Uppkörning B-körkort.

Jaaacob
18 november 2005 · 31 Inlägg

Tjenamors!

Nu är tiden inne för uppkörningen, har ett par frågor som jag undrar lite över.
Första frågan är då, är det någon som kört upp i Kisa/Linköping? Tänker då lite över vilka komplikationer som man skulle kunna stöta på vanligtvis i de områdena.

Som privatist undrar man också lite över vad vägverkets uppkörningspersonal tycker om hur man ska köra, små saker som gör att de blir gladare kanske?

Är tydligen så mycke småsaker som körskolerna säger att man ska tänka på, jag som privatist och kört sedan jag var 16år på väg känner mig inte lika insatt i dessa saker, då de sker av automatik när jag är ute på vägen. Kan därför vara bra och veta vad som bör tänkas på då man ska köra upp.

Säkerhets kontroll av bilen är en självklarhet, och sedan köra lungt, surfa på växlarna, ta det allmänt lungt och vara bestämd i trafiken som jag brukar köra med andra ord. Någon som har något tips där med?

Någon som bor i Kisa som ligger nedanför linköping som kanske har någon aning om hur det går till där i området, som jag har förstått är det väldigt litet.

Uppskattar alla möjliga svar, man kan aldrig få mycket.
/Jacob

M1cha
18 november 2005 · 645 Inlägg

Jag är själv en övningskörare men kan ge dig lite råd: Använd backspelgarna, kolla mycket i dem. Glöm inte dödsvinkeln(vänd dig alltid om vid filbyte), håll farterna och kör passivt.

Som sagt, är fortfarande bara en övningskörare så det är säkert något jag har glömt. Lycka till wink

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Slim_Kim Arbetssökande lokförare
18 november 2005 · 170 Inlägg

Kan bara hålla me BAD_ROBOT, uppkörning närmar ju sig för min del me så ja har samma saker o tänka på!!

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
Jaaacob
18 november 2005 · 31 Inlägg

Okej, noterat. "göra tydliga gester".

Är det inte ochså så att man måste använda handbroms vid start i backe? Tycker själv det är lättare att använda färdbroms men kan ju använda handbroms.

Men finns det inte små saker som att t.ex: Man måste/bra ha dragläge innan man blinkar ut i en uppförsbacke. Såndant tänker man i vanliga fall inte speciellt mycket på.

michael561 Rekondare
18 november 2005 · 289 Inlägg

Tänk på att placera bilen så avsikterna syns tydligt...t.ex. om du ska höger, ligg långt ut mot höger... smile annars så är de tväl som föregående sagt...backspeglar, döda vinkeln o.s.v...

Senast redigerat av michael561 (18 november 2005)

BMW 530iA
Audi 100 2,0E
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
18 november 2005 · 798 Inlägg

Du behöver inte använda handbromsen vid start i backe du kan lika gärna använda dragläget!

Scratch
18 november 2005 · 719 Inlägg

Speglar (planering) är 50% av hela uppkörning sa han ja körde upp med efter åt.

- Mitten spegeln innan du börjar bromsa.

- Mitten, vänster spegel, Dödavinkel innan vänstersväng.

- Visa vad du ska göra i god tid (blinkers och placering)

- Överdriv med nackrörelser för att visa att du tittar sånt gillar dom. Sen är det bara att ta det lugnt och inte brytta mot nån lag så har du kortet.

Känslan när dom säger grattis du klara det är obskrivlig skön. ;D

Lycka till!

live free, die young.
dG IT-Tekniker
18 november 2005 · 144 Inlägg

hasigheten, tänka på skyltarna så man inte missar någon eftersom det blir väldigt jobbigt om man inte vet vad det var för skylt, ligga rätt i rondellerna (särskilt om det är flera filer), ligga rätt på vägen vilket är långt ut till höger om det är enkelt filigt, backspeglarna oerhört viktiga som var den enda peak jag fick när jag körde upp -"en grej gjorde du väldigt bra ibland, inte alls bra ibland och lite halvdant ibland, vad var det" -"hmm backspeglarna kanske", -"just det, jag skulle inte vilja vara personen bakom dig i filen bredvid om du bytte fil till den jag ligger i och du inte kollar backspegeln"

Senast redigerat av dG (18 november 2005)

zaza
18 november 2005 · 49 Inlägg

bromsar du så ska du titta i mitten spegeln. kör du in på en ny gata eller väg då ska du titta i mitten spegeln. kommer du nånstans där det är mycket folk tex centrum eller nåt liknande så ska du kolla runt mycket efter cyklister fotgängare med m.m. titta mycket för dom har en spegel där dom kan se dina ögon om du har en död blick eller kollar runt.
och var inte nervös antingen är du nervös och kugggar eller så är du inte så nervös och klarar dig. alla är nervösa men några är jätte nervösa och dom få underkänt på grund utav det.(för att det går så dåligt). så intala dig själv att inte vara nervös för att det är onödigt att vara det.(att kugga för att man är nervös)

lycka tillll.....

Senast redigerat av zaza (18 november 2005)

Robban_runner
18 november 2005 · 5 Inlägg

och innan du börjar köra, så se till att du har ställt in stolen rätt, sidospeglar och backspegeln.. en polare till mig kuggade pgd av att han glömmde det;)


lycka till

Jaaacob
18 november 2005 · 31 Inlägg

Scratch skrev:
Speglar (planering) är 50% av hela uppkörning sa han ja körde upp med efter åt.

- Mitten spegeln innan du börjar bromsa.

- Mitten, vänster spegel, Dödavinkel innan vänstersväng.

