Saltupproret - för trafiksäkra vägar utan salt !

TRYIT Teddan
13 december 2007 · 2 495 Inlägg

Phaetoon skrev:
Varför inte hälla ren etanol på våra vägar? Det lär ju ha en viss effekt. wink

ja dom kan använda all beslagtagen sprit från tyskland:D

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
John87 Stolt Volvoägare
13 december 2007 · 4 913 Inlägg

ingesalt skrev:

Rushman skrev:
Varför skulle vi vilja ha annat än salt?
Det finns visserligen tusentals ämnen med samma egenskaper som salt, men saltet förstör våra bilar bäst, och vi tvingas köpa nya och rostlaga dom = massa mumsiga momspengar till staten, självklart ska vi ha salt!!!

Jaså, vilka tänker du då på ?
Sen, så måste du även tänka på desas aggressivitet mot fordon, hälsorisker för djur och människor samt faror för vår miljö. Efter det så återstår inte ett enda !!!

salt håller inte i längden - andra metoder måste användas !

Du såg ingen ironi där?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
dagg
13 december 2007 · 657 Inlägg

ingesalt skrev:

Rushman skrev:
Varför skulle vi vilja ha annat än salt?
Det finns visserligen tusentals ämnen med samma egenskaper som salt, men saltet förstör våra bilar bäst, och vi tvingas köpa nya och rostlaga dom = massa mumsiga momspengar till staten, självklart ska vi ha salt!!!

Jaså, vilka tänker du då på ?
Sen, så måste du även tänka på desas aggressivitet mot fordon, hälsorisker för djur och människor samt faror för vår miljö. Efter det så återstår inte ett enda !!!

salt håller inte i längden - andra metoder måste användas !

kan inte du bara vara tyst... snälla..

Rallyhalle
13 december 2007 · 4 299 Inlägg

E de ingen här på Garaget som jobbar på vv???

För de börjar bli lite mycke "tror jag kan å vet allt snack" här hmm

sudden86
13 december 2007 · 53 Inlägg

men nu e de så att klimatet uppe i norrland klarar inte saltet av för där e ju normalt sett 20-30 minus varje dag om vintrarna o saltet klarar inte mer än max 5 minus. därför skiter dom i att salta där uppe.. här nere på "rivieran" saltar dom hej vilt bara för de ska vara så.... MEN hatar saltet precis som många andra.....Stoppa det...

Sensitive Guy
speedjunkies
13 december 2007 · 3 Inlägg

salt bara till för puckon som inte kan köra bil...

läs gärna min blogg
http://speedjunkies.blogg.se/

viccoA
13 december 2007 · 3 110 Inlägg

Rallyhalle skrev:
E de ingen här på Garaget som jobbar på vv???

För de börjar bli lite mycke "tror jag kan å vet allt snack" här hmm

Jag har jobbat på VV, har skrivit om såväl salt som socker använding, sandning här i söder osv. Men eftersom att ingen verkar lyssna utan mest spekulera orkar jag inte följa tråden... tongue

bmx
13 december 2007 · 7 100 Inlägg

EN BIL ÄR TILL FÖR ATT ANDVÄNDAS!!!!!!
ni klagar på salt för att de rostar på bilarna,och sen klagar ni på sand för att ni får stenskott!!!!
vv försöker att göra våra vägar säkra men ni bara klagar!!!
TÄNK OM DOM SKULLE GE F@N I ATT PLOGA OCH LAGA VÄGARNA DÅ??????????
skärp er för i he..ete!!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
twin_cam Smålänning
13 december 2007 · 7 877 Inlägg

Lalle87 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=YjL0OVkDekQ

1: USA = Sommardäck... eller, så kallade all-rouddäck, som är sommardäck med MS märkning...

2: Salt hade nog hjälpt där. Men skulle det vara -7 eller lägre (-17 såg jag någon skrev, att dom hade bytt salt) så hade det bara lagt sig uppepå och funkat som sand.

3: Men tanke på den lilla börutbildning som amerikanarna verkar få så är det inte så
förvånande...
Som den med suven i början. Sladdar omkring och slår i en stolpe. Varför gasade han/hon där? Hade den inte gjort det så hade den ju stannat där...

Bättre vi återgår till grusvägar.

Varför klagar ni inte att dom saltar grusvägarna på somrarna? Rostar ju lika mycket det saltet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TRYIT Teddan
13 december 2007 · 2 495 Inlägg

speedjunkies skrev:
salt bara till för puckon som inte kan köra bil...

läs gärna min blogg
http://speedjunkies.blogg.se/

dagens pucko

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
John87 Stolt Volvoägare
13 december 2007 · 4 913 Inlägg

twin_cam skrev:
3: Men tanke på den lilla börutbildning som amerikanarna verkar få så är det inte så
förvånande...
Som den med suven i början. Sladdar omkring och slår i en stolpe. Varför gasade han/hon där? Hade den inte gjort det så hade den ju stannat där...

Kanske var en kvinna som körde? big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TRYIT Teddan
13 december 2007 · 2 495 Inlägg

John87 skrev:

twin_cam skrev:
3: Men tanke på den lilla börutbildning som amerikanarna verkar få så är det inte så
förvånande...
Som den med suven i början. Sladdar omkring och slår i en stolpe. Varför gasade han/hon där? Hade den inte gjort det så hade den ju stannat där...

Kanske var en kvinna som körde? big_smile

eller så visste föraren att det var en 4wd bil och att man skall gasa sig ur en sladd wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
twin_cam Smålänning
13 december 2007 · 7 877 Inlägg

r-ted skrev:

John87 skrev:

twin_cam skrev:
3: Men tanke på den lilla börutbildning som amerikanarna verkar få så är det inte så
förvånande...
Som den med suven i början. Sladdar omkring och slår i en stolpe. Varför gasade han/hon där? Hade den inte gjort det så hade den ju stannat där...

Kanske var en kvinna som körde? big_smile

eller så visste föraren att det var en 4wd bil och att man skall gasa sig ur en sladd wink

Men föraren insåg rätt snabbt att viscokopplingen i bilen inte ville vara med om nå rallyfasoner tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TRYIT Teddan
13 december 2007 · 2 495 Inlägg

twin_cam skrev:

r-ted skrev:

John87 skrev:

Kanske var en kvinna som körde? big_smile

eller så visste föraren att det var en 4wd bil och att man skall gasa sig ur en sladd wink

Men föraren insåg rätt snabbt att viscokopplingen i bilen inte ville vara med om nå rallyfasoner tongue

precis:)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
13 december 2007 · 887 Inlägg

cherylee skrev:
jag röstar för saltning.. för jag hatar då ta mig fan snö o is osv.. tongue

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Rojpen
13 december 2007 · 2 230 Inlägg

är det vinter så är det vinter bara att vänja sig:)
bättre med sand om det är vinter vägar så slipper det bli slaskigt å spårigt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
FireTraXX DFFL
13 december 2007 · 9 020 Inlägg

Rojpen skrev:
är det vinter så är det vinter bara att vänja sig:)
bättre med sand om det är vinter vägar så slipper det bli slaskigt å spårigt.

Och sen har vi rullgrus på ALLA vägar i sverige...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rojpen
13 december 2007 · 2 230 Inlägg

jaja.. same shit difrent name:P så länge det inte är salt så är jag nöjd:) sen brukar dom faktiskt balnda i vatten elelr nå sånt så sanden ska frysa fast i snön/isen

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Team-Adolfsson Gödseldräng
13 december 2007 · 4 529 Inlägg

Rojpen skrev:
jaja.. same shit difrent name:P så länge det inte är salt så är jag nöjd:) sen brukar dom faktiskt balnda i vatten elelr nå sånt så sanden ska frysa fast i snön/isen

nop men salt i gruset

Mack Forum- och sitemoderator
13 december 2007 · 26 151 Inlägg

Nu har jag läst hela tråden, och som vanligt - tyvärr - spårar det alltid ur när alla
tycks veta bäst. Nu säger jag i mitt inlägg i början att jag kan inte allt. Jag kan snarare
nästan ingenting men nöjer mig med det lilla, och utgår från personlig erfarenhet.

Detta påminner lite grand om somrarna då man åker söderöver på semester.
Långa vidsträckta vägar. Så långt ögat kan nå. Man glider fram i okänd fart och
plötsligt får man se en skylt som varnar om ett gupp. Man saktar naturligtvis ner
men något gupp som så där skakar om hela bilen så innanmätet mår illa - kommer
aldrig och man funderar på varför skylten stod där?
Visserligen körde man över en liten ojämnhet i vägen för ett par kilometer sedan
men var det guppet skylten varnade för..?

Av personlig erfarenhet kan det vara gropar i vägen i Jämtland så stora att man
nästan lättar med hela bilen och verkligen känner underredet skrapar i - men där
skylten lyser med sin frånvaro.

Vad jag menar är att. Nu kör jag ingen lastbil. Jag kör inte etttusen mil om månaden.
Jag får inte köra lastbil för jag har en sjukdom. Och jag förstår lasbilschaufförerna
och busschaufförerna som vill ha saltet. Men som jag ser det - bokstavligt talat - så
tar jag det hellre lugnare i trafiken än att ha ett tjockt lager med salt på vindrutan
och inte se ut alls och vara tvungen att gissa vart vägen går.
Förstår även att det är annat väglag söderöver. Men vi bor fortfarande i samma land.
Det är bara 60 mil härifrån till Stockholm.
Nejtack till saltet säger jag. Rösta ettor om ni vill men nu har jag sagt min mening.
Tack för ordet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang