3665
Sök

Koppla 4ohm's högtalare till 2ohm steg?

Kungen
128 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Jag har 4st dörrhögtalare på 4ohm st. De e bara vanliga 1-talspolar på dom.
Hur ska jag koppla för att få ner högtalarna till 2ohm och in i steget?

På mitt steg (gammalt orion 275sx) går det ut 4st sladdar. 1 remote, 2st till vänster högtalare (+,-) och till högra. Men jag får inte koppla högtalarna till 1ohm o in i steget, det skulle förstöra steget har en snubbe sagt.

Och det jag nu undrar är, ska jag parallellkoppla ihop v-fram- och v-bakhögtalarnas +polar och -polar? Då blir det 2ohm har jag för mej. Men om jag gör likadant på dom högra, hur ska jag sen koppla in sladdarna i steget? parallellkopplar jag dom igen så blir det ju 1ohm... ? hjälp mej..

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

1 661 Inlägg
8 december 2007
Antingen drar du två sladdar som sitter på samma plintar på steget, en till varje högtalare. eller drar du en sladd till den ena och en till sladd på den högtalarens plintar och till samma plintar på nästa högtalare.

tokfrans
982 Inlägg
8 december 2007
du har 1 ohm eller 4ohm att välja mellan..

på framsystem skulle jag rekomendera en last på 4ohm för då har ud bättre kontroll på konerna

Kungen
128 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
du har 1 ohm eller 4ohm att välja mellan..

på framsystem skulle jag rekomendera en last på 4ohm för då har ud bättre kontroll på konerna

okej, men hur kopplar jag ihop högtalarna då? för att det ska bli 4ohm in i steget?

- Mekonomen -

tokfrans
982 Inlägg
8 december 2007
skulle precis redigera mitt inlägg.. det är väl ett 2 kanals steg det där?

då kör du 2st högtalare per utgång i 2ohms last per kanal.. funkar fina fisken.. ++ -- dvs

Kungen
128 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
skulle precis redigera mitt inlägg.. det är väl ett 2 kanals steg det där?

då kör du 2st högtalare per utgång i 2ohms last per kanal.. funkar fina fisken.. ++ -- dvs

jo det står att de e 2-kanaligt, är skitdålig på detta vad gäller koppla högtalare.
Men ett 2-kanaligt steg ska väl ha 2st +ingångar och 2st -ingångar?
Min har bara en +ingång och en -ingång.

- Mekonomen -

1 661 Inlägg
8 december 2007
Men för fan gör som jag sade så blir det toppen.  Lyssna inte på dem som inte vet. Har du 2 st ut så är det 2kanaler eller monoblock. chansen är 95% att det är 2kanaligt och då får du dina 4 högtalare i 2 ohm om du kopplar som jag skrev.

Kungen
128 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Hardjim skrev:
Men för fan gör som jag sade så blir det toppen.  Lyssna inte på dem som inte vet. Har du 2 st ut så är det 2kanaler eller monoblock. chansen är 95% att det är 2kanaligt och då får du dina 4 högtalare i 2 ohm om du kopplar som jag skrev.

aah men jag förstod inte alls vad du menade. vad menar du med plintar?

- Mekonomen -

1 661 Inlägg
8 december 2007
anslutningarna
Senast redigerat av Hardjim (8 december 2007)

Sök