- Visa vad du ska göra i god tid (blinkers och placering)

- Överdriv med nackrörelser för att visa att du tittar sånt gillar dom. Sen är det bara att ta det lugnt och inte brytta mot nån lag så har du kortet.

Känslan när dom säger grattis du klara det är obskrivlig skön. ;D

Lycka till!

Likt andra svar här med, Underbart fin hjälp. Precis dessa typ av saker jag funderade på. Tackar så himla mycket, Längtar efter uppkörningen.
Njäa nervös tror jag inte att jag blir allt för mycket, men lite är man nog alltid har en tendens att ta det hyfsat lungt.

Finns det möjligtvis något mer som kan vara bra å tänka förutom de som gåtts igenom i tråden än sålänge?

toppen vänner!

/Jacob

FugitivE BMW Power
18 november 2005 · 2 362 Inlägg

om du måste växla ner i en kurva så gör det innan kurvan.. inte i smile

BMW, bogsering med wire :/
Kalle_Ponken
18 november 2005 · 1 752 Inlägg

om du vill göra honom lite gladare så kör lite "echo driving" vettja! smile kanske ett fint äpple till honom/henne me;)

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Janken Driver
18 november 2005 · 2 111 Inlägg

Jaaacob skrev:
Okej, noterat. "göra tydliga gester".

Är det inte ochså så att man måste använda handbroms vid start i backe? Tycker själv det är lättare att använda färdbroms men kan ju använda handbroms.

Men finns det inte små saker som att t.ex: Man måste/bra ha dragläge innan man blinkar ut i en uppförsbacke. Såndant tänker man i vanliga fall inte speciellt mycket på.

tror de uppskattar mer om du inte behöver handbroms..aldrig gjort med handbroms förutom på körskolan nör de sa åt mig att testa en gång. "fegisvarianten" som han kallade den haha..tongue..tydliga gester ja stanna inte i ondöan så inte för passivt!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Fiesta_Power
18 november 2005 · 120 Inlägg

ta det bara lungt du sa ju att du kunde köra.........jag va koolugn hela tiden  och det gick bra

BMW 330i (2001)
Karlzzon The One Evolution
18 november 2005 · 1 627 Inlägg

jag körde i lkpg kuggade första gången på småfel och enligt mig tjurig lärare, andra gången gick de galant enligt henne jag körde med

Fäll ner pungen och landa
carnageman Rallyförare
19 november 2005 · 1 075 Inlägg

BAD_ROBOT skrev:
håll farterna och kör passivt.

Kör AKTIVT men håll farterna!
Visa att du inte är seg, håll hastighetsgränserna, kolla i backspegeln med 5 sekunders mellanrum. Använd blinkers för att visa körriktning i rondeller och glöm inte att blinka ut dej när du kör ut ifrån rondeller.
Gör säkerhetskontrollen innan du kliver in i bilen...
Använd bälte smile

"Passiv" körning innebär i princip att man är närvarande men frånvarande i trafiken (livsfarlig)

Tog mitt körkort på första försöket och fick beröm för att jag var den bästa föraren denna uppkörare sett under sina 35 år som uppkörningsinspektör...

...Så jag bör vara rätt person att fråga, tog kortet i Farsta i Stockholm.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
MarcusL #2573
19 november 2005 · 1 489 Inlägg

- Vrid inte på huvudet för och kolla i högerspeglen t.ex. Inspektören har en spegel som han kollar i. Den är riktad rakt mot dina ögon så du ska egentligen aldrig vrida huvudet för och kolla i speglar (Stog det i boken iaf smile)

- Kolla ALLTID döda vinkeln ! Kolla noga efter gångtrafikanter och cyklister. Dom kan komma helt plötsligt smile.

- Håll hastigheten, men kör inte för sakta heller

- Sakta ner i god tid innan ett rödlyse så du kan glida lätt igenom. Håll trafiken flytande !

- Ställ in speglarna och sätet

- Glöm inte bälte ! Kolla även så att inspektören har bältet på sig.

- Blinka när du kör ut ur en rondell, aldrig när du ska köra in i en.

- Kolla alla speglar, OFTA ! När du tycker att du kollar för mycket så ska du
kolla lite till smile

- Inga 5000rpm på växlarna. Utan kör lugnt och växla vid 2500-3000rpm smile

- Glöm inte säkerhetskontrollen innan du kör iväg

- Testa TUTAN ! smile, låter kanske lite konstigt men den ska man kolla vid en kontroll också.

Jag tog mitt kort den 30:e Juni. Alltså 20 dagar efter min födelsedag ! Klarade allting på första försöket. Kände mig rätt duktig då smile.

Lycka Till !!

//Marcus

Senast redigerat av MarcusL (19 november 2005)

• Även den starka måste ta i när han skiter
xBjorlingx
19 november 2005 · 433 Inlägg

Jag körde upp i tisdags, visserligen i Örebro men iaf..gör bara som alla sagt här. Överdriv så mycket du kan med allt och läs på varenda skyltjävel som kommer upp, ifall du måste köra mot mål mm. Kör varken för fort eller för sakta. Dom brukar vara lika gnälliga på båda. Men du kna ju alltid gå till en trafikskola och säga att du vill köra en vanlig "uppkörningssträcka" å sen får dom bedöma hur du kör. Dom säger alltid att du ska ta 10-15 lektioner men ändå har dom kanske bara en eller två saker att gnälla på..och när du vet vad du gör för fel så är det bara du övar upp det hemma smile Lycka till!

E30Tompa Rörpulare
19 november 2005 · 1 453 Inlägg

Fan dags att spara till körkortet går inte en dag utan att man tänker på de:D

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E61 m5 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang