Bilen plötsligt helt död!

Carolinew
25 december 2007 · 25 Inlägg

Ja alltså jag fattar inte alls hur detta gick till!

Har en Audi A3 1,8 -00 13000 mil

Har fungerat prickfritt sen jag köpte den i början på oktober, tills precis innan julhelgen. På torsdagen hade jag kört ett par mil och bilen hade fungerat prickfritt (förutom att oljelampan börjat lysa men det är ju en helt annan sak) ända sen jag köpte den i början på oktober.

På fredagen när jag kom ut så funkade inte fjärrlåset. Jag låste upp manuellt, skulle starta men bilen var helt död. Det var som att sätta nyckeln i en hög med sten. Inga lampor, ingenting funkade. Försökta starta typ 10 ggr.

På kvällen kom en kompis och vi kopplade med startkablar till hennes bil. Innerbelysningen tändes i min bil och jag tänkte Yes, men när jag vred om nyckeln gav den ifrån sig nåt mesigt ljud i några sekunder innan den dog helt igen. Sen var den precis lika död som förut.

Batteriet är nytt sen i somras enligt förra ägaren, ett batteri från Statoil. De bytte batteri eftersom bilen varit lite "seg" som hon uttryckte det. Till skillnad från nu när den bara tvärdog utan förvarning.

Vad kan det vara som är fel? Jag har fått en massa olik bud, allt ifrån att batteriet är helkasst till att generatorn är kass till att motorn har skurit sig. (Ang. oljelampan så är jag lite förvirrad då en del säger att det inte är nån fara att köra ett par km innan man fyller på medan en del säger att man måste stanna omedelbart), men nu var det ju inte det som är det stora problemet.

Vad kan vara fel?

Karlzzon The One Evolution
25 december 2007 · 1 627 Inlägg

har du larm på bilen? testa då att ladda batteriet fult och anslut det sen igen, hade dåligt med batterie i min bil larmet vart helcp laddade batteriet på plats men bilen startade inte plockade bort batteriet en stund startade senb igen och de funkade

Fäll ner pungen och landa
henkeboy77
25 december 2007 ·

ja ladda batterit först och främst....startar den då så kontrollera ladningen på generatorn.
Men var sån också här för ett tagsen men det var batterit som var kast. sen det med olje lampan, det är ju inte bra att köra med den när det lyser det betyder att den kanske har för dåligt med olje tryck och då ger bilen snart upp eller så kör du med för lite olja inte heller bra!!

engolf
25 december 2007 · 3 235 Inlägg

testa med ett annat batteri, och som folk har sagt: kontrollera laddningen.

Kan ju vara larmet, men jag tror inte det är det, för då hade ju lampor och liknande fungerat trots startspärr...

Och nej, det är inte Oko att köra med för lite olja eller med oljelampa som lyser.
Lampan tänds när oljetrycket är för lågt, eller inget tryck alls, då riskerar man total motorhaveri.  Det är ju billigare att köpa en liter olja som man alltid har i bilen "ifall", än att måste byta hela  motorn.

Drönirettab
25 december 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, du kan prova att ladda upp batteriet med en laddare. Eftersom det i princip verkar vara helt tomt så kan det ta 1-2 dygn inna  det blir fulladdat, OM det alls tar emot laddning. Kan ju vara trasigt också.

Just nu är det väl enklast att låna ett annat batteri och testa igen, startar bilen så har du hittat felkällan.

Kan tillägga att när man ska kontrollera laddspänningen på generatorn så ska batteriet vara fulladdat eller nästan fulladdat, annars är det inte säkert att mätningen blir rättvisande.

Senast redigerat av Drönirettab (25 december 2007)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
25 december 2007 · 2 252 Inlägg

som sagt, prova med att ta ur batteriet kolla vätske nivån, kolla gärna om nån cell är död med batteri provare, ladda fullt, o prova, funkar de så kolla laddning, slå på nåra förbrukare t.ex helljus, ljud, klimat anläggningen o mät då..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Carolinew
25 december 2007 · 25 Inlägg

Herregud jag har varken kunskap eller utrustning för att göra allt det där... Är det sånt som vanligt folk kan och har hemma eller? hmm Hade ju såklart varit skönt att slippa bogsera den till en verkstad om det nu är nåt litet fel...

speedshop
26 december 2007 · 246 Inlägg

Är kammremmen bytt??
Mesigt ljud..
Kan den gått?? Av??
Lossa kamkåpan o dra runt motorn kolla om remmen följer med dreven när du vevar runt

speedshop
26 december 2007 · 246 Inlägg

Du glömde en sak prova reserv nyckeln först..

Carolinew
26 december 2007 · 25 Inlägg

kamremmen är bytt på verkstad för ca två månadersedan så det vore ju rätt konstigt

Resevnyckel? hehe det är knappast den det är fel på.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
26 december 2007 · 5 042 Inlägg

Om det nu skulle vara att din generator inte laddar upp så köp ingen ny generator. 99% på att kolet i generaton är slut sånna fall.
Om batteriet bara blir så helt kasst så skulle jag börja felsöka & elsöka om något drar tjuv energi när bilen är avstängd

C H E V R O L E T <3
Drönirettab
26 december 2007 · 21 761 Inlägg

Carolinew skrev:
Herregud jag har varken kunskap eller utrustning för att göra allt det där... Är det sånt som vanligt folk kan och har hemma eller? hmm Hade ju såklart varit skönt att slippa bogsera den till en verkstad om det nu är nåt litet fel...

Det första du bör göra är att kolla oljenivån och fylla på olja om det behövs, ifall en oljelampa lyser så ska man ta det på allvar. Den lampan finns ju inte där för skojs skull wink.

Sedan när du vet att oljenivån är okej, då testar du med ett annat batteri. Det viktiga i det här läget är ju att se om motorn över huvud taget går att få igång. Om motorn startar och oljelampan inte lyser, då är det dags för kontroll av exempelvis generatorn.

Istället för att låna ett annat batteri så kan du ladda upp det ordnarie, som jag skrev i inlägg #5, men det tar mest troligt en hel del tid att få det fulladdat om det ens tar laddning. Att batterier helt plötsligt tvärdör kan bero på kortslutning inuti det, även nya batterier kan göra så.

I ditt fall vet vi inte vad som har hänt, det kan vara något som drar tjuvström eller kortslutning i batteriet eller dålig laddning från generatorn. Finns som sagt flera saker som det kan bero på smile.

marven
26 december 2007 · 551 Inlägg

Carolinew skrev:
kamremmen är bytt på verkstad för ca två månadersedan så det vore ju rätt konstigt

Resevnyckel? hehe det är knappast den det är fel på.

En på vårt jobb hade likadan bil och hans nyckel va så sliten så bilen ville inte starta ibland för den kände inte igen nyckeln, testa reservnyckeln, värt ett försök..

You can't B serious, oh K
Andreas83
26 december 2007 · 601 Inlägg

marven skrev:

Carolinew skrev:
kamremmen är bytt på verkstad för ca två månadersedan så det vore ju rätt konstigt

Resevnyckel? hehe det är knappast den det är fel på.

En på vårt jobb hade likadan bil och hans nyckel va så sliten så bilen ville inte starta ibland för den kände inte igen nyckeln, testa reservnyckeln, värt ett försök..

Marven har rätt! Nyare bilar läser av en kod från nyckeln å e nyckeln dålig lr på nått annat sätt skadad kanske inte bilen känner av nyckeln lr rätt kod så värt å prova med en annan nyckel men då bilen vatt helt död så måste nått stått å dragit ut strömmen ur bilen vad vet jag ej. Kanske glömd innerbelysning lr nått?

Carolinew
27 december 2007 · 25 Inlägg

har testat extranycklarna, funkade ej...

speedshop
27 december 2007 · 246 Inlägg

Carolinew skrev:
kamremmen är bytt på verkstad för ca två månadersedan så det vore ju rätt konstigt

Resevnyckel? hehe det är knappast den det är fel på.

Jo om den startar o sen medetsamma stannar så har nyckelkoden ballat ur Men det var inte ditt problem som du beskkrivit.
Låna ett frislkt batteri o börja från ruta 1

speedshop
27 december 2007 · 246 Inlägg

Om ett batteri har kollapsat räcker det inte med startkablar
1eller 2 celler som gett upp
Prova med ett lånat nytt batteri då har du ström
Startar den mät ladd spänningen borde ligga 13.5-14.5
Dåliga batterier säljs lite här o där..

HoNkken
27 juli 2009 · 251 Inlägg

Carolinew skrev:
Ja alltså jag fattar inte alls hur detta gick till!

Har en Audi A3 1,8 -00 13000 mil

Har fungerat prickfritt sen jag köpte den i början på oktober, tills precis innan julhelgen. På torsdagen hade jag kört ett par mil och bilen hade fungerat prickfritt (förutom att oljelampan börjat lysa men det är ju en helt annan sak) ända sen jag köpte den i början på oktober.

På fredagen när jag kom ut så funkade inte fjärrlåset. Jag låste upp manuellt, skulle starta men bilen var helt död. Det var som att sätta nyckeln i en hög med sten. Inga lampor, ingenting funkade. Försökta starta typ 10 ggr.

På kvällen kom en kompis och vi kopplade med startkablar till hennes bil. Innerbelysningen tändes i min bil och jag tänkte Yes, men när jag vred om nyckeln gav den ifrån sig nåt mesigt ljud i några sekunder innan den dog helt igen. Sen var den precis lika död som förut.

Batteriet är nytt sen i somras enligt förra ägaren, ett batteri från Statoil. De bytte batteri eftersom bilen varit lite "seg" som hon uttryckte det. Till skillnad från nu när den bara tvärdog utan förvarning.

Vad kan det vara som är fel? Jag har fått en massa olik bud, allt ifrån att batteriet är helkasst till att generatorn är kass till att motorn har skurit sig. (Ang. oljelampan så är jag lite förvirrad då en del säger att det inte är nån fara att köra ett par km innan man fyller på medan en del säger att man måste stanna omedelbart), men nu var det ju inte det som är det stora problemet.

Vad kan vara fel?

Fick exakt samma problem idag kolla gärna tråden.. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=143975

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
27 juli 2009 · 857 Inlägg

Dagens trådlyft?

turbo5a Avstängd
28 juli 2009 · 424 Inlägg

Heja heja big_smile

team Svineri. Volvos under construction.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang