Hjälp med slutsteg?

Joel_Moo
10 december 2007 · 25 Inlägg

Tja. Jag har läst runt lite på olika trådar om hur man kopplar in slutsteg men dock inte fattat hur jag sk göra. Jag har precis fått min första bil så jag är riktigt jävla dålig på sånt här.

Det jag behöver hjälp med är att koppla in ett slutsteg. I bilen finns redan kablar dragna för slutsteg och baslåda till bagaget. Det finns kabel från batteriet och stereon och allt sånt där. Problemet är bara att jag inte har en aning om vilka kablar som ska dras till vad eller någonting sånt. Farsan hade ett gammalt slutseg så jag tänkte testa att koppla in det.

På slutsteget finns två uttag (input) som är röda och vita. Dit antar jag att man ska koppla in sladdarna som har röda och vita kontakter, dessa finns i bagaget. Dessa sladdar går väl antagligen från steroen till slutsteget?
Sedan har jag på slutsteget en utgång där det står DC in. Där antar jag att man ska koppla in sladden från batteriet. Det konstiga är bara att det sticker ut tre kablar ur DC in, men det är bara en från batteriet. Ska man tvinna ihop dessa tre kablar och kooppla dem till batterisladden ändå?

Sen finns det 4 kontakter till på slutsteget. Där det står: +- Speaker -+
Dessa är fyra skruvar som man ska skruva fast kablar på. Men vart ska jag koppla dessa kablar. Är det till högtalarna och hur ska den kopplingen mellan högtalare och slutsteg i sådanafall se ut?

Hade varit snällt om någon ville hjälpa mig med detta:)

(Har ingen instruktionsbok till slutsteget heller)

Senast redigerat av Joel_Moo (10 december 2007)

Stå upp som en ÖISare
Svampfest
10 december 2007 · 94 Inlägg

De tre kabelanslutningarna vid DC in ska du koppla in kabeln från batteriet, en jordkabel som går från en färgfri, rengjord del av karossen och den tredje anslutninge ska en remote-kabel kopplas in.

Kabeln från batteriet ska kopplas in på + (plus) och jordkabeln från karossen ska kopplas till - (minus) på steget. Det brukar sitta en anslutning som kallas för REM som är förkortning för remote, till den kontakten ska det kopplas en sladd som går från remote utgången på cd-spelaren. Den sladden ska starta slutsteget när cd-spelaren startas.

Det finns två par speaker plus och minus. De ena är för högtalaren åt vänster om dig och de andra två är till högtalaren åt höger. Du drar två kablar till varje högtalare från steget. De brukar sitta ihop parvis så du kan dra en kabel med två kablar ihop från steget till vardera högtalare. För att det ska bli en sluten krets så måste strömmen från speaker +, vandra till högtalarens +, genom högtalaren och vidare till högtalarens -, efter det fortsätter strömmen tillbaka till speaker - på slutsteget.

Som du nämnde så ska vit kopplas till vit och röd till röd på steget. Det är genom den kabeln som cd-spelaren skickar signalen som slutsteget förstärker ut till högtalarna.

Var noga med att göra riktigt plåtrent där du drar fast jordkabeln i karossen med Bult, fungerar INTE med vanlig plåtskruv utan det ska vara en riktig kabelsko du drar fast med bult annars kan steget gå sönder. Sen ska du också veta att jordkabeln ALDRIG får vara tunnare än pluskabeln som går från batteriet för då finns det risk att den brinner av och du vill ju inte att bilen ska fatta eld? wink

Har jag förklarat otydligt så säg till!

Joel_Moo
10 december 2007 · 25 Inlägg

ok. tack så mycket för din förklaring:).
Har bara några frågor: Nu är ju steroen direkt kopplad till  högtalarna, ska jag koppla ur dem och istället koppla högtalarna till slutsteget och sedan till steroen, alltså ingen kabel direkt mellan stereo och slutsteg?
Gick det bra att koppla de tre sladdarna från "DC in" till kabeln från batteriet, alltså det gör inget att de tre kablarna  går ihop med varandra?
Det går alltså två kablar från cd spelare till slutsteg. En "remote" och en rödvit?

tack på förhand;)

Stå upp som en ÖISare
Lunkan89 Lunkan (wescrape)
11 december 2007 · 207 Inlägg

Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta ett bra slutsteg till min bas för en rimlig peng...
lite specifikationer(alla spec. finns bland mina bilder)

Rated power: 2 x 1000w / 2000w
RMS power at 4ohm: 2 x 700w / 1400w
FS: 23Hz
Vas: 87 L
Efficiency (1W/1M) : 87dB

Bör också tillläggas att ajg vill köra basen i 2 ohm.

Tack på förhand smile

Stance is romance
Opel Manta GSI "Angelina" (1985)
Opel Diplomat V8 A-Cupé "Nr. 221 av 347 byggda" (1967)
BMW 328 E36 Touring "Vanessa" (1998)
Ronnie.L
11 december 2007 · 914 Inlägg

Joel_Moo skrev:
ok. tack så mycket för din förklaring:).
Har bara några frågor: Nu är ju steroen direkt kopplad till  högtalarna, ska jag koppla ur dem och istället koppla högtalarna till slutsteget och sedan till steroen, alltså ingen kabel direkt mellan stereo och slutsteg?
Gick det bra att koppla de tre sladdarna från "DC in" till kabeln från batteriet, alltså det gör inget att de tre kablarna  går ihop med varandra?
Det går alltså två kablar från cd spelare till slutsteg. En "remote" och en rödvit?

tack på förhand;)

Joel jag skulle vilja råda dig till att ta hjälp av en kompis eller faktiskt ge en 500:- till ett företag för att koppla in slutsteget när du verkar veta så pass lite. Finns massa saker som kan gå fel även med din bil om du kopplar in det fel. Sen kan du lära dig utan hur företaget/kompisen har gjort.

Joel_Moo
11 december 2007 · 25 Inlägg

jo, det är nog bäst. El har aldrig varit min starka sida:). Viste inte att det var så invecklat att koppla in ett slutsteg, men det är tydligen mycket man ska tänka på.Vill ju inte att bilen ska brinna upp:/

aja, Tack ändå för hjälpen.

Stå upp som en ÖISare
Svampfest
11 december 2007 · 94 Inlägg

Jag ritade en bild åt dig så du ska se att det inte alls är så komplicerat som det låter.
Hoppas det hjälper! Var inte rädd att elda upp bilen, gör det bara riktigt så är det ingen fara. smile

http://i164.photobucket.com/albums/u29/Svampfest_/kopplainettslutsteg.jpg

Senast redigerat av Svampfest (11 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang