Nokia N95 som GPS..?

kohler
8 december 2007 · 671 Inlägg

Tja, e grymt sugen på en N95a... dels för GPSen...  nån som vet om den funkar bra i bilen? duger grafiken, storleken på skärmen?  i övrigt bra mobil ?

thx

Second is the first loser
Rojpen
8 december 2007 · 2 230 Inlägg

jag har en n95 som funkar fint.. men har aldrig riktigt fattat det dära med gpsen:)
men har fått igång "demot" där man ser hur det ser ut och det ser helt kanon ut det. och övrigt så är mobilen kanon dock dålig batteri tid på den.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Aerodynamik ...
8 december 2007 · 7 120 Inlägg

Rojpen skrev:
jag har en n95 som funkar fint.. men har aldrig riktigt fattat det dära med gpsen:)
men har fått igång "demot" där man ser hur det ser ut och det ser helt kanon ut det. och övrigt så är mobilen kanon dock dålig batteri tid på den.

Uppdatera med nya firmwaren (V20) så är batteritiden nästan dubbelt så bra!

GPSen funkar fint, men den är jäkligt seg!


Edit: Kameran och multimedia är rena drömmen!

Senast redigerat av Aerodynamik (8 december 2007)

anvandare_12345
8 december 2007 · 654 Inlägg

Hittade denna artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … p;a=720404
Beskriver dock inte N95 och tyvvär har jag inte testat själv.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 december 2007 · 6 170 Inlägg

Har med en N95 och jag kan hålle med om att GPS:en ibland kan vara förbannat seg att få igång, själva laddningen av programmet och kartorna går snabbt och fint men sen när den ska låsa på satelliterna kan det ta ett bra tag innan det händer något.

Dock funkar det väldigt bra när den väl har hittat satelliterna den behöver och man har börjat "navigera".

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 december 2007 · 6 170 Inlägg

danhild skrev:
Hittade denna artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … p;a=720404
Beskriver dock inte N95 och tyvvär har jag inte testat själv.

Inga av dom mobilerna använder samma navigeringmjukvara som N95, N95:an kör något nytt program från något tyskt (???) företag om jag inte kommer ihåg helt fel.

EDIT: Någonstans i bakhuvudet dyker namnet Gate5 upp, hmmm tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (8 december 2007)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Haxxel JDM
8 december 2007 · 593 Inlägg

Jag har en N95 och den äger, GPS-funktionen är jättefin och funkar bra, men jag orkar inte använda den då den tar så sanslöst lång tid på sig att hitta GPS-singnal. Sen så funkar den inte riktigt som en vanlig gps med pilar som säjer vad du ska göra (finns som tillvalstjänst för 600kr /år) utan den visar ett blått sträck där du ska åka på en karta sett uppifrån. Så det är lite pill, så det funkar inte om du ska köra då får du trycka den i händerna på passageraren.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Erick
8 december 2007 · 4 767 Inlägg

Köper man en N95 8gb (nya modellen av N95, svart) som precis släppts så ligger alla kartorna förinstallerade på den, läste jag. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 december 2007 · 6 170 Inlägg

Erick skrev:
Köper man en N95 8gb (nya modellen av N95, svart) som precis släppts så ligger alla kartorna förinstallerade på den, läste jag. smile

Mvh
Erick

Och har man den gamla så kopplar man bara den till datorn och laddar ner kartorna gratis och sen installeras dom automatiskt = inte mycket svårare wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
C70
8 december 2007 · 424 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Och har man den gamla så kopplar man bara den till datorn och laddar ner kartorna gratis och sen installeras dom automatiskt = inte mycket svårare wink

Hur då??

Jag får frispel varje gång jag ska använda GPS:en i min N95:a och den måste koppla upp sig och tanka kartor! Jag har förresten betalat för röstvägledning i 3 år. Västeuropa. Men det är mest för att det är kul smile



Tur att man har RTI (Volvos inbyggda navigator)!!

Senast redigerat av C70 (8 december 2007)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 december 2007 · 6 170 Inlägg

C70 skrev:

TBOC_Razor skrev:
Och har man den gamla så kopplar man bara den till datorn och laddar ner kartorna gratis och sen installeras dom automatiskt = inte mycket svårare wink

Hur då??

Jag får frispel varje gång jag ska använda GPS:en i min N95:a och den måste koppla upp sig och tanka kartor!

Tur att man har RTI (Volvos inbyggda navigator)!!

Släng in ett minneskort i din N95:a, starta navigerigsgrejset MINST en gång så att alla inställningar och sånt skapas (antar att du redan gjort detta), koppla telefonen till datorn i masslagringsläge så att man kan komma åt minneskortet direkt, starta rätt program på datorn (kommer inte ihåg namnet just nu), välj dom kartor du vill lägga in i telefonen och kör igång.

Enkelt värre wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Roadkiller Bredbands Tekniker
8 december 2007 · 176 Inlägg

Det jag inte fattar är hur gör man när man använder GPS:en när det ringer??hmm

Då måste man antingen stanna på en vettig plats eller kör fel.big_smile

Eller hur funkar det??

Själv har jag köpt en K850i..cool

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...
C70
8 december 2007 · 424 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Släng in ett minneskort i din N95:a, starta navigerigsgrejset MINST en gång så att alla inställningar och sånt skapas (antar att du redan gjort detta), koppla telefonen till datorn i masslagringsläge så att man kan komma åt minneskortet direkt, starta rätt program på datorn (kommer inte ihåg namnet just nu), välj dom kartor du vill lägga in i telefonen och kör igång.

Har ett 2 gb minneskort i redan. Så det räcker ju lungt. Men det är en fördel om man vet vad det där programmet heter! tongue

Senast redigerat av C70 (8 december 2007)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 december 2007 · 6 170 Inlägg

C70 skrev:

TBOC_Razor skrev:
Släng in ett minneskort i din N95:a, starta navigerigsgrejset MINST en gång så att alla inställningar och sånt skapas (antar att du redan gjort detta), koppla telefonen till datorn i masslagringsläge så att man kan komma åt minneskortet direkt, starta rätt program på datorn (kommer inte ihåg namnet just nu), välj dom kartor du vill lägga in i telefonen och kör igång.

Har ett 2 gb minnestkort i redan. Så det räcker ju lungt. Men det är en fördel om man vet vad det där programmet heter! tongue

Haha jo höll på att uppdatera mjukvaran i telen just då så jag ville inte direkt börja gräva runt efter det vid det specifika tillfället men ska kolla det nu när telen e uppad och klar smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Aerodynamik ...
8 december 2007 · 7 120 Inlägg

Uppdatera till nya firmwaren! Nästan samma som i 8GB.

Lars-P
8 december 2007 · 427 Inlägg

Jag har en P1i den har också gps, den kan jag rekomendera smile

C70
8 december 2007 · 424 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Haha jo höll på att uppdatera mjukvaran i telen just då så jag ville inte direkt börja gräva runt efter det vid det specifika tillfället men ska kolla det nu när telen e uppad och klar smile

Aha, ok. Tack....väntar ivrigt!!!

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 december 2007 · 6 170 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Uppdatera till nya firmwaren! Nästan samma som i 8GB.

Var ju det jag gjorde....

Gillar inte riktigt det, tycker telefonen går mycket segare nu.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 december 2007 · 6 170 Inlägg

C70 skrev:

TBOC_Razor skrev:
Haha jo höll på att uppdatera mjukvaran i telen just då så jag ville inte direkt börja gräva runt efter det vid det specifika tillfället men ska kolla det nu när telen e uppad och klar smile

Aha, ok. Tack....väntar ivrigt!!!

Gå in på nokias hemsida och dra ner nokia maploader, det är programmet du ska ha smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
C70
8 december 2007 · 424 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Gå in på nokias hemsida och dra ner nokia maploader, det är programmet du ska ha smile

Tackar!


Segare med nya mjukvaran!??! Har du startat om telefonen efter uppdateringen? Det var skillnad som natt och dag efter jag uppdaterade mjukvaran! Nu går allt blixtsnabbt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang