2496
Sök

Konstigt ljud i motorn

99 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#21
Är kamaxlarna väldigt slitna så är det väl bara att köpa en "ny" topp antar jag. Men det får jag väl se när jag öppnar.

Kamremmen sitter rätt. Kamremsbrott har inte skett.

Mirakelmedel (wynns) är testat utan resultat, så jag tror jag hellre öppnar, ser efter och byter det som är slitet. Vad hade de bilarna för problem när du körde RVS behandling i dem?
Senast redigerat av Val (31 december 2007)

3 235 Inlägg
4 januari 2008
#22
Val skrev:
Är kamaxlarna väldigt slitna så är det väl bara att köpa en "ny" topp antar jag. Men det får jag väl se när jag öppnar.

Kamremmen sitter rätt. Kamremsbrott har inte skett.

Mirakelmedel (wynns) är testat utan resultat, så jag tror jag hellre öppnar, ser efter och byter det som är slitet. Vad hade de bilarna för problem när du körde RVS behandling i dem?

Jag testade RVS först på min Golf diesel som hade rullat ca 40000 mil, då hade kompressionen försämrats en aning. Efter behandligen och ca 1500 km fick motorn nytt liv. Den startade mycket lättare kall, drog mindre bränsle/olja och var märkbart piggare. Sen behandlade jag bränslepumpen, men ingen märkbar effekt kunde jag konstatera, för den bytte jag mot en som hade gått 8000 mil. Växellådan var inte helt tajt, tvåan ville inte alltid in lätt, (troligen dåliga synkringar), och efter behandling och ca 2000 km blev den mycket bättre.
Ett år senare sålde jag den.
Behandlade också en Caddilac Eldorado-74 8.2 liter V8, motor och automatlåda, och den började växla betydligt smidigare och snabbare, och respons från motorn kan man inte ens beskriva, gick så lätt som bara det.

Farsans BMW (diesel), behandlade motorn, ingen märkbar effekt, förutom att oljan håller sig ren mycket längre, drar nu nästan ingen olja alls och drar lite mindre bränsle.
Automatlådan kunde vi inte behandla, för det krävs speciella verktyg, och man måste bryta förseglingen, vilket medför garantibortfall...sad

Brorsan behandlade sin Audi (2,4), växellådan var väldigt trög när den var kall, bytte olja, men det hjälpte inte, så han köpte RVS, och efter nån vecka ringde han o sa att den blev som ny efter behandlingen.

Ny har jag behandlat motorn i min "nya" golf, och ventiltickandet som man tidigare kunde höra är nu nästan borta, men jag har knappt kört 1000 km efter behandligen.

I nuläget om jag köpt en bil som gått några tusen mil, så hade jag behandlat den med RVS, både lådan och motorn.
jag vet inte varför det fortfarande är ganska okänt medel, men det kanske att göra med att folk är väldigt skeptiska till sådana mirakelgrejer...

Jag hade nog inte rivit vantiltoppen på den om mekaniker inte kan höra något som de tycker är farligt.

Du skrev att du testat olika oljor, men vad med en riktigt tjock olja?
Som t ex 5W50? (alt 0W50)


3 235 Inlägg
4 januari 2008
#23
Om du hittar en identisk bil/motorn då och lyssnar?

dra till en bilsalong och be de provstarta en polo för dig med samma, eller lik motor och lyssna om den också tickar.
Om den gör det, så ska du nog inte oroa dig för mycket, om inte, så vet du ju det...


208 Inlägg
5 januari 2008
#24
Jag tror starkt på fortfarande att dina ventillyftare är i dåligt skick. Du kan ju pröva byta dom, Kostar int skjortan på en VAG handel. *Finns ju även privat på typ mekonomen* Tror int kvallitén är speciellt sämre om du köper pirat. Är ju lite pyssel att byta dom.

Att kolla skicket på en oljepump är svårt, men om du ändå ska ha ner tråget och ta ner pumpen så pröva byta. *Går ju alltid att lämna tillbaka om det int är fel på den*

Wrum!

261 Inlägg
21 januari 2008
#25
kolla spännrullarna till kamremmen, antar att det är en 16V motor. vattenpumpen brukar läcka ner på en spännrulle till kamremmen, den rullen e gjord i plast och spricker. vilket i sin tur orsakar en slak rem eller i värsta fall motorhaveri. kolla det.


99 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#26
Remmen är bra spänd, det har de bekräftat när jag var förbi på VW. Förövrigt så tyckte de att motorn lät hur bra som helst.

Jag har på sistone ibland kunnat höra att någon spännrulle låter litegranna, men det är inte det som orsakar det huvudsakliga "missljudet".

Ska jag börja slita i halva motorn så byter jag nog kamrem och spännrullar samt vattenpump på en gång istället för att sätta tillbaka det gamla. Så slår jag två flugor i en smäll och sparar massor med pengar smile
Senast redigerat av Val (21 januari 2008)

3 235 Inlägg
21 januari 2008
#27
Man behöver väl inte ta loss kamdrevet?

Plastkåpan skruvar man bara loss och tar bort utan att behöva ta av kamdrevet.
Så e det i alla fall på min motor, men den har ju dubbla kamaxlar.

Har du Haynes bok?


261 Inlägg
21 januari 2008
#28
jo det hoppas jag du gör. så sätt aldrig tillbaks nåt begagnat där inte. men för att se att den yttre kamremmen är bra spänd måste man ta av nedre kåpan till kamremmen, remmen mellan kammarna kan man se spänningen på utan att ta isär så mycket.


99 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#29
Fasen nu har jag försökt att lossa bulten till generatorremskivan för att kunna demontera resten, men jag tror jag sträckte mig i armen när jag försökte. Den sitter fortfarande kvar. smile

Men jag tror jag gjort något slags framsteg vad gäller "diagnostiserandet". När jag visade en kompis så gick jag med skruvmejseln mot avgaskamaxelns lager närmast kamdreven och där kunde man känna en liten vibration i takt med det klickande ljudet som jag inte känt tidigare! Endast mitt på det lagret kändes det. På vissa andra ställen på ventilkåpan lät det, men ingen annanstans kändes vibrationer på samma sätt. Taskig ventillyftare närmast det lagret eller kanske glappande lager?

Äh jag ska nog lämna in bilen på felsökning och få en diagnos så man inte gör något mastodontjobb i onödan smile
Senast redigerat av Val (16 april 2008)

21 761 Inlägg
28 januari 2008
#30
Val skrev:
men jag tror jag sträckte mig i armen när jag försökte. Den sitter fortfarande kvar. smile

Armen? Det får vi ju hoppas. wink

Får väl hoppas att de hittar vad som är fel, är ju trist att hela tiden bli irriterad på något oljud i motorn. Speciellt när ingen annan verkar höra samma sak.

3 235 Inlägg
28 januari 2008
#31
Det är ganska irriterande onödigt att de skulle ha två remmar på kammarna...

För det första så är ju dubbel risk för haveri,för det andra kostar det det dubbla att köpa.

Läste också igenom boken, och det verkar vara en del jobb för att byta kamremmen.
Får ta det närmare sommaren, så slipper man frysa häcken av sig.

Kor du kollat om bultarna till kamaxelhållaren (ventilkåpan) är åtdranga med rätt moment?
Kan ju vara så att någon varit där innan, men inte dragit åt ordentligt?


51 Inlägg
28 januari 2008
#32
Har haft ett liknande fel på en gammal saab 900 16 V
På de flesta lättmetalltoppar är det glidlager och jag hade en avgaskam som var felaktigt härdad. Detta i kombination med lite taskigt underhåll gjorde att ett lager fick repor
Gjorde att oljan lä,ckte ut den vägen och jag fick knack när jag belastade motorn. Kammen får tåla mycket stryk varje gång den trycker ner en ventil

Lyft ventilkåpan , skruva bort ett lageröverfall ( det brukar vara det som sitter längst bort från oljepumpen som ger sig först.)
Du ser i lagerbanan om kammen "flexar" genom att den har slitspår på kammen och överfallet.
Lycka till

Adde

Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too

99 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#33
DB2-4 skrev:
Har haft ett liknande fel på en gammal saab 900 16 V
På de flesta lättmetalltoppar är det glidlager och jag hade en avgaskam som var felaktigt härdad. Detta i kombination med lite taskigt underhåll gjorde att ett lager fick repor
Gjorde att oljan lä,ckte ut den vägen och jag fick knack när jag belastade motorn. Kammen får tåla mycket stryk varje gång den trycker ner en ventil

Lyft ventilkåpan , skruva bort ett lageröverfall ( det brukar vara det som sitter längst bort från oljepumpen som ger sig först.)
Du ser i lagerbanan om kammen "flexar" genom att den har slitspår på kammen och överfallet.
Lycka till

Adde

Jag har inte haynes manualen framför mig, men jag tror inte det finns några överfall utan det är hela ringar. Ska man plocka loss kamaxeln får man dra ut den hela vägen. Denna motor är ju en totalt idiotisk konstruktion tycker jag. Som gjord för att saker som pajar inte ska vara reparerbara. Har för mig att haynesmanualen säger att att motorblocket deformeras om man demonterar vevaxeln..... Sug på den!

Nä, det får nog bli verkstan, detta satans påfund är ju så svårmeckat det bara kan bli!

3 235 Inlägg
29 januari 2008
#34
Att motorblocket deformeras? Märkligt...

Jag hade testat med rvs, (www.rvs.se), om det är slitage nånstans, så hjälper det otroligt bra.

Var ju också fast besluten på att renover motorn på min förra bil, men innan jag skickade iväg den till Polen sökte jag på nätet om renovering. Där hittade jag den sidan och tänkte testa.
Nu har jag behandlat lådan på min nuvarande bil. Det var bara en liter olja i den när jag skulle byta, och växlarna började bli ganska svåra att få i. Men nu efter ca en månad är lådan som ny, går lätt och fint.


261 Inlägg
29 januari 2008
#35
stämmer bra det, vevaxel överfallen får EJ tas bort på denna motor. det går ej att återmontera dom igen med rätt spel på lagren. vw är fantastiska smile


3 235 Inlägg
29 januari 2008
#36
Beatnikbandit skrev:
stämmer bra det, vevaxel överfallen får EJ tas bort på denna motor. det går ej att återmontera dom igen med rätt spel på lagren. vw är fantastiska smile

Svarva ner och montera nya lagerbanor?

det borde väl inte vara omöjligt, fast det är säkert billigare med att hitta en annan motor på skroten...



Sök