Modernisering av en gammal bil.

Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

Bortsett från utseendemässiga detaljer (design) och säkerhetsutveckling,
vad gör en bil modern?

Jag har funderingar på att modernisera en äldre bil (inte PV:n för er som undrar).
I princip skulle projektet gå ut på att få till en bil som ser gammal ut på in och utsidan, men som inte saknar speciellt mycket av dagens moderniteter.

Men nu börjar jag få idétorka. Vad gör en bil modern egentligen?
Den ökade säkerheten är inte något jag är intresserad av. Airbag är ju annars något av det första jag tänkte på. Sen så är det ju förstärkningar hit och ditt. Deformationszoner.
Men det är jag som sagt inte speciellt intresserad av.

På min korta lista står för närvarande Xenon-konvertering med automatisk nivåreglering och högtryckssprutor till lyktorna. AC eller motsvarande är också ett krav. En bra ljudanläggning ska också in. Ljuddämpning av hela bilen ligger också med i planeringen.
Sen led-lampor för att få ner strömförbrukningen. Självklart ska motorn bytas ut till något mer modernt också. Kanske en enkel farthållare till det också? Men vad mer?

GPS och regnsensor känns bara onödigt.
Behöver hjälp att komma på bra idéer. Styling-idéer är också välkomna, även om jag har ett ganska så stort hum om hur jag vill att bilen ska se ut.

Projektet (som för närvarande bara finns i mina tankar) kommer med största sannolikhet vara en sänkt 2-dörrars Volvo Amazon med en etanolkonverterad B230FT motor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Holiace
15 december 2007 · 1 754 Inlägg

Airbag, Antispinn, Antisladd, Bensinsnål, Miljövänlig.


Bara några exempel...

Jag kan inget om allt.
JonasK -.-
15 december 2007 · 383 Inlägg

såna där moderna torkarblad, vad de nu kallas.
elhissar, c-lås med fjärr.


Det är när man tänker på sånt här man fascineras över hur lite det har hänt på bilfronten de sista 100 åren, sorry för OT...

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Mäki Långsam Perfektionist
15 december 2007 · 4 800 Inlägg

Elstyrda och elvärmda stolar.
Värmeslingor i bakrutan.
Elstyrda speglar.
Elhissar.
Ska fundera mer smile

Edit:
Sensor som känner av vilka dörrar som är öppna och stängda.

Senast redigerat av Mäki (15 december 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

Jo... tanken är ju att den ska bli miljövänligare. Bensinsnålare tycker jag faktiskt inte att bilarna har blivit. Fast om man jämför hur mycket mer hästkrafter man får så stämmer det nog. Airbag, antispinn och antisladd är ju saker som visserligen kan vara bra att ha, men det kan ju vara lite svårt att eftermontera sådana system?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

Elhissar, Centrallås med fjärr (och larm), elstyrda & elvärmda stolar är ju ganska bra idéer. Hade tänkt använda mig av Recaro-stolar från BMW M3 (eller liknande).

Elstyrda speglar kommer nog kännas lite konstigt, iaf om man som mig vill ha kvar veteranstuket med kromade speglar. Men man skulle kanske montera in blinkers (lysdioder) på speglarna?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
15 december 2007 · 8 156 Inlägg

Mäki skrev:
Edit:
Sensor som känner av vilka dörrar som är öppna och stängda.

Bra ide. Sen kan man ju koppla det till inredningsbelysningen också (och ha en viss delay på det...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rostens-garage
15 december 2007 · 545 Inlägg

Phaetoon skrev:
Bortsett från utseendemässiga detaljer (design) och säkerhetsutveckling,
vad gör en bil modern?

Jag har funderingar på att modernisera en äldre bil (inte PV:n för er som undrar).
I princip skulle projektet gå ut på att få till en bil som ser gammal ut på in och utsidan, men som inte saknar speciellt mycket av dagens moderniteter.

Men nu börjar jag få idétorka. Vad gör en bil modern egentligen?
Den ökade säkerheten är inte något jag är intresserad av. Airbag är ju annars något av det första jag tänkte på. Sen så är det ju förstärkningar hit och ditt. Deformationszoner.
Men det är jag som sagt inte speciellt intresserad av.

På min korta lista står för närvarande Xenon-konvertering med automatisk nivåreglering och högtryckssprutor till lyktorna. AC eller motsvarande är också ett krav. En bra ljudanläggning ska också in. Ljuddämpning av hela bilen ligger också med i planeringen.
Sen led-lampor för att få ner strömförbrukningen. Självklart ska motorn bytas ut till något mer modernt också. Kanske en enkel farthållare till det också? Men vad mer?

GPS och regnsensor känns bara onödigt.
Behöver hjälp att komma på bra idéer. Styling-idéer är också välkomna, även om jag har ett ganska så stort hum om hur jag vill att bilen ska se ut.

Projektet (som för närvarande bara finns i mina tankar) kommer med största sannolikhet vara en sänkt 2-dörrars Volvo Amazon med en etanolkonverterad B230FT motor.

Startar du det projektet så kommer jag att hårdbevaka det.
Problemet som jag brottas med är att få till alla knappar och spakar utan att avslöja för mycket vad som har hänt den stackars bilen.wink
Om man monterar dit en nyare rattstång så syns det direkt på all plasten och plastspakarna att något är fel. Kanske om man lackar rattstången och spakar i samma färg som bilen att man då kan dölja det det vid en snabbtitt.

twin_cam Smålänning
15 december 2007 · 7 877 Inlägg

Har faktiskt gått i samma tankar, fast med originalmotor och allt i bilen original.
Funderade ang. volvo 144
Funderade stilla på en Elektronisk insprutning-konverterad B20 med brytarlös tändning, lätttrycksturbo och katalysator/lamdasond, ljudisolering, ABS, (Antispinn?), Bra ljudanläggning, innerbelysning med fördröjning och dörrsensorer. Kanske t.om färddator? Xenon som du sa, dock funderade jag aldrig över krockkudde. för det första att då får man en ful blaffig ratt, och för det andra att det är jobbigt med att få allt "bulletproof" med fuktskydd och kontakter/brytare.
Alltså komma så långt som möjligt med en original gammal bil och dom komponenter som sitter i.

Antagligen så blir du först, och jag kommer att följa projektet i så fall smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
-Akerfeldt-
15 december 2007 · 2 638 Inlägg

Elhissar, färdator, farthållare, elstyrda stolar, elspeglar och fjärrstyrt centrallås m.m
Några få ex, men funderar vidare tongue

Senast redigerat av Aker_s40 (15 december 2007)

psi Stressfläkt Racing
15 december 2007 · 337 Inlägg

elstyrd taklucka, tanklock, bagagelucka

spj MED[liten]LEM
15 december 2007 · 226 Inlägg

Servostyrning, ljudisolering och c-lås tycker jag är det första man saknar i en gammal bil så det skulle jag satsta på iaf.
Detta skulle f.ö. bli en fruktansvärt intressant projekttråd som jag, och många med mig säkerligen skulle följa med stort intresse. Lycka Till!

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
aenfors
16 december 2007 · 375 Inlägg

Vi är lite på samma spår där, om jag ser till mitt mål så är det att bilen ska bete sig och gå som en modern bil vad gäller väghållning motor mm.
Lyft på PV karossen på en S40 T5 tongue näe men du förstår vad jag menar kanske

Mäki Långsam Perfektionist
16 december 2007 · 4 800 Inlägg

Farmors nya passat har elektrisk handbroms, kanske nått för dig? wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

Mäki skrev:
Farmors nya passat har elektrisk handbroms, kanske nått för dig? wink

Hydraulisk kanske vore lämpligare?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

aenfors skrev:
Vi är lite på samma spår där, om jag ser till mitt mål så är det att bilen ska bete sig och gå som en modern bil vad gäller väghållning motor mm.
Lyft på PV karossen på en S40 T5 tongue näe men du förstår vad jag menar kanske

Jo, jag förstår. Nästan lite så jag hade tänkt. Fast det får räcka med lite små förbättringar till en början. Bakaxel och framvagn ska ju bytas ut iaf.
Sen så vill jag ju att den ska vara bakhjulsdriven...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Mäki Långsam Perfektionist
16 december 2007 · 4 800 Inlägg

Phaetoon skrev:

Mäki skrev:
Farmors nya passat har elektrisk handbroms, kanske nått för dig? wink

Hydraulisk kanske vore lämpligare?

Antagligen.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

rosten1000 skrev:
Startar du det projektet så kommer jag att hårdbevaka det.
Problemet som jag brottas med är att få till alla knappar och spakar utan att avslöja för mycket vad som har hänt den stackars bilen.wink
Om man monterar dit en nyare rattstång så syns det direkt på all plasten och plastspakarna att något är fel. Kanske om man lackar rattstången och spakar i samma färg som bilen att man då kan dölja det det vid en snabbtitt.

Klart att det kommer att bli svårt att dölja vissa saker. Men jag har en ide på hur man kan få några strömbrytare att försvinna. Min tanke var att bygga om en gammal 60-tals kromad radio.
Då blir man ju iaf av med några knappar där. Sen kopplar man strömbrytarna i fönsterhissarna till originalvevarna. Lite primitivt kanske, men det döljer ju iaf tekniken?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
beemern .......
16 december 2007 · 2 655 Inlägg

en sak ja alltid funderat på, de är att varför ingen biltillverkare har byggt om en gammal bil me helt ny eletronik åså, nu menar ja ju inte som tex den nya challengern eller nå sånt men alltså säg en volvo 242 frånt 1970 som man slänger i airbag, allt elstyrt, gps, abs, antisladd ja allt åså uppgraderad upphängning, motor från en mycke nyare volvo och gör den exakt lika utrustad åså som en splitter ny bil men ändå orginal på utsidan, de vore riktigt fränt å se en sån i nåra ex som man fick se köra å på utställningar och massa sånt, typ som i usa på tex programmen som går på discovery där dom tar gamla bilar å bygger om, fast man går steget extremare å slänger in ALLT som har me utrustning och göra från en ny bil ida big_smile...

Senast redigerat av beemern (16 december 2007)

Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

Det vore en ganska så intressant upplevelse...
Jag hade tänkt ta säten från en BMW E36, för att det inte ska se alltför modernt ut.
Sen så hade jag tänkt bygga om instrumentpanelen lite. Mest för att få plats med några extra mätare, den gamla PV-instrumentpanelen (lite mer krom på den) samt för att få plats med ett par 3.5" högtalare.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang