Snygga manipulerade Bilder i HDR stil och även äkta HDR

Tazzeman
11 december 2007 · 427 Inlägg

En riktig HDR bild tar du 3 - 5 kort med olika Exponeringar och lägger ihop korten ... 
En falsk ändrar du exponeringen i PS .. eller som du gjorde ...

/ Tobbe
Alister schtek
11 december 2007 · 478 Inlägg

Tazzeman skrev:
Här en "falsk" HDR bild på Limousinen .. smile
http://www.garaget.org/archive/68542/65 … 661309.jpg

HDR ska vara diskret, bara det ser bra ut med exponeringar och allt, det här e bra, allt annat är förfärligt som jag sett här. Vet att det nt e riktig HDR; men endå, fattat vinkeln:)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 december 2007 · 6 170 Inlägg

Edil_ skrev:

TBOC_Razor skrev:

Tazzeman skrev:
Blev ju bra ...

Tackar men det enda jag gjorde var ju att följa hans guide, ingen större ansträngning egentligen tongue

Han skrev fel genväg till invertera (ska va ctrl-i eller shift-i inte ctrl-shift-i) och sen hade jag ju lite problem med att hitta ett par grejor men annars var det ju inget smile

Hur gör man en riktig HDR-bild då ??

Såg att någon meckade med exponeringen och la ihop flera bilder för att få HDR, jag kan ju ändra exponering på min N95:a men det lär ju vara ett rent helvete att ta tre bilder med olika exp. och få dom exakt likadana hmm

Det kallas stativ. Antingen ett riktigt, eller något fejkat. Typ en soptunna, sten eller nåt. Sen tar du tre olika bilder i tre olika exponeringar, för att få med all färginfo i en bild. Sen sammanför du dom i Photomatix.

Jo och du vet säkert var man får tag i ett stadigt stativ till en N95:a ??

Grejen e ju att för att ändra exp. på luren måste man ju in i en massa menyer och mecka rundor, pilla på en massa knappar osv så utan ett riktigt stativ gjort för mobiltelefoner (obefintliga ??) så lär det ju vara ganska omöjligt att inte lyckas ändra mobilens läge.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Alister schtek
11 december 2007 · 478 Inlägg

Att människan ens utvecklats till att tänka på at ta HDR bilder med en mobiltelefon.. för fan ge er nu!

Saab-Fredde
11 december 2007 · 285 Inlägg

http://www.garaget.org/gallery/archive/50967/207128_twuk9e.jpg
Nu har jag ingen aning om den här bilden passar in här men jag kastar upp den iaf:) Ni får väll skriva och klaga isf / Fredde

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 december 2007 · 6 170 Inlägg

Alister skrev:
Att människan ens utvecklats till att tänka på at ta HDR bilder med en mobiltelefon.. för fan ge er nu!

Jo och jag lovar dyrt och heligt att jag köpte den endast (!!) för det ändamålet....

Den som inte förstod sarkasmen ovan och i föregående inlägg bör hädanefter ignorera mina inlägg eftersom dom ofta innehåller just sarkasm wink  big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
chrno RE-雨宮
11 december 2007 · 481 Inlägg

Men alltså, varför lägger ni ens upp fakebilder. Det ser ju inte klokt ut. Ursäkta om jag säger det. Men tanken är att ni ska få högre dynamiskt omfång, inte överexponerade partier av bilder. och andra som är underexponerade. I Cs2 går man in under  File,Automate,Merge to HDR. Lägger till era bilder osv osv osv.

RE-Amemiya Kitted FD3S
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
11 december 2007 · 355 Inlägg

om någon har lust att fixa en sån bild till mig så är det fritt fram tongue har inte lärt mig det där än. går det i photoshop?

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Alister schtek
11 december 2007 · 478 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Alister skrev:
Att människan ens utvecklats till att tänka på at ta HDR bilder med en mobiltelefon.. för fan ge er nu!

Jo och jag lovar dyrt och heligt att jag köpte den endast (!!) för det ändamålet....

Den som inte förstod sarkasmen ovan och i föregående inlägg bör hädanefter ignorera mina inlägg eftersom dom ofta innehåller just sarkasm wink  big_smile

jag pratade inte om att du köpt mobilen för det.

Alister schtek
11 december 2007 · 478 Inlägg

chrno skrev:
Men alltså, varför lägger ni ens upp fakebilder. Det ser ju inte klokt ut. Ursäkta om jag säger det. Men tanken är att ni ska få högre dynamiskt omfång, inte överexponerade partier av bilder. och andra som är underexponerade. I Cs2 går man in under  File,Automate,Merge to HDR. Lägger till era bilder osv osv osv.

undrar jag också.. jag tankade upp 4-5 bilder när tråden just startast, men ingen sa nånting om dem så jag tog bort dem, men min visningsbild som också finns i mitt galleri är en HDR bild, kolla in där.

Chrill27
11 december 2007 · 553 Inlägg

Någon som har lust att göra en bild åt mig ?

NissanMotorsport
11 december 2007 ·

chrno skrev:
Men alltså, varför lägger ni ens upp fakebilder. Det ser ju inte klokt ut. Ursäkta om jag säger det. Men tanken är att ni ska få högre dynamiskt omfång, inte överexponerade partier av bilder. och andra som är underexponerade. I Cs2 går man in under  File,Automate,Merge to HDR. Lägger till era bilder osv osv osv.

för trådskaparen kanske la upp en fejk bild? gör en egen tråd där man bara får lägga in äkta HDR bilder då.

chrno RE-雨宮
11 december 2007 · 481 Inlägg

_tedde88_ skrev:
om någon har lust att fixa en sån bild till mig så är det fritt fram tongue har inte lärt mig det där än. går det i photoshop?

Det går inte att göra det om du inte har tagit MINST 3st bilder, varav en är kraftigt underexponerad och en kraftigt överexponerad. Tar du 5+ biler blir det ännu bättre, och ja. Jag skrev just hur du gör i CS2 som jag antar att dom flesta har.

Alister. Precis, den bilden var för övrigt jävligt snygg. Är i färd att skaffa mig ett nytt 12-24 för det är fan med rediga vidvinkel objektiv som bilar gör sig som bäst sålänge de inte rör på sig.
Snyggt komponerad!

//Daniel

RE-Amemiya Kitted FD3S
Alister schtek
11 december 2007 · 478 Inlägg

chrno skrev:
Alister. Precis, den bilden var för övrigt jävligt snygg. Är i färd att skaffa mig ett nytt 12-24 för det är fan med rediga vidvinkel objektiv som bilar gör sig som bäst sålänge de inte rör på sig.
Snyggt komponerad!

//Daniel

Jo, extremvidvinkel lämpar sig oerhört jävla bra till fordon överhuvudtaget:)
Tackar för kommentarerna.

Urkas Kräsen grafiker
11 december 2007 · 1 775 Inlägg

SupraDupraFly skrev:

chrno skrev:
Men alltså, varför lägger ni ens upp fakebilder. Det ser ju inte klokt ut. Ursäkta om jag säger det. Men tanken är att ni ska få högre dynamiskt omfång, inte överexponerade partier av bilder. och andra som är underexponerade. I Cs2 går man in under  File,Automate,Merge to HDR. Lägger till era bilder osv osv osv.

för trådskaparen kanske la upp en fejk bild? gör en egen tråd där man bara får lägga in äkta HDR bilder då.

Iom att tråden heter "Lägg upp era snygga HDR bilder på Bilar här" så tycker jag det känns som att man ska lägga upp HDR bilder här. Dock så håller jag fortfarande fast vid att ingen faktiskt har laddat upp en HDR-bild ännu då alla bilder som läggs upp är 8-bit. wink

Whine whine!
NissanMotorsport
11 december 2007 ·

kommer iaf snart upp äkta HDR bilder på min bil, bara jag hittar ett bra program att göra dom i smile

NissanMotorsport
11 december 2007 ·

Urkas skrev:

SupraDupraFly skrev:

chrno skrev:
Men alltså, varför lägger ni ens upp fakebilder. Det ser ju inte klokt ut. Ursäkta om jag säger det. Men tanken är att ni ska få högre dynamiskt omfång, inte överexponerade partier av bilder. och andra som är underexponerade. I Cs2 går man in under  File,Automate,Merge to HDR. Lägger till era bilder osv osv osv.

för trådskaparen kanske la upp en fejk bild? gör en egen tråd där man bara får lägga in äkta HDR bilder då.

Iom att tråden heter "Lägg upp era snygga HDR bilder på Bilar här" så tycker jag det känns som att man ska lägga upp HDR bilder här. Dock så håller jag fortfarande fast vid att ingen faktiskt har laddat upp en HDR-bild ännu då alla bilder som läggs upp är 8-bit. wink

men han la fortfarande upp en fejk bild tongue hah, aja nog me offtopic.. så inte tråden låses

Fallan Illustratör
11 december 2007 · 826 Inlägg

Asså.. skulle någon kunna förklara detta utan fotograftermer o sånt.. har försökt läsa på om det på internet men förstår inte riktigt..
Handlar det om att ta 2st bilder med olika ljusstyrka eller vad är det man gör?
Provade lite snabbt med mobilen nu o knäppte 2st likadana bilder i exakt samma vinkel fast med ena på mörkaste o ena på ljusaste.. o sen provade ja o sammaföra dom i photoshop men då jag valt bilderna o fått upp nån hdrmeny o skulle trycka på ok så står det att det inte var tillräckligt med hdr i utgångsbilderna för att den skulle kunna göra det.. Den ville alltså inte ens öppna en ny bild av det hela..

Tänker...
Urkas Kräsen grafiker
11 december 2007 · 1 775 Inlägg

Fallan skrev:
Asså.. skulle någon kunna förklara detta utan fotograftermer o sånt.. har försökt läsa på om det på internet men förstår inte riktigt..
Handlar det om att ta 2st bilder med olika ljusstyrka eller vad är det man gör?
Provade lite snabbt med mobilen nu o knäppte 2st likadana bilder i exakt samma vinkel fast med ena på mörkaste o ena på ljusaste.. o sen provade ja o sammaföra dom i photoshop men då jag valt bilderna o fått upp nån hdrmeny o skulle trycka på ok så står det att det inte var tillräckligt med hdr i utgångsbilderna för att den skulle kunna göra det.. Den ville alltså inte ens öppna en ny bild av det hela..

Ta tre bilder så bör det gå bättre.

Whine whine!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 december 2007 · 6 170 Inlägg

Fallan skrev:
Asså.. skulle någon kunna förklara detta utan fotograftermer o sånt.. har försökt läsa på om det på internet men förstår inte riktigt..
Handlar det om att ta 2st bilder med olika ljusstyrka eller vad är det man gör?
Provade lite snabbt med mobilen nu o knäppte 2st likadana bilder i exakt samma vinkel fast med ena på mörkaste o ena på ljusaste.. o sen provade ja o sammaföra dom i photoshop men då jag valt bilderna o fått upp nån hdrmeny o skulle trycka på ok så står det att det inte var tillräckligt med hdr i utgångsbilderna för att den skulle kunna göra det.. Den ville alltså inte ens öppna en ny bild av det hela..

Inte ljusstyrka utan exponering. Slutartider helt enkelt, längre exponering ger, om jag inte har helt fel, ljusare bilder med rikare/varmare färger och lägre exponering ger motsatt resultat.

Man ska minst ha en bild med negativ, en med positiv och en med neutral inställning på exponeringen för att få fram en bra HDR-bild men som sagt så är fler bilder ingen nackdel smile

För att skapa en HDR-bild av dom olika bilderna använder man ett program för att sammanfoga dom olika bilderna till en enda bild som då får alla dom olika bildernas "egenskaper" (ett bredare spektrum).

Något sånt e det iaf vad jag vet fast jag e knappast nån fotograf så lita inte allt för mycket på detta nu tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (11 december 2007)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang