ICA och kött

TTTTT
7 december 2007 · 945 Inlägg

Majzzen skrev:

TTTTT skrev:

r-ted skrev:

fan vilken bra ide, då kan man ju kolla på köttet innan.

riktigt bra grej

japp och förhoppningvis så skurar dom ur kvarnen efter varje malning.
Vi som har jobbat och jobbar med kött vet ju att det som står kvar i kvarnhuset inte e så där jätte fritt från bakterier efter nån timme i rums temp  *visslar*

Eller så maler dom i kyla, som på willys där jag jobbade, det mals det i ett rum med runt noll grader.

ja det är ju vacker så...men när du maler färs så utvecklar kvarnen i sig en del värme.
När man stickprovsmäter färs, så tar man en temp på malköttet innan malning, sen så tar ma temp på färsen direkt efter, det brukar kunna skijla 2-3 grader, beroende på hur mycket man har malt givetvis. Att förvara kött vid noll grader är inget man gör, detta pga att kött börjar frysa redan vid nollstrecket. förvarings temeraturen brukar ligga på mellan + 2 till 4 grader. ja...bara å räkna sen hur varm färsen blir......och sen ponera att du inte gör rent kvarnen direkt den 6 gradiga färsen ligger där i kvarnen i en timme...inte bra.
Men som sagt d e ju inget man blir sjuk av.
Och jag vet att mitt inslag kanske e lite OT. Ville bara belysa faktumet att bara för att man ser nån mala en schysst köttbit åt en så betyder inte det med säkerhet att den är fräschare än den som maldes på morognoen. väldigt mycket handlar om hantering och medvetande. Är därför alla anläggningar har en så kallad haccp-plan

blinka blått om du vill rejsa!
Thorssa
7 december 2007 ·

TTTTT skrev:

Majzzen skrev:

TTTTT skrev:

japp och förhoppningvis så skurar dom ur kvarnen efter varje malning.
Vi som har jobbat och jobbar med kött vet ju att det som står kvar i kvarnhuset inte e så där jätte fritt från bakterier efter nån timme i rums temp  *visslar*

Eller så maler dom i kyla, som på willys där jag jobbade, det mals det i ett rum med runt noll grader.

Är därför alla anläggningar har en så kallad haccp-plan

Hazard Analysis Critical Control Points står det för va? Haha att man kommer ihåg det fortfarande!

TTTTT
7 december 2007 · 945 Inlägg

Thorssa skrev:

TTTTT skrev:

Majzzen skrev:

Eller så maler dom i kyla, som på willys där jag jobbade, det mals det i ett rum med runt noll grader.

Är därför alla anläggningar har en så kallad haccp-plan

Hazard Analysis Critical Control Points står det för va? Haha att man kommer ihåg det fortfarande!

japp korrekt!......men har du hört det senaste da...nu har ICA:s färs-gate gjort ICA-Stig arbetslös åxå....stackars stickan!

blinka blått om du vill rejsa!
alain www.bimmerpower.org
8 december 2007 · 3 995 Inlägg

Ica till full reträtt efter köttfusk Har du förtroende för Ica?

LÄS MER : Förundersökning mot Ica-butiker
Icas försäljning kraftigt uppEfter avslöjandet om fusket med märkningen av köttfärs slår nu Ica till full reträtt. Företaget drar in sin populära reklam i jul, kallar in Anticimex och omprövar medlemskapet för de butiker som fuskat.

Samtidigt berättar en tidigare chef att han slog larm om fusket redan 2003.

De fyra Maxibutikerna, som pekades ut i Uppdrag Gransknings reportage i SVT, ber nu samtliga sina kunder om ursäkt. På butikernas hemsidor skriver Ica-handlarna i olika ordalag om hur djupt de beklagar vad som hänt.

"Vi är väldigt ledsna i dag över att Maxi Haninge förknippas med fusk och bedrägeri. Det känns helt fruktansvärt", skriver Mikael Andersson och Mikael Gadd och säger att de brustit som handlare som inte uppdaterat personalen och säkrat de rutiner och regler som gäller.

Samtidigt har Ica till följd av avslöjandet om fusket beslutat att Anticimex ska genomföra en kvalitetsrevision i samtliga Ica-butiker i landet. Det blir heller ingen Ica-Stig i rutan i jul, skriver Dagens Media på nätet.

Fusket med märkningen av köttfärs på Ica-butiker var känt redan 2003.

Hans Hallén, tidigare kvalitetsledare inom Ica med ansvar för södra Sverige, säger till Sydsvenskan att han då påpekade för ledningen i Ica hur det gick till i butikerna - exakt på det vis som nu avslöjats i tv.

Han berättar att det inom Ica inte bara handlade om att märka om köttfärs från gårdagens till dagens datum.

- Man malde till och med om köttfärs som tidigare legat ute i diskarna, paketerade om den och lade åter ut den i diskarna, säger han till tidningen.
Han berättar också om gamla, kletiga wienerkorvar som spolades av med vatten och paketerades om. Likadant gjorde man med kassler.

Fusket med köttfärsen på fyra Ica-butiker har nu också blivit en politisk fråga. Jacob Johnson, riksdagsledamot för vänsterpartiet, kräver att regeringen redovisar vad man tänker göra för att förbättra tillsynen av livsmedelshanteringen i butikerna.

"Jag hoppas att regeringen omedelbart tar tag i detta problem. Det är upprörande och fullkomligt oacceptabelt att detta ska få pågå", skriver Johnson.

Men konsumentminister Nyamko Sabuni kan inget göra säger hon:

- Det butikerna gör är olagligt och det som sker nu är att de ansvariga myndigheternas sak att följa upp. Det är inget som jag kan påverka som minister, säger hon.
Alla de stora livsmedelskedjorna har egna kontrollprogram för hanteringen av varorna i butikerna, återkommande utbildningar av personalen och inspektioner av hur butikerna sköter sig.

På Axfood till exempel är det grund för uppsägning att paketera om köttfärs och sätta ett nytt bäst-före-datum:

- Den som är ansvarig för att det fuskas får sparken rakt av på dagen, säger Ingmar Kroon, presschef på Axfood.
- Det har hänt vid ett par, tre tillfällen och eftersom det handlar om en lag blir det inget trassel med fack eller arbetsdomstol, konstaterar han.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
klimpan
8 december 2007 · 2 600 Inlägg

såg reprisen idag fy ### jag ska då aldrig köpa kött på ica mera tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
alain www.bimmerpower.org
9 december 2007 · 3 995 Inlägg

forsätting forsätter
’Köttet var fuskmärkt’
Ola Bergström har polisanmält butiken.
  Fläskfilén från Ica var ommärkt – två gånger
Köttskandalerna på Ica fortsätter.
Fläskfiléns sistadatum flyttades fram en månad.

– Det är för jävligt, säger Ola Bergström, 42.

När Ola Bergström, 42, i Stockholm såg avslöjandet om Icas köttfusk gick han till kylskåpet för att kontrollera fläskfilén som han köpt på Ica Humlegården på Karlavägen.

Då hittade han två nya datummärkningar som klistrats på originalmärkningen. Den danska producentens bäst före-datum var den 22 november. Men Ica hade märkt om köttets sistadatum till den 19 december.

– Jag blir rosenrasande. Det är riktigt äckligt att de försöker tjäna pengar genom att lura på en månad gammalt kött på kunderna, säger Ola Bergström, som polisanmält butiken.

– Jag har två döttrar på tre och fem år som kunde blivit sjuka.

Förutom datumet hade köttets vikt även ökat med tretton gram på den nya märkningen.

”Kyckling packas om”
Erik Lindström, ägare till butiken, ser allvarligt på Aftonbladets uppgifter.

– Jag har ingen aning om hur det har gått till men jag ska undersöka det, säger han.

Och köttskandalen kan bli en lång och obehaglig följetong för Ica.

Aftonbladet har fått flera olika uppgifter om farlig och olaglig hantering av kött i butiker runtom i Sverige.

Enligt en tidigare anställd i en Icabutik i centrala Stockholm, mals gammalt kött från Scan ner och packas om som nymald färs. Kronfågels utgångna filéer ska, enligt den anställde, packas om till nya filéer med Icamärkning.

– Det har pågått i flera år.

På Scan blir man upprörd.
– Det är helt oacceptabelt. Om det här stämmer strider det för allt vi står för. Vi kommer att gå vidare med det här, säger Margareta Thorgren, informationschef på Scan.

”Avskyvärt”
Ägaren till butiken förnekar dock kategoriskt alla uppgifter.

Efter Uppdrag gransknings avslöjande om köttbluffen har Ica varit nerringt av oroliga kunder.

Jordbruksminister Eskil Erlandsson anser att nuvarande lagstiftning är tillräcklig för att garantera kundernas säkerhet.

– Men det som hänt är avskyvärt, säger han.

Anticimex kommer på uppdrag av Icas ledning att besöka samtliga 1 400 handlare.
************************'
det är säker några som känner pengar på det och har stort hus, bil, båt, och mer.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Megavirus
9 december 2007 · 100 Inlägg

Detta förekommer ju på i stort sett alla ställen där livsmedel hanteras redan på slakthusen hehe men så trångsynta och tröga vi är kom det som en chock när det visades på film..  för mig va detta en självklarhet att detta förekom.

orka bry sig

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång
Sushikocken Sleeper
9 december 2007 · 3 084 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1427397.ab

Nu fläskfile, om ingen sagt de hmm

Senast redigerat av Sushikocken (9 december 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
chrgus 119 Hk/Liter
10 december 2007 · 246 Inlägg

loudness skrev:
jämför hur många i sverige som blir matförgiftade i sverige och hur många som blir de när dom reser utomlands har ni funderat på varöfr?.. varför gnälla över en sån här liten sak, bäst före är bara en rekomendation sätta ett datum lite längre fram gör mig inget alls man märker när köttet är dåligt och då är de bara att reklamera, eller låtta bli att köpa de om man ser de

Är inte anledningen till det att dom har en annan bakteriekultur som vi inte klarar av? Dom som bor där klarar ju av att äta den.
Skulle tro att om man bor utomlands ett tag så kommer du kunna äta maten utan några större problem.


Btw så tycker jag att det sjukt att det går till så här på vissa ställen.
Det går bara inte att försvara en sådan sak!

Move your mind
SaabLejon ÖSM #1 -08
10 december 2007 · 484 Inlägg

Nu vet vi var vinterkräksjukan kommer ifrån... wink

alain skrev:
...Samtidigt berättar en tidigare chef att han slog larm om fusket redan 2003.

De fyra Maxibutikerna, som pekades ut i Uppdrag Gransknings reportage i SVT, ber nu samtliga sina kunder om ursäkt. På butikernas hemsidor skriver Ica-handlarna i olika ordalag om hur djupt de beklagar vad som hänt.

"Vi är väldigt ledsna i dag över att Maxi Haninge förknippas med fusk och bedrägeri. Det känns helt fruktansvärt", skriver Mikael Andersson och Mikael Gadd och säger att de brustit som handlare som inte uppdaterat personalen och säkrat de rutiner och regler som gäller
...

La in fetstil i quote.

Men helt allvarligt, är det NÅGON som tror dem mad
De ÄR LEDSNA över att de blivit AVSLÖJADE såklart, knappast något annat !!!

Ta butikerna från dom och låt de betala feta skadestånd till ex ica centralt, sjukvården osv.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Sushikocken Sleeper
10 december 2007 · 3 084 Inlägg

jag tror jag ska stämma dem för att jag blitt bedragen hmm undra hur mycket man kan få ut

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Phaetoon
10 december 2007 · 8 156 Inlägg

Samma sak om och om igen.
Snacka om att vi litar på staten till 100% hela tiden.
Vissa saker kan man väl hålla koll på själv?
Sen handlar det ju om hur man själv hanterar köttet sen.
En hel del kött blir faktiskt bättre av att ligga ett tag och möra till sig.
Sen kanske det blir lite mer bakterier, men dom tar man kål på vid tillagningen om man gör rätt.

Hur länge sedan var det som man rapporterade om märkningen av kräftor?

Men jag stör mig på attityden hos cheferna.
Jag köper gärna billigare kött vars bäst-före-datum gått ut.
Men klart att jag kollar en extra gång om det ser ok ut.
Det är ju inte så att köttet blir otjänligt samma dag som märkningen går ut.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
SaabLejon ÖSM #1 -08
10 december 2007 · 484 Inlägg

Phaetoon skrev:
Samma sak om och om igen...

...Men jag stör mig på attityden hos cheferna.
Jag köper gärna billigare kött vars bäst-före-datum gått ut.
Men klart att jag kollar en extra gång om det ser ok ut.
Det är ju inte så att köttet blir otjänligt samma dag som märkningen går ut.

Problemet är väl snarare att man inte kunde välja att köpa sämre kött eller kött med utgånget datum för dagens datum för den som av någon anledning kan tänkas vilja detta.

När man köpt kött för ordinarie pris, kött vars datum förlängts med 3 dagar så tycker inte jag det är ok.
Eller när man "köpt kött för ordinarie pris, kött vars datum förlängts med 3 dagar"... som sedan återanvänts ytterligare 1 gång till försäljning av marinerat kött eller säljs som färdig grillat.

Då tycker jag det stinker rejält från handlares ekonomiska tankar mad

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
SaabLejon ÖSM #1 -08
10 december 2007 · 484 Inlägg

Är det någon som tar tillfället i akt och mailar eller ringer kundtjänsten på ICA för att fråga hur de tänker åtgärda den numera avslöjade händelserna ?

Låt dem veta vad ni tycker.

ICA Kundkontakt
Öppettider: Helgfri måndag-fredag kl 09.00-16.00
Telefonnummer: 020-83 33 331

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
falloutboy
11 december 2007 · 1 723 Inlägg

klimpan skrev:
såg reprisen idag fy ### jag ska då aldrig köpa kött på ica mera tongue

eller på nån annan butik. eller på restaurang. eller på t ex macdonalds där de står och plockar ihop din mat och hanterar din mat utan skyddshandskar.

plocka upp kött från golvet är nästy och idiotiskt. Men att slänga kött som inte är dåligt är rent slöseri. Känns som ett fruktansvärt stort i-landsproblem. Majoriteten i världen svälter, och vi slänger fruktansvärt många ton mat om året. Vill inte ens tänka på hur många ton frukt vi slänger på jobbet för att kunderna är så petiga och inte köper en frukt som har en liten svart prick på sig.

När det gäller hållbarhet på kött så är det kanske inte många (eller om ens nån) som tänker på att butiken kan garantera att produkten är bra fram till bäst-före-datum OM KYLKEDJAN FRAM TILL DITT KYLSKÅ INTE BRYTS.

När ni plockar ert kött, fortsätter handla 20-30 min, står i kö i 5 min, har 25-30 min resväg och sen sätter in köttet i ert kylskåp hemma då har köttets temperatur höjts såpass mycket att hållbarheten har minskat till den halva. Sen får det ligga i några dagar tills det förberedes och äts. Så egentligen är allt kött ni köpt dåligt.

Sushikocken Sleeper
11 december 2007 · 3 084 Inlägg

falloutboy skrev:

klimpan skrev:
såg reprisen idag fy ### jag ska då aldrig köpa kött på ica mera tongue

eller på nån annan butik. eller på restaurang. eller på t ex macdonalds där de står och plockar ihop din mat och hanterar din mat utan skyddshandskar.

plocka upp kött från golvet är nästy och idiotiskt. Men att slänga kött som inte är dåligt är rent slöseri. Känns som ett fruktansvärt stort i-landsproblem. Majoriteten i världen svälter, och vi slänger fruktansvärt många ton mat om året. Vill inte ens tänka på hur många ton frukt vi slänger på jobbet för att kunderna är så petiga och inte köper en frukt som har en liten svart prick på sig.

När det gäller hållbarhet på kött så är det kanske inte många (eller om ens nån) som tänker på att butiken kan garantera att produkten är bra fram till bäst-före-datum OM KYLKEDJAN FRAM TILL DITT KYLSKÅ INTE BRYTS.

När ni plockar ert kött, fortsätter handla 20-30 min, står i kö i 5 min, har 25-30 min resväg och sen sätter in köttet i ert kylskåp hemma då har köttets temperatur höjts såpass mycket att hållbarheten har minskat till den halva. Sen får det ligga i några dagar tills det förberedes och äts. Så egentligen är allt kött ni köpt dåligt.

mm sen hur smart är det då att öppna förpackningen för att packa om den... hur mycket sämre lär det inte bli då då??

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
alain www.bimmerpower.org
11 december 2007 · 3 995 Inlägg

Idag, jag tror att Ica säljer den finnast köttfärs i hell landet och kan äta den utan tänka på fusk.
***************************************
Rättning i Ica-leden. I dag blir det räfst och rättarting för Ica-handlarna. Samtliga 1 400 handlare har kallats till möte i Stockholm i eftermiddag.

"Syftet med mötet är att gå igenom vikten av god kvalitet, tydliga riktlinjer och bra kontroll i livsmedelshanteringen", skriver Icas ledning.

Anledningen är naturligtvis Uppdrag gransknings avslöjande av fusk med märkningen av köttfärs i fyra Maxibutiker. Ägarna till de butikerna riskerar att uteslutas ur Ica-handlarnas förbund och därmed förlora rätten att driva Ica-butik i framtiden, beroende på vad polisutredningen mot dem kommer fram till.

Mötet är dock inget beslutande forum. Därför kommer frågan om medlemskap i Ica-handlarnas förbund inte att behandlas på mötet.

Köttfusket har också fört med sig att samtliga Ica-butiker nu ska kvalitetskontrolleras.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
falloutboy
11 december 2007 · 1 723 Inlägg

Sushikocken skrev:
mm sen hur smart är det då att öppna förpackningen för att packa om den... hur mycket sämre lär det inte bli då då??

jag sa aldrig att det var bra.

666_Beast
11 december 2007 · 1 863 Inlägg

Så less jag blir, varför dra alla butiker över en kant???
Jag har varit med och drivit en ICA butik i tre år och vi har aldrig packat om eller märkt om kött.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
alain www.bimmerpower.org
12 december 2007 · 3 995 Inlägg

Ica lovar bättring efter krismöte
Under eftermiddagen höll Ica Sverige krismöte för att strama upp organisationen efter skandalen med fusket med datummärkning av köttfärs. Drygt 1000 handlare slöt upp.
Ica uppger efter mötet att de har fått handlarna att ställa upp på flera åtaganden. Förutom att det nu kommer att utföras fler inspektioner av Anticimex och utökade egenkontroller ska även landets Ica-handlare nu godkänt fler oanmälda kontroller i butik.
-Det blir en mängd oanmälda kontroller per år. Det känns viktigt för oss i ledningen att vi kan säkerställa att det blir genomfört, säger Peder Larsson, vd för Ica Sverige.
Trots att Icas organisation består av självständiga handlare medger Peder Larsson att ledningen tar ansvar för det inträffade.
- Vi har ett stort ansvar. Bland annat för att ge stöd och hjälp till våra handlare.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang