Tips för att få upp 855 R i 400 hk

Smoke
18 december 2007 · 692 Inlägg

I dagsläget så är det BSR steg 3 som jag har, som då ska ge 330 hk.

Mitt mål är att komma upp i runt 400 hk och det jag ska köpa här näst är andra stakar så dom håller lite mer laddtryck. Vad ska jag ha för stakar? Någon som kan tipsa mig lite.

och tipsa mig gärna vad jag behöver för att komma runt 400 hk,

större turbo
större ic
andra spridare

och?

Tacksam för svar!

Mvh

//Marcus

TheStar TurboFreaK
18 december 2007 · 14 Inlägg

Angående stakar o.s.v så ska du ju ha smidda grejer...snacka med SPM (Sten Parner Motor) så plockar dom fram det till dej.

Lycka till/
Mange

"Drift U Later"
-Team Overloaded-
TRYIT Teddan
18 december 2007 · 2 495 Inlägg

TheStar skrev:
Angående stakar o.s.v så ska du ju ha smidda grejer...snacka med SPM (Sten Parner Motor) så plockar dom fram det till dej.

Lycka till/
Mange

eller så satsar man på riktiga saker å inte den där skiten ifrån spm, verdi stakar är lite dyrare men mycket bättre

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Tomas_H
18 december 2007 · 486 Inlägg

Utöver det du skrev.

Större LMM
3" spjällhus (850 GLT)
Portat grenrör
Större bränslepump
Fräst vevhusventilation e inte fel wink.
m.m


Det finns bra motorrecept för 400HK på TPC.

r-ted skrev:
verdi stakar är lite dyrare men mycket bättre

Så sant.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Wiechert tysk.
18 december 2007 · 592 Inlägg

Sen ger det inte alls 330hk på långa vägar, försök få 330hk i en bänk istället för att satsa på 400hk. Det är mer än vad man tror. Eller syftar du på 400 katalog?

Isåfall får du gå på jakt efte stakar, kolvar, spridare, turbo, grenrör, soppapump osvosovosv

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Svenzzon
18 december 2007 · 84 Inlägg

ExXe skrev:
Sen ger det inte alls 330hk på långa vägar, försök få 330hk i en bänk istället för att satsa på 400hk. Det är mer än vad man tror. Eller syftar du på 400 katalog?

Isåfall får du gå på jakt efte stakar, kolvar, spridare, turbo, grenrör, soppapump osvosovosv

Kolvar behöver han ju inte byta om han ska upp till 400hk, Dom som sitter i pallar 500hk, så de är lungt. Satsa på Nya stakar,turbo t04e eller va den nu heter me 360 lager,gröna spridare,3"lmm,fräst vevhusvent,japan grenrör m,m

Smoke
18 december 2007 · 692 Inlägg

okej tackar för tipsen!

exxe jag är fullt medveten om att jag inte har 330 hk i bänk, så det kan du vara lugn över.

Svenzzon, jo jag har också hört att kolvarna ska tåla mycket.

Man tackar för tipsen, har ni några av dom här delarna jag behöver. så skicka ett pm så kan vi diskutera pris.

Wiechert tysk.
18 december 2007 · 592 Inlägg

Smoke skrev:
okej tackar för tipsen!

exxe jag är fullt medveten om att jag inte har 330 hk i bänk, så det kan du vara lugn över.

Svenzzon, jo jag har också hört att kolvarna ska tåla mycket.

Man tackar för tipsen, har ni några av dom här delarna jag behöver. så skicka ett pm så kan vi diskutera pris.

Sorry om jag lät hatisk men det lät som ett så PANG KABOOOOOM steg big_smile

Som att du inte riktigt visste vad du gav dig in på bara smile

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Smoke
18 december 2007 · 692 Inlägg

ExXe skrev:

Smoke skrev:
okej tackar för tipsen!

exxe jag är fullt medveten om att jag inte har 330 hk i bänk, så det kan du vara lugn över.

Svenzzon, jo jag har också hört att kolvarna ska tåla mycket.

Man tackar för tipsen, har ni några av dom här delarna jag behöver. så skicka ett pm så kan vi diskutera pris.

Sorry om jag lät hatisk men det lät som ett så PANG KABOOOOOM steg big_smile

Som att du inte riktigt visste vad du gav dig in på bara smile

Ingen fara smile

Joda jag är fullt medveten om vad jag ger mig in på, men tänkte inte lägga ut mer pengar än 50 tusen på motorn. Så vet inte riktigt hur det blir, jag fick ett pris i somras på smidda stakar på 8700 kr. Sen ska man ha allt annat, men det visar sig hur jag lyckas, man måste våga prova smile

torpis Forummoderator
18 december 2007 · 10 576 Inlägg

Tomas_H skrev:
Utöver det du skrev.

Större LMM
3" spjällhus (850 GLT)
Portat grenrör
Större bränslepump
Fräst vevhusventilation e inte fel wink.
m.m


Det finns bra motorrecept för 400HK på TPC.

r-ted skrev:
verdi stakar är lite dyrare men mycket bättre

Så sant.

// Tomas

Håller med till fullo

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Marlboroman
18 december 2007 · 8 234 Inlägg

r-ted skrev:
eller så satsar man på riktiga saker å inte den där skiten ifrån spm, verdi stakar är lite dyrare men mycket bättre

Dubbelt så dyra.. och är lite lättare. Inte värt pengaskillnaden om man inte ska bygga en maskin för 10.000rpm+


Kopplingen lär såklart bytas om du ska ha 400hk. Den ger ju inga hästar men får inte glömmas bort. Annars har väl det viktigaste nämnts i tråden.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
19 december 2007 · 10 576 Inlägg

Marlboroman skrev:
Dubbelt så dyra.. och är lite lättare. Inte värt pengaskillnaden om man inte ska bygga en maskin för 10.000rpm+

Lägg till kostnader + omkostnader för att få stakarna uppmätta, Nu vet jag inte hur det är med verdi, men SPM stakar tar i blocket på äldre 850, det är just en kille här i trakten som skrotade en motor på grund av detta.  Lägger man så mycket pengar som det kostar att bygga en så pass stark motor så man behöver nya vevstakar så är den extra kostnaden för Verdistakarna försummbar...

Men för all del, det finns ju dem som vet vad de gör och lyckas med SPM-prylar också.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Marlboroman
19 december 2007 · 8 234 Inlägg

torpis skrev:

Marlboroman skrev:
Dubbelt så dyra.. och är lite lättare. Inte värt pengaskillnaden om man inte ska bygga en maskin för 10.000rpm+

Lägg till kostnader + omkostnader för att få stakarna uppmätta, Nu vet jag inte hur det är med verdi, men SPM stakar tar i blocket på äldre 850, det är just en kille här i trakten som skrotade en motor på grund av detta.  Lägger man så mycket pengar som det kostar att bygga en så pass stark motor så man behöver nya vevstakar så är den extra kostnaden för Verdistakarna försummbar...

Men för all del, det finns ju dem som vet vad de gör och lyckas med SPM-prylar också.

Stakarna mäter man ju alltid upp, oavsett vad det står på kartongen. Jag kör med spm och mina tar inte i blocket, men det är ett känt problem. Men det är ju uppenbart om det går eller inte efter att man lagt i veven och snurrar på den så känns / syns det ju om det tar i eller är väldigt nära.

Ingen fara att köra med SPM-grejjerna, bara man kollar upp dem som md allt annat. Och dessutom får man pengar kvar till resten av grejjerna som behövs.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
golf88
19 december 2007 · 956 Inlägg

jaa satsa på verdi stakar
Är bra grejer..Dessutom tillverkas dom ju här i smebacken:p

eldus veldus
Audi A6 (2017)
torpis Forummoderator
19 december 2007 · 10 576 Inlägg

Marlboroman skrev:
Stakarna mäter man ju alltid upp, oavsett vad det står på kartongen.

Det är inte självklart för alla, i synnerhet inte när Parner aldrig någonsin haft en stake som varit fel mått på eller falerat under drift....

skall man sätta knorr på det så borde alla snikbyggen köra verdi och proffsen SPM typ wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TTTTT
19 december 2007 · 945 Inlägg

ba å se det från den ljusa sidan *S*.....du kommer å spara in fett på besiktingskostnaden iaf smile *ASG*
Ba å gasa tills det rasar smile

blinka blått om du vill rejsa!
Marlboroman
20 december 2007 · 8 234 Inlägg

torpis skrev:

Marlboroman skrev:
Stakarna mäter man ju alltid upp, oavsett vad det står på kartongen.

Det är inte självklart för alla, i synnerhet inte när Parner aldrig någonsin haft en stake som varit fel mått på eller falerat under drift....

skall man sätta knorr på det så borde alla snikbyggen köra verdi och proffsen SPM typ wink

Att det brukar va lite si och så med måtten på spm är ju tyvärr som det är, men han har aldrig varit omöjlig att byta dem när det är fel. Köpte mina stakar beg och bytte bussningen i lilländen på allihop, va iofs inte helt nödvändigt då det bara va 2st som va trång. Men då fick jag en bättre bussning än dem som satt i och framförallt rätt mått. Och så vart det avsevärt billigare än Verdi wink

Kan hålla med lite i din knorr. Även om jag kör med och förespråkar SPM så kan man inte bortse från att Verdi's produkter generellt håller högre kvalitet. Och skulle jag få välja mellan en uppsättning stakar från vardera firman att bara sätta i utan mätning så blir det ju Verdi, då det är troligare att alla dem passar på en gång.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Smoke
20 december 2007 · 692 Inlägg

Nu fick jag många tips, kanon då är man lite uppdaterad ivf smile

Någon sida där man kan köpa verdi stakar ?

vaughn
20 december 2007 · 674 Inlägg

www.lgspeed.se brukar ju sponsra med stakar

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Smoke
22 december 2007 · 692 Inlägg

vaughn skrev:
www.lgspeed.se brukar ju sponsra med stakar

OKej, jag har skickat iväg ett mail till dom nu. Är det bra kvalité på deras grejer?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang