4470
Sök

Rockford power T4004 suger eller installations problem ?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#1
Tjenare har ett rockford power T4004 som poppar bra som fan om man gainar steget rättså mycket, men har man det så blir det en hel del störningar på lägre volymer (brusande) gainar man ner det på ca 50% så är det inga störningar kvar men det går ju fan att spela högre med stereon i A6an då.

Är det bara att köpa sig ett t8004 eller vad ska man göra ?

Det är jordat i bältes fästena, och jag har hyffsade lågnivåkablar billiga men tydligen helt okej enligt ett flertal här på garaget.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 634 Inlägg
28 december 2007
#2
Nåt gör du fel. Du måste skriva hur du kopplat och vad du driver för att kunna få ett vettigt svar. Steget är det iaf inget fel på.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#3
Det är kopplat med alla 4kanaler, allt är i fas som det ska.
Steget spelar i 4ohm
Plus kommer i 50mm2 från batteriet och jorden är i säkertsbältet.
Signalkabeln kommer från höger tröskel och ström från vänster.

Alltså kopplat "så som det ska"

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

424 Inlägg
28 december 2007
#4
Är det miami50 kablarna du har i A6:an ? isånna fall ska de inte vara dom kan jag tänka mig. lör ju med likadana smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

1 634 Inlägg
28 december 2007
#5
tsdi skrev:
Det är kopplat med alla 4kanaler, allt är i fas som det ska.
Steget spelar i 4ohm
Plus kommer i 50mm2 från batteriet och jorden är i säkertsbältet.
Signalkabeln kommer från höger tröskel och ström från vänster.

Alltså kopplat "så som det ska"

Ca 50% gain brukar vara lagom, gainar man mer så brukar även störningarna dyka upp, speciellt det där brusandet, oftast är det pga dålig kvalitet på inspelningarna på skivorna. Något som stör även mig väldigt ofta.

Det du kan testa är andra lågnivå-kablar och se om brusandet blir mindre (det borde bli bättre), sedan kan säkert inställningarna på huvudenheten spela roll med, men ofta har man inte så mycket man kan ändra på om man inte har en dyrare HU.

Men som sagt, testa köpta skivor som inte heter "Dance Mania" eller "Absolute....", även hårdrock brukar inte vara kanon sad

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

16 197 Inlägg
28 december 2007
#6
va har du för HU?? 

körde ju me samma steg till framsysmet i jettan å körde de i 1,3ohm per kanal å hade inga som helst störningar smile  å ja kan lova att mitt framsystem spela HÖGT..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
va har du för HU?? 

körde ju me samma steg till framsysmet i jettan å körde de i 1,3ohm per kanal å hade inga som helst störningar smile  å ja kan lova att mitt framsystem spela HÖGT..

Det är en http://www.mds.se/?artnr=dehp9800bt

Okej men hur fan kopplar man det så det blir mindre ohm ?

Jag har ju bara kopplat in delningsfiltret så som man ska och då blir det 4ohm antar jag ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

16 197 Inlägg
28 december 2007
#8
tsdi skrev:
evilaudio skrev:
va har du för HU?? 

körde ju me samma steg till framsysmet i jettan å körde de i 1,3ohm per kanal å hade inga som helst störningar smile  å ja kan lova att mitt framsystem spela HÖGT..

Det är en http://www.mds.se/?artnr=dehp9800bt

Okej men hur fan kopplar man det så det blir mindre ohm ?

Jag har ju bara kopplat in delningsfiltret så som man ska och då blir det 4ohm antar jag ?

du kan bara få ner ohmtalet genom att koppla på fler högtalare på samma kanal..

körde ju 3st 4ohms 6,5" på varje kanal på mitt steg..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#9
andreas_gbg_ skrev:
tsdi skrev:
Det är kopplat med alla 4kanaler, allt är i fas som det ska.
Steget spelar i 4ohm
Plus kommer i 50mm2 från batteriet och jorden är i säkertsbältet.
Signalkabeln kommer från höger tröskel och ström från vänster.

Alltså kopplat "så som det ska"

Ca 50% gain brukar vara lagom, gainar man mer så brukar även störningarna dyka upp, speciellt det där brusandet, oftast är det pga dålig kvalitet på inspelningarna på skivorna. Något som stör även mig väldigt ofta.

Det du kan testa är andra lågnivå-kablar och se om brusandet blir mindre (det borde bli bättre), sedan kan säkert inställningarna på huvudenheten spela roll med, men ofta har man inte så mycket man kan ändra på om man inte har en dyrare HU.

Men som sagt, testa köpta skivor som inte heter "Dance Mania" eller "Absolute....", även hårdrock brukar inte vara kanon sad

Mvh Andreas

Kan ju vara så men jag tycker ändå kablarna borde duga.
Nej men om man ställer på flat och av med loudness och andra "förstörande saker" på off så brusar det ändå lite :S 

Och nej skivorna jag spelar kanske inte är ultimata men som sagt dom spelar bra i A6an och andra bilar där det är orginal stereo.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 400 Inlägg
29 december 2007
#10
Har du dragit lågnivå kabeln och ström kabeln brevid varandra ? Det låter som du har störningar i lågnivå kabeln. Prova att dra den en annan väg

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

399 Inlägg
29 december 2007
#11
micke7406 skrev:
Har du dragit lågnivå kabeln och ström kabeln brevid varandra ? Det låter som du har störningar i lågnivå kabeln. Prova att dra den en annan väg

tsdi skrev:
Det är kopplat med alla 4kanaler, allt är i fas som det ska.
Steget spelar i 4ohm
Plus kommer i 50mm2 från batteriet och jorden är i säkertsbältet.
Signalkabeln kommer från höger tröskel och ström från vänster.

Alltså kopplat "så som det ska"
Senast redigerat av Maildaemon (29 december 2007)


1 634 Inlägg
29 december 2007
#12
tsdi skrev:
Kan ju vara så men jag tycker ändå kablarna borde duga.
Nej men om man ställer på flat och av med loudness och andra "förstörande saker" på off så brusar det ändå lite :S 

Och nej skivorna jag spelar kanske inte är ultimata men som sagt dom spelar bra i A6an och andra bilar där det är orginal stereo.

Jo men i din A6a har du vanlig orginalstereo vad jag förstått. När du kopplar in en förstärkare så förstärker du ju även brus och allt annat ovälkommet. Därför kan det ofta upplevas som att det brusar mer när du kör musik i en lite finare anläggning, men när du hittar lite bättre skivor så kommer glädjen då det låter sjuhelsikes mycket bättre.

Jag tyckte som dig i början, det gäller att lära sig att kasta ut skit-skivorna och köpa lite kvalitet.

En annan sak du får kolla är nivåreglering osv i stereon, har du en någorlunda eq i stereon kan du säkert få till det lite bättre, sätt 0-punkten lite högre dvs, och sedan får du väl leka lite för att få bort bruset. Jag tror inte det är något fel utan på prylarna utan det är inte som du väntat dig helt enkelt samt inte korrekt inställt.

Jag har en ganska dyr anläggning och nog fan brusar det ofta, en hel del på vissa skivor.

För något årsedan var det Hifi-mässa här i göteborg och en snubbe där demade en hemma hifi-anläggning, han satte på årets mest sålda skiva som var Per Gessle eller nåt och frågade publiken vad dom tyckte, sen sa han att han tyckte att det låter som anläggningen är trasig. Sedan satte han på en BRA skiva. anläggningen kostade väl runt 250.000kr har jag för mig. (obs, inte jag som var där utan en kollega berättade detta för mig).

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Egenföretagare
2 496 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#13
andreas_gbg_ skrev:
tsdi skrev:
Kan ju vara så men jag tycker ändå kablarna borde duga.
Nej men om man ställer på flat och av med loudness och andra "förstörande saker" på off så brusar det ändå lite :S 

Och nej skivorna jag spelar kanske inte är ultimata men som sagt dom spelar bra i A6an och andra bilar där det är orginal stereo.

Jo men i din A6a har du vanlig orginalstereo vad jag förstått. När du kopplar in en förstärkare så förstärker du ju även brus och allt annat ovälkommet. Därför kan det ofta upplevas som att det brusar mer när du kör musik i en lite finare anläggning, men när du hittar lite bättre skivor så kommer glädjen då det låter sjuhelsikes mycket bättre.

Jag tyckte som dig i början, det gäller att lära sig att kasta ut skit-skivorna och köpa lite kvalitet.

En annan sak du får kolla är nivåreglering osv i stereon, har du en någorlunda eq i stereon kan du säkert få till det lite bättre, sätt 0-punkten lite högre dvs, och sedan får du väl leka lite för att få bort bruset. Jag tror inte det är något fel utan på prylarna utan det är inte som du väntat dig helt enkelt samt inte korrekt inställt.

Jag har en ganska dyr anläggning och nog fan brusar det ofta, en hel del på vissa skivor.

För något årsedan var det Hifi-mässa här i göteborg och en snubbe där demade en hemma hifi-anläggning, han satte på årets mest sålda skiva som var Per Gessle eller nåt och frågade publiken vad dom tyckte, sen sa han att han tyckte att det låter som anläggningen är trasig. Sedan satte han på en BRA skiva. anläggningen kostade väl runt 250.000kr har jag för mig. (obs, inte jag som var där utan en kollega berättade detta för mig).

