Fallan skrev:
Asså.. skulle någon kunna förklara detta utan fotograftermer o sånt.. har försökt läsa på om det på internet men förstår inte riktigt..
Handlar det om att ta 2st bilder med olika ljusstyrka eller vad är det man gör?
Provade lite snabbt med mobilen nu o knäppte 2st likadana bilder i exakt samma vinkel fast med ena på mörkaste o ena på ljusaste.. o sen provade ja o sammaföra dom i photoshop men då jag valt bilderna o fått upp nån hdrmeny o skulle trycka på ok så står det att det inte var tillräckligt med hdr i utgångsbilderna för att den skulle kunna göra det.. Den ville alltså inte ens öppna en ny bild av det hela..
Inte ljusstyrka utan exponering. Slutartider helt enkelt, längre exponering ger, om jag inte har helt fel, ljusare bilder med rikare/varmare färger och lägre exponering ger motsatt resultat.
Man ska minst ha en bild med negativ, en med positiv och en med neutral inställning på exponeringen för att få fram en bra HDR-bild men som sagt så är fler bilder ingen nackdel

För att skapa en HDR-bild av dom olika bilderna använder man ett program för att sammanfoga dom olika bilderna till en enda bild som då får alla dom olika bildernas "egenskaper" (ett bredare spektrum).
Något sånt e det iaf vad jag vet fast jag e knappast nån fotograf så lita inte allt för mycket på detta nu

Senast redigerat av TBOC_Razor (11 december 2007)
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P