Lackering av alufälg?

NJ_
20 december 2007 · 2 118 Inlägg

Som topic lyder, kan man lacka alu fälgar med vanlig "lackspruta" lr måste man pulverlacka dem ? Fälgen i fråga är en volvo turbofälg som skall lackas vit.

tack på förhand / NJ

http://www.garaget.org/gallery/archive/26053/212509_ca5bch.jpg

D.i.l.l.i.g.a.f
token_ Billackerare
20 december 2007 · 31 Inlägg

Du kan lacka den med vanlig billack...

Menar du det?
NJ_
20 december 2007 · 2 118 Inlägg

En polare sa att lacken skulle släppa då, så det stämmer ej med andra ord? smile

D.i.l.l.i.g.a.f
engolf
20 december 2007 · 3 235 Inlägg

Du får nog sandblåsa de först, så ska det inte vara nåt problem. bara lacka med fälglack...

token_ Billackerare
20 december 2007 · 31 Inlägg

Nope...men en sprayflaska dom du kan köpa på en mack kan vara lite "klen".....men om du köper en riktig lack så funkar det fint...sen om du plvlerlackar så blir det ju hårdare...men det är klar att allt kan ju lossna....å org. så är dom ju pulerlackade...

Menar du det?
Natural
20 december 2007 · 431 Inlägg

token_ skrev:
Nope...men en sprayflaska dom du kan köpa på en mack kan vara lite "klen".....men om du köper en riktig lack så funkar det fint...sen om du plvlerlackar så blir det ju hårdare...men det är klar att allt kan ju lossna....å org. så är dom ju pulerlackade...

Skulle jätte gärna vilja veta vilken billack som biter sig fast på aluminum smile
Kan lova att det kommer bli storsäljare.

Jag tycker du ska köra en washprimer innan du lackar fälgarna.

token_ Billackerare
20 december 2007 · 31 Inlägg

du behöver inte blästra dom....matta bara av dom så dom är släta å fina....å tvätta av med lite sprit....sen är det bara att lacka...men kan ju vara en idé å blästra dom om dom ser förjävliga ut!

Menar du det?
NJ_
20 december 2007 · 2 118 Inlägg

Det är med vanlig lack jag hade tänkt (sån man sätter i färgsprutan alltså tongue) dom skall givetvis blästras före, för dom är ju inte så vackra just nu smile

D.i.l.l.i.g.a.f
NJ_
20 december 2007 · 2 118 Inlägg

token_ skrev:
du behöver inte blästra dom....matta bara av dom så dom är släta å fina....å tvätta av med lite sprit....sen är det bara att lacka...men kan ju vara en idé å blästra dom om dom ser förjävliga ut!

jag får blästra dem gratis smile

D.i.l.l.i.g.a.f
token_ Billackerare
20 december 2007 · 31 Inlägg

ända grunden som jag vet...som ska sitta på alu. är Tikkurilas grund...men man målar ju inte på aluminiumet....det är ju på färgen!cool

Menar du det?
Natural
20 december 2007 · 431 Inlägg

token_ skrev:
ända grunden som jag vet...som ska sitta på alu. är Tikkurilas grund...men man målar ju inte på aluminiumet....det är ju på färgen!cool

PPG´s washprimer   D831 & D832 då?

Menar du att ni aldrig grundar aluminium detaljer?
Utan bara blåser på färg?

token_ Billackerare
20 december 2007 · 31 Inlägg

men det är ju klart att vi grundar på det....om dom är blästrade....

Menar du det?
Natural
20 december 2007 · 431 Inlägg

token_ skrev:
men det är ju klart att vi grundar på det....om dom är blästrade....

Tjoho, tänkte väll smile

NJ_
20 december 2007 · 2 118 Inlägg

Så det går alltså bra att först blästra, sen grunda med tikkurila (du får gärna länka nån sida där det finns:)) och sen lacka dem med vanlig billack ?

D.i.l.l.i.g.a.f
token_ Billackerare
20 december 2007 · 31 Inlägg

Men man måste inte grunda med tikkurila...går typ bra med vilken grund som helst typ...men det är bara av dom som vi har garanti att det ska sitta på alu.

Menar du det?
RADLOOK
20 december 2007 · 13 Inlägg

Blästra av fälgarna.
På med washprimer.
Sen på med filler.
Ev mellanslipa
På med 2k färg.

Det sitter.

eat,sleeps dreams VW
NJ_
20 december 2007 · 2 118 Inlägg

token_ skrev:
Men man måste inte grunda med tikkurila...går typ bra med vilken grund som helst typ...men det är bara av dom som vi har garanti att det ska sitta på alu.

ok, men man vill ju att det ska sitta ett tag..

D.i.l.l.i.g.a.f
master_lars
20 december 2007 · 1 162 Inlägg

Först sandblästra, sedan grunlacka. Sedan anväda någon form av lack, helst pulverlackering för bästa resultat!!

Greatsnyggo saabtok
20 december 2007 · 1 306 Inlägg

JA tänkte  ja skulle  blästra mina  vector  fälgar  på jobb och sen  spackla o slipa  de  sen skicka de på pulverlack. Men någon som har tips på va ja ska  ha för färg på de ?  funderat på svarta,  fälgarna i fråga är de som sitter på 9-5án .

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
NJ_
20 december 2007 · 2 118 Inlägg

Pulverlacka kostar väl en hel del ? tycker det är lite onödigt att lägga ut för mkt pengar på ett par 14"are... det enda jag behöver köpa just nu är färgen, allt annat finns hemma..

D.i.l.l.i.g.a.f
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang