4081
Sök

Byta högtalare och ev. stereo

20 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
Skulle vilja fräscha upp min Skoda lite så tänkte trycka i lite nya högtalare och en ny stereo. Är det någon som har en guide på hur jag ska göra? Hinner jag att göra detta under jullovet? Har aldrig meckat med sådant här innan så man kanske ska göra det i sällskap av en fordons kompis kanske?

Bilen är en Skoda Octavia från 98

kollade in nya stereos också och märkte att de verkar inte ta kasettband.
Har sett stereos som när man fäller ner luckan tar in kasettband, vad har hänt med dessa tillverkas de inte längre? Visserligen blir jag väl inte tvungen till att köpa en en ny stereo om jag köper högtalare eller? Jag får ändå ut ett bra ljud men kanske inte det maximala men det kan jag klara mig från.

Fick då tips om en Alpine stereo för tusenlappen och en kabel från just Alpine som ska kunna kräma ut mycket ur mina nya högtalare (vilka det nu blir) till ett bra pris, bättre än den metod jag kör på nu.

Vad tycker ni?

16 197 Inlägg
23 december 2007
kasset?   VARFÖR??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

20 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
för att jag har en kassettband spelare antagligen.
Eller du kanske menade varför jag använder mig av den metoden? aja du har svaret ovan hur som helst.
Frågan är ju då om det är värt att göra detta för dessa pengarna eller om man bara ska byta högtalare
Senast redigerat av cyrus18 (23 december 2007)

1 400 Inlägg
23 december 2007
Tro inte på allt du läser. Hur ska en kabel kunna kräma ut mer av dina högtalare ???. Om du ska ha dyra prestanda högtalare och krafftiga slutsteg så rekomenderas det att du har bra kablar. Spelar du med kassetband så spelar det ingen roll. du komer inte höra någon skilnad. Sattsa på att byta ut alla orginalhögtalare så blir det stor skilnad vilka du än köper för orginal högtalare i stortsätt alla bilar är skit. köp gärna till en förstärkare så händer det lite

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

8 156 Inlägg
23 december 2007
Har inte ens hört talas om kassetbandspelare med flippfront.
Du menar inte CD?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

757 Inlägg
23 december 2007
jodå jag har vart med om kassetspelare med löstagbar front.
men för att få ett bättre ljud är det nog en fördel o uppgradera till cd med=)

Smålänning
7 887 Inlägg
23 december 2007
Dessutom så är jag väldigt säker på att om du promt måste ha en bandare så får du behålla den du har. Annars så lär du få betala extra.

Byt du högtalarna. Men tro inte att värstinghögtalare på 500W kommer att göra skillnad om du driver dom med stereon, Utan du får nog t.o.m bättre ljud om du köper högtalare på kanskle 50W istället. I bästa fall ger din originalstereo ut 4*10W eller nått sånt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

20 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
vad är era tips då? Funderar på att kanske åka till MDS superstore, be dem kolla på bilen och sedan få tips från dem.
jag tror själv på det är med att endast byta ut högtalarna.

3 138 Inlägg
23 december 2007
cyrus18 skrev:
vad är era tips då? Funderar på att kanske åka till MDS superstore, be dem kolla på bilen och sedan få tips från dem.

Köp en begagnad värsting HU (med långivå ut) med några år på nacken som har både kasett och CD-växlare. Kostar en 500kr. Köp nya eller begagnade högtalare, ungefär 1000 spänn för framsystemet. Köp ett litet 2kanals slutsteg begagnat, 1000kr.

= bättre ljud, kasettmöjlighet, runt 2500 kr...

Ännu hellre, släng dina sunkiga kasetter och köp en HU med CD/DVD och USB ingång... wink

http://www.blocket.se/vi/14575053.htm?ca=23_8_s
Bjud 200kr...tyvärr inte från de högsta serierna med motorstyrd flip-front men de börjar bli ont om fungerande antika spelare...
Senast redigerat av viccoA (23 december 2007)

8 156 Inlägg
23 december 2007
cyrus18 skrev:

Din huvudenhet har inte en tillräcklig förstärkare.
Så en modern huvudenhet, med ett enkelt slutsteg och så några nya högtalare kan göra under för ditt ljudsystem.

Sen kanske du kan koppla in en extern bandspelar till din nya huvudenhet?
Eller spela över banden till cd-skivor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

20 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
för er som kanske inte orkade läsa hela tråden ska jag förklara varför jag har min kassettband spelare.

Jag använder en kassett som har en sladd så man kopplar in mp3 spelaren och spelar upp sin musik genom den. Förstår ni nu? Jag vill alltså fortsätta använda min iPod för musik i bilen.

Men jag är dock inte emot era förslag om dem är bra både ekonomiskt och ljudmässigt

Om jag har greppat det hela rätt så är erat förslag alltså: En förstärkare (antar att man kan koppla in sin iPod till detta) nya högtalare och slutsteg.
Vad är det slutsteget gör för ljudet i bilen?

514 Inlägg
23 december 2007
Köp en cd med inbyggd iPod anslutning ist. Säkert 100ggr bättre än att köra på det viset med kassettband smile

old volkswagens never die they just get lower

16 197 Inlägg
23 december 2007
skulle byta mot en vettig huvudenhet som läser MP3 å har ipod styrning.. smile   de där me kasset e lite 80-tal...hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

20 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
hehe jag håller med er totalt visserligen. Som ni kanske märkt är jag ny inom detta och vill lära mig det hela så jag är fortfarande öppen för era tips på huvudenheter, slutsteg etc. (helt enkelt vad jag ska köra på för grejer)

Hade vart jättebra också om ni kanske kan hänvisa mig till någon guide om ljud i bilen och hur man byter ut det i bilen.

514 Inlägg
23 december 2007
Ta tex denna: http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1236
+
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1341

Eller:
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=715
+
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1495

Finns säkert massa fler att välja på, men är nog nån av dessa jag skulle kikat på om man vill ha det billigaste med lite kvalité smile

old volkswagens never die they just get lower

8 156 Inlägg
23 december 2007
Slutsteg=förstärkare

Iaf. På det sättet du tänker kan du ofta koppla in din kassetbandspelare till bilstereon via ett aux-in uttag.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

20 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
aa den alpine stereon har jag också fått tips om att den ska vara prisvärd. blir nog till att kolla in den på mediamarkt då under mellandagarna.

vad ska man köra för högtalare och förstärkare då?

Var det någon som hade en bra guide också om billjud och hur man byter ut det

210 Inlägg
23 december 2007
Phaetoon skrev:
Har inte ens hört talas om kassetbandspelare med flippfront.
Du menar inte CD?

Du  ska kolla på äldre Pioneer ........finare sådana !

MVH   B i M

20 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
Jag har tänkt mig detta som förslag. MDS slutsteget och högtalarna: http://www.blocket.se/vi/13517880.htm?ca=15_s

med Alpine stereon: http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1236

Vad tycker ni?

Sök