Mvh Andreas

Okej fan det är mkt att tänka på alltså smile ska ut och pilla lite på inställningarna snart och se vad jag kommer fram till då.

Vet inte hur bra min huvudenhet är men det är la bland det dyraste man kan köpa hos pioneer ?  (behöver ju inte vara bra för det men den bör ju vara det)

Har inte en enda köpt skiva utan får prova med mamma och pappas då, tror du typ norah jones, och sånt duger eller vad ska man köpa för att få riktigt fina inspelningar ?

tack för alla värdefulla tips Mvh Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 634 Inlägg
29 december 2007
#14
hihi, då skulle du höra va min pioneer spelare kostar ny big_smile Din spelare är ganska dyr för att den har dvd och massa annat lull lull. Men det står att den har 16-bands eq så det går nog att fåtill den riktigt bra.

Ja den skivan funkar säkert, något som är riktigt sysst att lyssna på om man har bra dra är michael Jackson och Tina Turner, men det finns såklart även sunkiga inspelningar på dessa.
Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Egenföretagare
2 496 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
#15
andreas_gbg_ skrev:
hihi, då skulle du höra va min pioneer spelare kostar ny big_smile Din spelare är ganska dyr för att den har dvd och massa annat lull lull. Men det står att den har 16-bands eq så det går nog att fåtill den riktigt bra.

Ja den skivan funkar säkert, något som är riktigt sysst att lyssna på om man har bra dra är michael Jackson och Tina Turner, men det finns såklart även sunkiga inspelningar på dessa.
Mvh Andreas

Nje den har ingen dvd osv, det är massa grejer jag inte förstått på på ännu, nån mic den ställer ljud bilden efter, lyssnar position, avständ till alla högtalare. så det är mera än ren stereo än massa sån som kina spelarna innehåller smile

Var precis ute och lyssnade i en 20-30min och ställde ner basens steg på 1/4 och 4kanalren står på 1/2 och det får duga tills vidare, dock vill jag kunna spela högre så det blir nog ett T8004 så småning om. någon som vet vad det är avsäkrat med ?
Senast redigerat av tsdi (29 december 2007)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

5 852 Inlägg
29 december 2007
#16
Ist för att uppgradera massa steg, vad har du för strömförsörjning??

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

16 197 Inlägg
30 december 2007
#17
tsdi skrev:
andreas_gbg_ skrev:
hihi, då skulle du höra va min pioneer spelare kostar ny big_smile Din spelare är ganska dyr för att den har dvd och massa annat lull lull. Men det står att den har 16-bands eq så det går nog att fåtill den riktigt bra.

Ja den skivan funkar säkert, något som är riktigt sysst att lyssna på om man har bra dra är michael Jackson och Tina Turner, men det finns såklart även sunkiga inspelningar på dessa.
Mvh Andreas

Nje den har ingen dvd osv, det är massa grejer jag inte förstått på på ännu, nån mic den ställer ljud bilden efter, lyssnar position, avständ till alla högtalare. så det är mera än ren stereo än massa sån som kina spelarna innehåller smile

Var precis ute och lyssnade i en 20-30min och ställde ner basens steg på 1/4 och 4kanalren står på 1/2 och det får duga tills vidare, dock vill jag kunna spela högre så det blir nog ett T8004 så småning om. någon som vet vad det är avsäkrat med ?

8004 stegen har utgått om ja inte har helt fel.. T600-4 ersätter de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Egenföretagare
2 496 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#18
tujbo skrev:
Ist för att uppgradera massa steg, vad har du för strömförsörjning??

50mm2 halv nytt batteri på fjuttiga 62amp och sen generatorn på 90har jag för mig ? i vilket fall så borde inte det vara problemet när man spelar så lågt ? för det är mest då man hör det.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

5 852 Inlägg
30 december 2007
#19
Jo det kan vara boven i dramat. När du har en såppas rejäl anläggning är verkligen sströmförsörnngen något du ska satsa på så att investera i ett gult optima lämpligtvis är väl något att tänka över wink
Senast redigerat av tujbo (30 december 2007)

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Egenföretagare
2 496 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#20
tujbo skrev:
Jo det kan vara boven i dramat. När du har en såppas rejäl anläggning är verkligen sströmförsörnngen något du ska satsa på så att investera i ett gult optima lämpligtvis är väl något att tänka över wink

Jo verkligen ska göra det också, tror du det spelar någon roll om man har tex ett yellowtopp i skuffen och sen det andra batteriet fram ?  tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal


Sök