskaper och köper inte köttet om jag anser det dåligt. Jag säger till i butiken istället, och hittar på nått annat till middag den dagen.

Mvh/ Adde

skillnad?
ovaccad färs skall säljas samma dag som den är mald!
Sen så finns det lite olika förpacknings sätt på den. vaccning ät en, där man helt enkelt minimerar syret i paketet. Sen så finns det duni förpacking (den där plasten är fast svetsad direkt på tråget. I dom tillsätter man en gas, som förlänger hållbarheten.
Men ett vanligt cellplast tråg med vanlig plastfilm över ( så som dom på TV) Skall säljas på maldagen. Vissa buktiker har vaccar andra inte!
Sen så är det ju åxå så att dom flesta konsumenter föredrar att köpa ovaccad färs, och där av anledningen till att den inte vaccas.

blinka blått om du vill rejsa!
940R
6 december 2007 · 1 567 Inlägg

Har själv jobbat några veckor i Kött&chark avdelningen i en av ICA:a större varuhus här i Gbg.Den dagliga runtinen på morgonen innan affären öppnade vad att med 2st vagnar gå och plocka upp gårdagens kött som låg paketerat i köttdisken köttfärs m.m.Sedan så rev man av plasten och packa om det till dagens datum och sedan ut i butiken igen.Minns även att man efter flera dagar malde om den färsen  som inte hadde blivit såld med lite nytt kött.Den färsen kalades sedan för BOB-färs Billig och bra Hmm

Nöttkött är ju dyrare än griskött så det låg längre ut i köttdisken men det plockade man in och malde ner till färs.Nöttkött kunde ligga längre men när det legat ett tag så är det grönt grått på den sidan som legat ner.. Nä ingen vidare service eller hygien där man vill bara tjäna pengar på allt gärna flera gånger om..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang