smacke skrev:
Kristian_V skrev:
Högt Dynamiskt omfång, eller
High
Dynamic
Range, innebär att ....
Ahh.. tackar tackar... bra förklarat så tillåme jag förstår...

Bara trevlig om det var till hjälp.

Jag skall också tillägga att
ALLA bilder går att aplicera tekniken på,
MEN de får inte nödvändigtvis ett högre dynamiskt omfång för det. I alla fall inte så mycket så det är värt besväret. Som jag skrev i mitt långa inlägg, är en del av svårigheten när jag letar bland mina RAW bilder att hitta någonting som är värt att göra HDR av.
Ett bra exempel där HDR kommer till användning är, om man tar kort innomhus mot ett fönster eller en öppnig med starkt ljus.
Med vanlig fotografering, måste man välja.
Vill jag att det som är innomhus, skall vara korrekt exponerat och följaktigen att öppningen blir överexponerad.
Eller vill jag att det som är på utsidan skall vara korekt exponerat, då allt innanför öppningen kommer bli underexponerat.
Dessutom kanske man har nått i öpningen som man vill få med, som befinner sig lite mitt emellan...
Då får man ta en bild för utsidan, en för insidan och om man vill ha med nått mitt emellan så får man ta en bild där det är rätt exponerat. Sedan får man sätta ihop alla tre i sitt bild redigerings program till en HDR där man tar det bästa från varje bild.
Åt andra hållet. Om man har en bra exponerad bild, där det inte finns några stora mörka partier, eller en strre del som bränt ur, då blir det meningslöst att sitta och göra en HDR-bild av det. Att rätta till en bild som redan var rätt från början.
Därför var lyktan i all sin enkelhet ett bra exempel. Allt bakom lyktan var dunkelt, nu kunde bilden varit tagen med mindre bländare, så väggen och högtalaren framträtt skarpa, när jag nu bemödade mig med att få tillbaka ljuset i bakgrunden.
Nu lekte jag med skärpedjup när jag tog bilderna, så den är tagen med bländare 1.4, vilket ger ett väldigt kort skärpedjup.
Jag har problem att hitta RAW bilder jag tagit, där HDR skulle göra nytta, då man försöker undvika sådanna situationer där HDR kan fixa bilden. Det sitter liksom i ryggraden, för innan digitaltekniken, om man tog en bild där HDR idag kan fixa det, så var det tidigare bara att slänga bilden, eller klippa ur det som gick att använda. Som fotograf (Hobby nivå) försöker man undvika det, för tidigare var sådanna bilder att betrakta som misslyckade.
Med den nya tekniken får man vänja om sig. Inte lätt! Men kul!