4487
Sök

Omega 101 eller Bars leak?

8 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Hej!
Jag har en Passat Variant 2001 årsmodell där varningslampan för glykolnivån har tänts vid 2 tillfällen nu senaste 2 månadarna. Har fyllt på röd glykol G12, men det minskar igen ganska snabbt.
Svårt med verkstadstider nu innan jul, och jag behöver bilen till Norge den 23 dec, så jag tänkte prova ett bra kylarcement. Har läst om Bars leak och Omega 101 som bl.a. Mekonomen säljer. Några som har erfarenheter av dessa medel? Antar att det är något helt annat än Biltemas billiga?
Finns några varningar om att värmepaketet kan förstöras, men andra säger att Bars leak kan hällas i alla system, intye bara när det läcker. Den skall tydligen smörja och rensa också. Så alla tips mottages tacksamt, sen får jag välj själv ta beslutet om det är något att satsa på.
Tack på förhand!

3 235 Inlägg
14 december 2007
Det beror nog på hur stort läckaget är...

Och så får du läsa vad "cementet" innehåller.

Jag har testat flera olika, och det från biltema fungerade bäst.
Det jag köpte på Shell stoppade ju vattencirkulationen i hela kylsystemet.

Vet du var det läcker? Kan ju vara en slang, eller packning vid vattenpumpen/termastaten.
Är det värmepaketet, då är det värre...

10 287 Inlägg
14 december 2007
BarsLeak. Den använder Auid/VW verkstäder.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Köpte Bars Leak,men vet inte vart jag skall hälla i den. Har en Passat Variant 1.8T 2001 årsmodell. Det står att man INTE skall hälla det i expansionskärlet, utan idirekt i kylaren eller i övre kylslangen. Men jag hittar inget lock till kylaren!Vet heller inte vad som menas med övre kylslangen. Är det den som går till expansionskärlet?
Tacksam för råd. Kan man eventuellt hälla den i expansionskärlet ändå?

1 867 Inlägg
14 december 2007
Köp Wynns Coolant System Stop Leak.
Den är flytande utan pellets och KAN hällas i expansionskärlet.
Bars leak är en föråldrad produkt som hänger kvar från tiden folk körde Amazon och V8 med synliga kylarlock.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

8 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Koop skrev:
Bars leak är en föråldrad produkt som hänger kvar från tiden folk körde Amazon och V8 med synliga kylarlock.

Låter intressant!! Vart kan man köpa den???

8 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Koop skrev:

Testade detta och ska kolla glykolnivån senare idag. Tack för tipset! Hoppas det fungerar...Micro var återförsäljare pris kr.129...

1 Inlägg
8 oktober 2008
Wynns är väl bra men nackdelen med det jämfört med Bar´s är att det kan dröja länge innan det följer med in i crikulationen just på grund av att man häller det i expansionskärlet. Bar´s följer med så fort motorn blir varm och kan täta sprickor och läckor på ca 1 mm. Jag har själv provat det på min Skorpa 2,0 DOHC och det funkade väldigt bra! Det tar bara 15 minuter. Det är dessutom helt ofarligt, även om man kan tycka att det känns lite konstigt att hälla pellets i kylaren smile

Sök