Bromsskivor från Biltema ??

Chrill27
8 december 2007 · 553 Inlägg

Jag vet flera som har kört med biltemas belägg och skivor, skivorna har aldrig varit några problem med iaif.. beläggen tyckte en polare var sämre än de han haft innan ( vet inte vad han haft förut ) kör på de skivorna du ...smilesmile

speedshop
9 december 2007 · 246 Inlägg

Kvaliten på skivorna är Helt ok
Men klossarna skulle jag satsa på Ferrodo

Markus_MR2
10 december 2007 · 761 Inlägg

Håller med de flesta här. Skivorna är bra, men beläggen lämnar mer att önska..två inbromsningar från 200 till 50(med saaben) tar knäcken på dom.. Så nästa gång blir det saab orginal belägg..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Germax
10 december 2007 · 12 086 Inlägg

Fahrer skrev:
Fungerar fint men ej ihop med deras egna belägg.

Enligt Bil & Industribroms i Helsingborg innehåller Biltemas belägg för mycket metall (lägre tillverkningskostnad) och därmed blir lättare glaserade.
Det som händer då är att de blir lätt överhettade och tar kol på skivorna till följd.

Glaserade belägg = gnisslande bromsar.

Mitt råd är:
Köp skivor från Biltema men kosta gärna några 10:or extra på bättre bromsbelägg.


Har du slitsade skivor funkar Biltemabelägg bra, dock med mycket begränsad livslängd.

Håller med, köpt 4 skivor och bromsat hårt med dem. Inga fel. Bromsbeläggen därimot är ju värdelösa, dammar nått jävulskt och fadar direkt när man bromsar för hårt.

Germax
10 december 2007 · 12 086 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Håller med de flesta här. Skivorna är bra, men beläggen lämnar mer att önska..två inbromsningar från 200 till 50(med saaben) tar knäcken på dom.. Så nästa gång blir det saab orginal belägg..

Farsan hade Tarox på sin Saab 9000 innan, bromsarna va skitbra, sen satte han på vanliga mekonomen belägg och bromsarna vart avsevärt mkt sämre. Det gör massor med vettiga belägg.

MrTurbo Better than God \o/
10 december 2007 · 1 882 Inlägg

På en "vanlig" bil funkar biltemas skivor utmärkt, men skall du köra bana etc rekommenderar jag tex TarOx. Belägg är samma, skall du bara köra normalt på gata funkar biltemas eller andra billigare alternativ. Men vid med krävande körning är det likaså TarOx som gäller...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
robban1
15 maj 2008 · 19 Inlägg

ja har en saab 95 2,0 T årsm 98
ja köpte Biltemas bromsskivor bak samt Mekonomens Brembo skivor fram med beläggen från mekonomen också både fram å bak.

Gnisselljud har jag INTE bak där jag har Biltema skivorna + mekonomens belägg

Utan gnisslet har jag fram där jag har märkes skivor + märkesbelägg

det ja vill komma fram till är att biltemas skivor fungerar utmärkt för normal körning med gasningar i bland å hårda inbromsningar, därimot om du har uppemot 300 HKså skulle ja inte köpa Biltema skivor bak eftersom att du utsätter dom för mera en "normal" påfrestning då.

Mina fungerar utmärkt big_smile

Lyngmo
3 maj 2012 · 466 Inlägg

Dom hade med speciellt bromskivor på programet plus ifrån biltema. Ingen som såg det ? Fabriken märkte upp typ Volvo biltema det var samma kartong fast anndra märken biltema logan på så skivor inga problem men beläggen kanske man ska köpa någon annanstans

Senast redigerat av Lyngmo (3 maj 2012)

FLindgren
3 maj 2012 · 5 089 Inlägg

En FEM år gammal tråd drog du precis upp...

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Lyngmo
3 maj 2012 · 466 Inlägg

Hahha det såg jag inte sorry alla

VoxTypeX Laddtryck :)
26 november 2016 · 431 Inlägg

Och jag drar upp den 4 år efter de. Lyngmo, har du länken till de avsnittet må tro? smile

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
spillolja
27 november 2016 · 4 025 Inlägg

jag köpte en sats med bromskivor och belägg till golfen häromdagen vänta bara på att det ska dyka upp
http://www.ebay.com/itm/152155671533
624:50  riksdaler riksmynt drog från mitt konto för detta paket
med 2st 288mm skivor och belägg  till framaxeln

det är ändå slitprylar så jag köper det billigaste, skivorna har varit taskiga på insidan  sedan jag köpte bilen för snart 4 år sedan, så den dagen beläggen är slut så byter jag

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 november 2016 · 14 056 Inlägg

mash100 skrev:

twin_cam skrev:

mash100 skrev:

När man frågar på en verkstad så säger dom att det är bara skit, blir skeva på nolltid.Dom vill kränga Mekonomens som kostar dubbelt så mkt.
Någon annan som kört lite längre?
mash

Jo, men fråga på volvo vilka som är bäst av deras skivor och brembo... Tror dom säger deras, trots att det är samma...

Min Volvo är en vanlig 2.4 så jag har ingen lust att betala för mktlol

Det beror väl inte på vilken bil du har vilka skivor du skall köpa utan det är väl säkerheten som ska komma först, eller??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
spillolja
27 november 2016 · 4 025 Inlägg

Vettemannen skrev:

mash100 skrev:
Min Volvo är en vanlig 2.4 så jag har ingen lust att betala för mktlol

Det beror väl inte på vilken bil du har vilka skivor du skall köpa utan det är väl säkerheten som ska komma först, eller??

/Benny

inlägget är från 2007 smile

Senast redigerat av spillolja (27 november 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 november 2016 · 14 056 Inlägg

spillolja skrev:

Vettemannen skrev:

mash100 skrev:
Min Volvo är en vanlig 2.4 så jag har ingen lust att betala för mktlol

Det beror väl inte på vilken bil du har vilka skivor du skall köpa utan det är väl säkerheten som ska komma först, eller??

/Benny

inlägget är från 2007 smile

OJ!!!! Såg inte det!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
27 november 2016 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

spillolja skrev:

Vettemannen skrev:

Det beror väl inte på vilken bil du har vilka skivor du skall köpa utan det är väl säkerheten som ska komma först, eller??

/Benny

inlägget är från 2007 smile

OJ!!!! Såg inte det!!!

/Benny

Spelar väl egentligen ingen roll att inlägget är gammalt då det är en generell fundering. Däremot så är ju bromsskivan en "död del" - en klump metall, som egentligen inte påverkar säkerheten alls. Däremot bromsbelägg kan skilja en del i hur de beter sig. Det fanns en trend ett tag att köpa bromsbelägg avsedda för bana för att "de är bättre" (läs: coolare) vilket är skitsnack i vardaglig, vanlig trafik.

Personligen har jag fastnat för Brembos bromsskivor och om man letar ett tag så hittar man ofta dessa för samma summor som "enklare noname-skivor". Felet folk gör är att de fortfarande klampar in på Mekonomen eller märkeshandlaren och köper.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
27 november 2016 · 962 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

spillolja skrev:

inlägget är från 2007 smile

OJ!!!! Såg inte det!!!

/Benny

Spelar väl egentligen ingen roll att inlägget är gammalt då det är en generell fundering. Däremot så är ju bromsskivan en "död del" - en klump metall, som egentligen inte påverkar säkerheten alls. Däremot bromsbelägg kan skilja en del i hur de beter sig. Det fanns en trend ett tag att köpa bromsbelägg avsedda för bana för att "de är bättre" (läs: coolare) vilket är skitsnack i vardaglig, vanlig trafik.

Personligen har jag fastnat för Brembos bromsskivor och om man letar ett tag så hittar man ofta dessa för samma summor som "enklare noname-skivor". Felet folk gör är att de fortfarande klampar in på Mekonomen eller märkeshandlaren och köper.

Håller inte med att metall är död. big_smile
Är det något som är levande och formas av skillnader o temperatur så är det just metall, främst med olika legeringar i.
Skulle tro att i dom sämsta sorters skivor så är det likvärdigt med 235 och dom bättre 355.
Har köpt lite olika och ser skillnad i att dom billigare typ biltema släpper från sig flygrost mer än tex det du uppgav.

Garanterat skillnad mer än på stämpel och kartong som avhandlats tidigare här.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
27 november 2016 · 9 296 Inlägg

Frågan är om det genomförts några tester där olika skivor jämförs i form av bromssträcka 100km/h - 0km/h? Vore kanske värt att leta efter på tuben.

Även om en billigare skiva kanske håller sämre, slits fortare och behöver bytas tidigare (pga olika kvalitet i material etc) så är jag synnerligen definitivt fullständigt övertygad om att bromsförmågan mellan två olika skivor inte skiljer alls under normala förhållanden, t ex vid en kraftig inbromsning för att förhindra krock i trafiken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
27 november 2016 · 4 025 Inlägg

Det ska ha gjort något test med pirat resp orginalklossar på en Renault av något slag, detta handlade dock om piratklossar i "orginalförpackning"  där piratbeläggen  mattas ut innan orginal, i ett program som handlade om just förfalskning av bildelar, kommer inte ihåg vart eller när det visades

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
27 november 2016 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
Det ska ha gjort något test med pirat resp orginalklossar på en Renault av något slag, detta handlade dock om piratklossar i "orginalförpackning"  där piratbeläggen  mattas ut innan orginal, i ett program som handlade om just förfalskning av bildelar, kommer inte ihåg vart eller när det visades

Ja klossar skiljer det definitivt massor på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang