3811
Sök

Aluminium block vs. Gjutjärns block

863 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
Hej alla glada! big_smile

Ska skriva en uppsats om mitt projektarbete i skolan!
(Renovering & Trimmning av en C20NE, 2.0 8v Opel motor som finns i tex, Calibra, Kadett GSi, Astra GSi med flera)

Just nu så ska jag skriva om materialet och varför man använder sig av just det materialet.
Det är ett gjutjärns block i C20NE:n men frågan är alltså varför det inte är Alu och vad skillnaden mellan dom är?

Skulle behöva lite snabba svar då jag ska lämna in det imorrn! Alltid ute i god tid! wink

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

4 299 Inlägg
11 december 2007
Varför de inte är i Alu har jag ingen aning om.

Men en sak som kanske är intressant är att aluminium-motorer inte tål för mycke trimmning. Har för mig att de är så på Saab 9-3 SS. Har hört de från nånstans, men kommer inte ihåg vart. Kanske bäst att kolla upp också. För jag e 75% säker att de va så de va iaf.

Hoppas de hjälper lite. Lycka till me uppsatsen wink

Körv
3 535 Inlägg
11 december 2007
Gjutjärn håller väl otroligt bra har jag hört rycktas om tongue

Truckdriving Man

1 754 Inlägg
11 december 2007
Aluminium avleder värme lättare och väger dessutom nästan hälften så mycket

Jag kan inget om allt.

863 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
Tackar så mycket för alla snabba svar smile Nåt ska väl allt komma till användning big_smile All info är välkommen big_smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 december 2007
Jäför saabs T5 och T7 motorer. T5 motorn håller nästan för hur mycket effekt som helst, och den är byggd i gjutjärn. T7:an är byggd i alu.

Att dom använde gjutjärn till C20NE berodde antagligen på att på den tiden så var det det billigaste och smidigaste materilaet i masstillverkning.

Värt att tillägga är att en motor byggd i gjutjärn tål mer vanskötsel än emn alumotor. Jämför volvo B20 och B5234. Den ena är buggd helt i gjutjärn, och den andra helt i alu.

B20 går att renovera vid en eventuell skärning, medans B5234 verkligen skär och pajar block och allt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

863 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
Oj så mycket bra info big_smile Och jag som trodde man använde aluminium block i racing motorer? tongue

study
772 Inlägg
11 december 2007
nu är det ju som så att saab kör med en liten 4:a med en stress fläckt självklart klarar den inte av flera hästar.

i fall man istället sätter i en riktig motor så klarar den av att trimmas.
Senast redigerat av moose46019 (11 december 2007)

348 Inlägg
11 december 2007
moose46019 skrev:
nu är det ju som så att saab kör med en liten 4:a med en stress fläckt självklart klarar den inte av flera hästar.

i fall man istället sätter i en riktig motor så klarar den av att trimmas.

läs vad twin_cam skrev: Jäför saabs T5 och T7 motorer. T5 motorn håller nästan för hur mycket effekt som helst, och den är byggd i gjutjärn. T7:an är byggd i alu.

Den som sitter i 9-3SS är T8, och också helt i aluminium, men verkar tåla mindre effekt än T7:an, antagligen tragiska besparingar.

Låt oss ställa märkesdiskussionen utanför, skillnaden mellan alu och gjutjärnmotorer är det som ska diskuteras.

629 Inlägg
12 december 2007
Off topic:

Nu beror väl iofs inte T7 motorns bristande hållbarhet på användandet av aluminium, utan snarare på att den motorn har större spel och lättare (svagare) inre delar för att sänka bränsleförbrukningen...

5 710 Inlägg
13 december 2007
twin_cam skrev:
Jäför saabs T5 och T7 motorer. T5 motorn håller nästan för hur mycket effekt som helst, och den är byggd i gjutjärn. T7:an är byggd i alu.

NEJ det är den inte!
Uppbyggnaden är densamma som för T5 d.v.s gjutjärnsblock och aluminuim topp.

Stora fördelen med aluminium är vikten men det finns ju flera.
+Mjukheten gör den lätt att bearbeta.
+Förhållandevis billig lättmetall men dyrare än gjutjärn
+Bra värmeavledningsförmåga

-Värmetålighet, sämre än gjutjärn
-Styrka, sämre än gjutjärn vid samma dimension.

Många bilfabrikanter idag använder aluminium till sina motorer och som sagt, vikt är den stora fördelen.
Låg motorvikt ger lägre totalvikt vilket gynnar bränsleförbrukning, köregenskaper osv.

Kikar vi på tunga sidan (lastbilar mm) används nästan uteslutande gjutjärn.
Den ökade styrkan i materialet gör att produkten tål mycket stryk under lång tid.
Man kan gjuta tunnare vilket gör att vikten inte blir såååå mycket högre än alu och det går åt mindre råmaterial.
Priset är lägre och det går åt mindre.
Nya material såsom CGI (http://www.manufacturingcenter.com/tool … 03iron.asp)
öppnar oxo nya dörrar i gjutjärnsträsket.

MVH Jonas
..............

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
13 december 2007
Nog finns det feta racingblock i ALU alltid:D
http://store.summitracing.com/partdetai … toview=sku
Här handlar det om riktigt stabila doningar.

Mycket motorer inom flyget redan på 30-talet var ju i aluminium, här var det ju självklart viktbesparing man var ute efter...

Sök