4131
Sök

extraljus???

yrkeschaufför
709 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#1
tjena! jag har lite problem med mina ny inköpta extraljus.. jag har nämligen aldrig gjort något liknande.. någon som kan förklara ungeför ? vart man tar strömen från, vilket relä, alla annan nödvändig information. går det att grenkoppla från någon av orginal strålkastarna till extraljuset ?  någon måste guida mej från detta träsk av kablar och kopplingar.  mvh jocke

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

21 761 Inlägg
27 december 2007
#2
Det finns färdiga kabelpaket att köpa till extraljus, exempelvis artnr:42-686 hos Biltema. Där följer det även med ett enklare kopplingsschema.
Senast redigerat av Drönirettab (27 december 2007)

Jägermeister
910 Inlägg
27 december 2007
#4
Du ska inte koppla extraljusen till samma relä som bilens egna ljus är kopplade till, extraljusen ska ha ett eget/egna relän.

Det ska gå en egen pluskabel till relät från batteriet med säkring emellan, relät ska även ha en minus, sen ska du antingen tjuva väckninsström till relät från helljusens kablar eller från helljusens relä, extraljusen ska du jorda i chassit.

Det finns siffror på relät där du pluggar i kontakterna, 85 till bilens chassi/jord, 86 till väckningsströmmen från relät/helljusets pluskabel, 30 till batteriets plus & från 87 ska du dra kabeln/kablarna till extraljusens plus som kommer från lampan.

Du kan ju även koppla in en brytare mellan väckningskabeln ifall du vill köra med bara helljus utan extralysen ibland.
Senast redigerat av gemini78 (27 december 2007)

En gång är ingen gång...

+Uppfinnare+
643 Inlägg
27 december 2007
#5
gå in på google å sök på bilder på "extraljus kopplingsschema" så får du upp kopplingsschema där, det är ju inte så krångligt egentligen för du behöver ju inte in i bilens originalsystem å rota wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur


Sök