Uppkörning B-körkort.

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
29 juli 2008 · 651 Inlägg

Medley skrev:
Tack så mycket! Så det är alltså samma pris även om man bokar via körskola? Bara det att man lättare blir godkänd om det är genom körskolan eller?

Det kan mycket väl vara så, jag kan av egen erfarenhet säga:
Jag gjorde allting privat, var inte ens i kontakt med körskola alltså: körde med mamma, lånade böcker och pluggade in allt, bokade tid till uppskrivning själv, bokade tid till halka själv och bokade tid till uppkörning själv.

Halkan gick toppen, skrev alla rätt på teorin + de fem frågorna man inte får poäng för och uppkörningen gick hur bra som helst.. MEN! När vi kom fram och var färdiga sa mannen som åkte med "Nähe du.. Kan inte godkänna dig. Du gjorde ett onödigt filbyte". Jag såg ut som ett frågetecken och frågade vad han menade, han förklarade att när jag svände in på en 2-filig väg la jag mig först till höger, senare bytade jag fil till vänster när jag skulle svänga vänster. Jag skulle ju tydligen lagt mig till höger direkt, så istället för att få ett påpekande om detta fick jag istället inget körkort. Han avslutade samtalet med "kom tillbaka igen om 2 veckor så klarar du det"

I mina öron lät det som "kom hit och betala igen, så får vi lite mer pengar"

Så visst, dom kanske är lite grinigare mot privatister?

mertin306 Fartdåre
29 juli 2008 · 131 Inlägg

Mjo.. jag har också gjort allt privat.. har hört att dom kollar en extra noga då.

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
TMW-Performance Avstängd
30 juli 2008 · 914 Inlägg

Så visst, dom kanske är lite grinigare mot privatister?

hur i h-vete fick du reda på att du klarat de 5 som man inte får poäng för? dom räknas ju inte med

Dom räknas inte, nej.. men man får ju iaf veta om man svarade rätt på dom..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
30 juli 2008 · 1 874 Inlägg

Jag jag ju inte kört på trafikskola i varken Kisa eller Linköping.
Men jag har farföräldrar och kusiner i båda städerna och har kört/övningskört
där väldigt mycket. Rent allmänt så är det ju inga svåra städer att köra i rent allmänt.
Övningskör man på trafikskolorna i trakterna så får man ju stadsköra i Linköping eller
Norrköping ändå. Det är ju bara att försöka att hålla koll på alla skyltar, ta det lugnt,
titta ordentligt i alla speglar och (något som jag NÄSTAN missade på.. men jag kom
på det i sista sekunder) att tänka på att man inte får göra en vänstersväng på stora vägen
med bilar bakom sig. Sånt där som man inte bryr sig om när man är ute och kör i vanliga fall! wink
Och sedan ska du försöka att vara noga med placeringen i rondeller och sådär. Det är viktigt.

Rent allmänt bör det inte vara något svårare. Jag körde upp i Vimmerby för några år sedan.
Jag fick köra några varv i stan. Han kollade på min placering i korsningar och rondeller. Sedan
fick jag parkera vart jag ville, backa eller vanligt - det var mitt val. Sedan körde vi ut på stora
vägen, där jag fick göra en vänstersväng. Sedan  fick jag köra på en lite mindre landsväg. Och
till sist fick jag backa runt ett hörn. Inga problem alls... typ.

Men som sagt. Var noga med speglar och sådär. Visa gärna lite "överdrivet" att du verkligen
tittar i speglarna/i döda vinkeln också, så att du inte bara tittar till, utan att snubben från VV
ser det. Och just det!... Sen ska dom ju tydligen vara väldigt petiga om du.. t.ex ska göra en
högersväng inne i stan, och det går en cykelbana jäms med vägen.. Då vill dom att man helst
ska titta till höger, bakåt (höger döda vinkel och sådär) ordentligt, innan man svänger. Dom
var väldigt petiga på det i Vimmerby i alla fall. Och det är ju samma (Thomas Monells Trafikskola)
i både Kisa och Linköping, samt Vimmerby och Västervik.

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
30 juli 2008 · 651 Inlägg

Smedhult skrev:
hur i h-vete fick du reda på att du klarat de 5 som man inte får poäng för? dom räknas ju inte med?

För att det står på lappen man får? Poängen var uppdelad i 5 olika kolumner varav en hette typ "Framtida frågor, testfrågor" eller liknande, och gissa vad där stod? 5 av 5, men längst ut till höger där poängen står stod där 0 så klart.. Även om man inte får poäng för dom så ser dom ju hur många rätt man har, annars hade det inte varit någon anledning alls att ha dom där right? Hade faktiskt varit väldigt korkat om det varit som du tror smile

Så det var berättelsen om "hur i helvete" jag fick reda på det (som du antagligen skulle uttrycka det)

AndersSSS
3 juni 2011 · 1 Inlägg

Hej, jag tror jag kan besvara din fråga. Jag håller med de som skriver ovanför om att två saker som är viktiga att tänka på vid uppkörning och som man som privatist gärna missar. Jag har även förljande tips: Dels så verkar kontrollanterna vid uppkörningen nästan löjligt förtjustan i när man använder backspeglarna, så kolla i backspeglarna minst en gång per 20 sekunder. Dels så är det såklart viktigt att hålla hastighetsbegränsninegn (det fattar ju vem som helst) men det är även helt viktgigt att inte köra långsammare än den angivna hastighetsbergänsningen, vilket jag stött på¨flera som fått avdrag för. Fler tips för uppkörningen hittar du på Uppkörning. Förutom dessa tips så tror jag inte man ska underskatta hur viktigt det är att vara trevlig mot kontrollanten, denne är ju inte mer än människa trots allt!

Senast redigerat av AndersSSS (3 juni 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang