Startmotorfel på Bonneville -91 sse

LaOff
12 december 2007 · 16 Inlägg

Jag har hittat en bil jag vill köpa till min man i julklapp. smile
Har hittat en billig Bonneville -91 sse med defekt startmotor. Tydligen var det ngt fel med "solonoiden" eller vad den nu hette.

Har en kompis som kanske kan fixa det men vill kolla här innan jag kontaktar honom.
Hur jobbigt är det att byta den? Vad kostar det? Var kan man köra den? Hur mycket kostar det tro?

Nobody´s perfect. But I´m pretty fucking close!
bumpe Lastbilsmekaniker
12 december 2007 · 3 878 Inlägg

Helt rätt inställning iaf, köpa en bil i (h)julklapp!

Hur mkt mekar den där kompisen? Har han en del vana av att skruva så ska det inte vara så svårt...

Kolla www.bildelsbasen.se där går det nog att hitta begagnade, smidigast är nog att byta hela startmotorn...

Phaetoon
12 december 2007 · 8 156 Inlägg

Solenoid heter det. Men det borde inte vara så svårt att byta ut den, eller startmotorn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
LaOff
12 december 2007 · 16 Inlägg

Men de beror väl på var startmotorn sitter? Vet ni var den sitter i bonnevillen?

Nobody´s perfect. But I´m pretty fucking close!
TTTTT
12 december 2007 · 945 Inlägg

sitter selonoiden på starten så kan d va lite kring mecka. kan ev bli tvungen att hänga mer en header om det sitter såna på....men till att börja med så kan du krypa under bilen å klappa till på seloniden med skaftet på en hammare eller dyl.
vad som händer med selonoider är att dom börjar kärva, på vissa cheva vanar är det standard strul. bilen startar när du åker hemifrån, sen när du stänger av den å ska starta igen så är start relät helt dött. värmen från headers å avgasrör har gjort att selonoiden har blivit för varm och staven i den har svällt upp och trögar. Ett bonn knep är att klippa upp en colaburk och sätta som värmesköld runt om *ASG*....ja d e faktiskt sant, d funkar smile

blinka blått om du vill rejsa!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang