Saltupproret - för trafiksäkra vägar utan salt !

ingesalt
8 december 2007 · 45 Inlägg

Vägsaltet dödar människor, materiel och miljö !

Fram för trafiksäkra och bra vintervägar - bort med vägsaltet och vägverkets barmarksstrategi !

Läs mer på www.nordiq.net/saltupproret
och skriv på namnlistan mot saltningen !

Sven-Olof Andersson,Bureå
_________________
Sven-Olof Andersson
www.nordiq.net/saltupproret

TRYIT Teddan
8 december 2007 · 2 495 Inlägg

salta mera......

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
bmx
8 december 2007 · 7 100 Inlägg

mer salt på popcornen

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
jisses Kosmangyl
8 december 2007 · 167 Inlägg

Bort med saltet å låt folk lära sig att köra istället

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.
camaro67 Meister
8 december 2007 · 6 763 Inlägg

Det är väll bättre att de lär sig att ploga ordentlig först istället för att ösa ut salt ovanpå 5cm snö som blir slask och annat skit av

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
m_a_c X40 Nordic
8 december 2007 · 784 Inlägg

Hemma har de skaffat den där nya saltspridaren som sprider salt över båda körfällten på en och samma gång. Och en mer idiotosk sak har jag aldrig sett. Alla bilar som kommer på de andra körfälltet blir dränkta i salt som tränger in pricis överallt. Inte speciellt svårt att se var det tar vägen på en svart bil. Sen de stackarna som går på trotoaren kan också räkna med att få lite salt med. Är det en bra lösning va??
Varför funkar de att man inte saltar i norrland är de bättre bilförare eller vad? Bättre att ge f*n i att salta och se till så folk kör vettigare.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
bmx
8 december 2007 · 7 100 Inlägg

de ja vart irreterad på för nåndags sen var att de regna och då var dom ute och saltade!!
och sen när snön kom så gav dom fan i att ploga så att det var snövallar på vägen

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
OverBoosted AUTOBAHNRASER
8 december 2007 · 3 804 Inlägg

FÖrut var jag starkt emot salt.. men så som vissa människor kör bil i detta avlånga land så behövs salt.. jag vill inte riksera att folk krockar hej vilt bara för att min bil ska bli lite mera rostfri.


Bmw osv..
my740is-fantastic
8 december 2007 · 284 Inlägg

m_a_c skrev:
Hemma har de skaffat den där nya saltspridaren som sprider salt över båda körfällten på en och samma gång. Och en mer idiotosk sak har jag aldrig sett. Alla bilar som kommer på de andra körfälltet blir dränkta i salt som tränger in pricis överallt. Inte speciellt svårt att se var det tar vägen på en svart bil. Sen de stackarna som går på trotoaren kan också räkna med att få lite salt med. Är det en bra lösning va??
Varför funkar de att man inte saltar i norrland är de bättre bilförare eller vad? Bättre att ge f*n i att salta och se till så folk kör vettigare.

Jag mötte en jävla saltbil som sprutade ner hela bilen med skiten.. Det smattrade som typ hundra små stenskott på hela sidan... kul... sad

Senast redigerat av my740is-fantastic (8 december 2007)

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
8 december 2007 · 3 585 Inlägg

m_a_c. du har fel.. de sprutar ut en salt/socker/vatten lösning i högt tryck så att det hammnar på båda körbanorna + trotoarerna å halva garageuppfarterna och allt. + att denna blandning är det mycker mindre salt i än för några år sedan.. MEN den tränger in mycket mer ex innanför skärmkanter innuti dörrar och balkar och sådant. och försvinner inte därifrån oavsett hur mycket man tvättar utanpå bilen.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
TRYIT Teddan
9 december 2007 · 2 495 Inlägg

kör man mycket bil på vintern så uppskattar man saltet, förra veckan tog det 6timamr att ta sig hem från jobbet på natten.
Detta pga blixt halka på E6an och lastbilar som inte klarade att av vara kvar på vägen.
var ett riktigt kaos, salt bilen körde framför ambulanserna då det var så jävla halkigt.

skulle gå ut å sträcka på benen (på E6an) kliver ur bilen och är på väg att ramla runt, det var blank is.

Salta på för helvete, bilar går att byta ut det gör inte människo liv.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
bazooka_
9 december 2007 · 406 Inlägg

vad jag har hört finns det bättre alternativ, vägsocker som av någon anledning inte kommer att användas pga att det skyddar bilen mot rost istället, men det tycker väl inte biltillverkarna om för dom vill ju sälja bilar,

:DPlattan i mattan:D
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

norrläningarna klarar sig ju utan salt då borde väl resten av sveriges befolkning göra det ?
iofs det är ju inte likadant i norr är ju mer "snö" än is på vägarna där vad jag vet
och då är det ju bättre grepp på snö än på is tongue
fast vi nämner inte skåningar som verkligen inte kan köra i halka yikes

TRYIT Teddan
9 december 2007 · 2 495 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
norrläningarna klarar sig ju utan salt då borde väl resten av sveriges befolkning göra det ?
iofs det är ju inte likadant i norr är ju mer "snö" än is på vägarna där vad jag vet
och då är det ju bättre grepp på snö än på is tongue
fast vi nämner inte skåningar som verkligen inte kan köra i halka yikes

jävla skillnad på snö och blixthalka/is

så jag röstar för mer salt.big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

r-ted skrev:

Team-Adolfsson skrev:
norrläningarna klarar sig ju utan salt då borde väl resten av sveriges befolkning göra det ?
iofs det är ju inte likadant i norr är ju mer "snö" än is på vägarna där vad jag vet
och då är det ju bättre grepp på snö än på is tongue
fast vi nämner inte skåningar som verkligen inte kan köra i halka yikes

jävla skillnad på snö och blixthalka/is

så jag röstar för mer salt.big_smile

hehe sant tongue
sen beror det ju på vilka vägar det är me
mindre landsvägar skulle ju egentligen inte behövas salta men dom större och mer trafikerade vägarna skulle saltas tycker jag verkar som en bättre lösning
då dom mindre vägarna saltas ca 2 gånger i veckan är det ett rent helvete att köra på dom
först så smälter det sen bildas vallar i mitten då alla kör sen fryser det och man kommer inte därifrån och det är inte smidigt när man möter en lastbil för då sitter man i det spåret och kan nästan inget göra hmm
men men svenska folket har inte så mycket att säga till om så salt får vi allt leva me wink

viccoA
9 december 2007 · 3 110 Inlägg

bazooka_ skrev:
vad jag har hört finns det bättre alternativ, vägsocker som av någon anledning inte kommer att användas pga att det skyddar bilen mot rost istället, men det tycker väl inte biltillverkarna om för dom vill ju sälja bilar,

Vägverket blandar in socker i saltet som ett bindmedel.
Man använder mindre salt och sockret ser till att saltet ligger kvar på vägbanan.
Sockret i sig förhindrar inte halka.

Vägverket jobbar väldigt hårt för att begränsa saltningen då den varken är bra för bilar eller miljö (grundvatten etc). I Skåne ersatte man saltningen med sand på ett gäng 70-vägar, ett jäkla liv det blev...

Ghost Rider
9 december 2007 · 466 Inlägg

Enligt mig så är det rätt dumt att blanda in socker i saltet för då lär vi ha ännu mera vilt på vägarna som slickar i sig sockret

Christer *Dieselkungen*
BMW 430D Grand Coupe "Dieselmonstret 2.0" (2015)
Rallyhalle
9 december 2007 · 4 299 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
norrläningarna klarar sig ju utan salt då borde väl resten av sveriges befolkning göra det ?
iofs det är ju inte likadant i norr är ju mer "snö" än is på vägarna där vad jag vet
och då är det ju bättre grepp på snö än på is tongue
fast vi nämner inte skåningar som verkligen inte kan köra i halka yikes

Kan ju va för att stor del av skåningarna väntar me att sätta på vinterdäck till efter snön har lagt sig hmm

Ni som inte vill ha salt på vägarna, vill ni hellre ständigt sitta i bilkö för att vanliga svensson som inte kan köra på halt underlag har kört av vägen/krockat. Så för mig får dom gärna fortsätta salta. Men hittar dom något som är bättre så e ju de bara ett + wink

loudness
9 december 2007 · 4 554 Inlägg

skev på de där för över 1 år sen verkar inte va så effektivt

viccoA
9 december 2007 · 3 110 Inlägg

Man kan inte jämföra Norrland med Skåne...

Vi har blixthalka här i söder i betydligt större utsträckning. Dvs regn som fryser på och blir riktigt halt. Ju kallare det är desto strävare blir snön...

Senast redigerat av viccoA (9 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang