Nollvisionen blev ett misslyckande

Kristian_L
4 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Masterworks skrev:
Är lite tråkigt att folk resonerar så, "jag gör inte fel, varför ska jag betala"?

Jag har dubbla airbags i min bil som jag inte använder men har betalat för,
lite samma sak där och jag är nykterist men betalar gärna för ett alkolås
om jag vet att alkisarna oxå måste det, kanske räddar livet på mina barn
att alkisen var tvungen liksom jag att montera det!

Att fyllerister ska betala sitt alkolås kanske är en bra ide
men då måste dom först ha blivit ertappade!

Om det blir lag på alkolås i alla bilar så lär priset på dom bli ganska rimligt och
det borde folk ha råd med annars kanske bilägandet är för dyrt att försvara iallafall?

Inga problem kompis! cool
Eftersom du verkar vara så generös, kan du väl vara snäll o föra över 10'000kr till mitt konto, jag kan PMa över konto nummer till dig.cool
Så skall jag omvärdera...
Skämt åsido... Att jämföra med air bagsen i din bil är ju ganska galet.
Airbags är frivilliga, det är inte lagstadgat. ABS-bromsar lika så... Det är bil tillverkarna själva som valt att marknadsföra sina bilar som "säkra bilar" och därför utrustat bilarna med den utrustningen. Det står ingenstans i lagen att bilar måste ha Airbags.
Ifall folk valt att köpa bilar utan airbags, skulle de passerat som en mode fluga. Nu valde människor/kunder att köpa bilar med aribag och ABS, så idag har alla tillverkare det på samtliga modeller, för att kunden vill ha den utrustningen.
Mig veterligen finns det inte en enda privat kund hos bilhandlarna som säger att han/hon inte köper bilen om den inte har alkolås...
Föetag med tjänstebilar har börjat införa det, åkerier lika så, men de handlar till största delen i egen intresse. De förhandlar fram subvensioner, billigare premier på försäkringarna m.m.

Om du vill betala för alkolås, finns det inget som hindrar dig. Det finns sådanna till salu redan idag. Posta gärna någon bild när du fått den installerad, så får vi se hur den smälter in i din bils inredning. wink
JAG vill inte ha den extra kostnaden, JAG vill inte ha det extra momentet iför varje start. Jag dricker inte alkohol, jag har aldrig åkt på fyllan, kommer aldrig göra det och vill därför inte betala dyra pengar för ett lås jag inte behöver. Jag lånar sällan ut min bil, gör jag det, så är det till mina föräldrar, som båda dricker väldigt måtligt och aldrig i samband med bilkörning.

Airbags och ABS betalar jag gärna för, det är saker som jag förhopningsvis aldrig kommer behöva, men jag vill ändå ha dem ifall att.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Masterworks
4 januari 2008 ·

Kristian_V skrev:
Om du vill betala för alkolås, finns det inget som hindrar dig. Det finns sådanna till salu redan idag. Posta gärna någon bild när du fått den installerad, så får vi se hur den smälter in i din bils inredning. wink
JAG vill inte ha den extra kostnaden, JAG vill inte ha det extra momentet iför varje start. Jag dricker inte alkohol, jag har aldrig åkt på fyllan, kommer aldrig göra det och vill därför inte betala dyra pengar för ett lås jag inte behöver. Jag lånar sällan ut min bil, gör jag det, så är det till mina föräldrar, som båda dricker väldigt måtligt och aldrig i samband med bilkörning.

Airbags och ABS betalar jag gärna för, det är saker som jag förhopningsvis aldrig kommer behöva, men jag vill ändå ha dem ifall att.

Jag förstår hur du tänker, var kanske lite galet att ta airbag som liknelse men du vill gärna ha tryggheten av airbag och abs på samma sätt som jag vill ha tryggheten att det inte finns alkisar i trafiken.

För att slippa alkisar så kanske det är alkolås i ALLA bilar som kan vara en del av en lösning?

Kristian_L
4 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Masterworks skrev:
Jag förstår hur du tänker, var kanske lite galet att ta airbag som liknelse men du vill gärna ha tryggheten av airbag och abs på samma sätt som jag vill ha tryggheten att det inte finns alkisar i trafiken.

För att slippa alkisar så kanske det är alkolås i ALLA bilar som kan vara en del av en lösning?

Och det är där som våra åsikter går isär. wink
Du och jag, har båda valt att köpa bilar med airbag. Helt i sin ordning, det står var och en fritt att köpa den extra säkerheten.
Men när det kommer till alkolåsen, så snackar vi åtskilliga tusen lappar, för nått som inte kommer hjälpa mig ett dugg. Därför är jag givetvis emot att bli påtvingad en sådan tingest.
Det kommer att komma, det är jag säker på, men inte än på några år. Idag är det fortfarande frågan om "leksaker" i experiment stadiet. Eftermonterade som notoriska fyllerister skulle få urkoplat i alla fall och därmed skulle nyttan med dem försvinna till stor del. De skulle iofs stoppa någon tillfällig festprisse, men det skulle ett hot om tre år i fängelse också göra, som de har i frankrike. För mycket mindre pengar dessutom, för hela samhället.

I framtiden, när tekniken är etablerad och delarna så billiga att det kan byggas in i bilarna utan nämnvärd pris skilnad, man kanske inte ens måste blåsa i nått, tekniken kan läsa av fingertoppen när man placerar fingret på startknappen. Det skulle fungera enkelt utan extra moment för föraren. Då är jag den första som ställer mig i kö för en sådan bil.
Fram tills dess, vill jag inte ha alkolås, punkt!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Masterworks
4 januari 2008 ·

Kristian_V skrev:

Masterworks skrev:
Jag förstår hur du tänker, var kanske lite galet att ta airbag som liknelse men du vill gärna ha tryggheten av airbag och abs på samma sätt som jag vill ha tryggheten att det inte finns alkisar i trafiken.

För att slippa alkisar så kanske det är alkolås i ALLA bilar som kan vara en del av en lösning?

Och det är där som våra åsikter går isär. wink
Du och jag, har båda valt att köpa bilar med airbag. Helt i sin ordning, det står var och en fritt att köpa den extra säkerheten.
Men när det kommer till alkolåsen, så snackar vi åtskilliga tusen lappar, för nått som inte kommer hjälpa mig ett dugg. Därför är jag givetvis emot att bli påtvingad en sådan tingest.
Det kommer att komma, det är jag säker på, men inte än på några år. Idag är det fortfarande frågan om "leksaker" i experiment stadiet. Eftermonterade som notoriska fyllerister skulle få urkoplat i alla fall och därmed skulle nyttan med dem försvinna till stor del. De skulle iofs stoppa någon tillfällig festprisse, men det skulle ett hot om tre år i fängelse också göra, som de har i frankrike. För mycket mindre pengar dessutom, för hela samhället.

I framtiden, när tekniken är etablerad och delarna så billiga att det kan byggas in i bilarna utan nämnvärd pris skilnad, man kanske inte ens måste blåsa i nått, tekniken kan läsa av fingertoppen när man placerar fingret på startknappen. Det skulle fungera enkelt utan extra moment för föraren. Då är jag den första som ställer mig i kö för en sådan bil.
Fram tills dess, vill jag inte ha alkolås, punkt!

Okey vi avslutar här, tanken var att säkerhet
kostar och vi lär få betala med pengar eller liv!  wink

Kristian_L
4 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Nu gled den här diskutionen in på ett enkelspår om alkolås...
Tråden handlar faktiskt om mera än så. Nollvisionen är ett brett område.
Det är mera än bara alkohol.
Det är dåliga vägar. Orsakar snart fler olyckor än alkoholen. Specielt vintertid. Och det är kusligt med tanke på hur mycket vi bilister betalar in i form av vägskatt. För de pengarna borde våra vägar vara i tiptop skick. Men icke.

Föreställ er en sliten vägbana, dubbdäck har hamrat ner två 2cm djupa hjulspår, det har snöat hela natten, plogbilen har plogat upp vägen på morgonen, du kommer som första bil på väg till jobbet, på den aldeles nyplogade vägen...
Och så släpper det direkt i första kurvan, fast du bara körde i 50 på 70 väg... Bilen sitter i räcket, (Förhopningsvis finns det ett räcke där, alternativet är att du parkerar i närmsta träd. Outch!) för att plogen inte fick med isen i hjulspåren och saltet inte hunnit verka för att det är dryga -10 grader... Vägverket har försummat vägarna, men får du ersätning av dem..?
Knappast troligt, du får ta det på din försäkring. Du och tusentals andra bilister, vilket i sin tur är orsaken till våra höga försäkrings premier...

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
richardoo290 VOLVO for life..
4 januari 2008 · 2 113 Inlägg

Kristian_V skrev:

Masterworks skrev:
Jag förstår hur du tänker, var kanske lite galet att ta airbag som liknelse men du vill gärna ha tryggheten av airbag och abs på samma sätt som jag vill ha tryggheten att det inte finns alkisar i trafiken.

För att slippa alkisar så kanske det är alkolås i ALLA bilar som kan vara en del av en lösning?

Och det är där som våra åsikter går isär. wink
Du och jag, har båda valt att köpa bilar med airbag. Helt i sin ordning, det står var och en fritt att köpa den extra säkerheten.
Men när det kommer till alkolåsen, så snackar vi åtskilliga tusen lappar, för nått som inte kommer hjälpa mig ett dugg. Därför är jag givetvis emot att bli påtvingad en sådan tingest.
Det kommer att komma, det är jag säker på, men inte än på några år. Idag är det fortfarande frågan om "leksaker" i experiment stadiet. Eftermonterade som notoriska fyllerister skulle få urkoplat i alla fall och därmed skulle nyttan med dem försvinna till stor del. De skulle iofs stoppa någon tillfällig festprisse, men det skulle ett hot om tre år i fängelse också göra, som de har i frankrike. För mycket mindre pengar dessutom, för hela samhället.

I framtiden, när tekniken är etablerad och delarna så billiga att det kan byggas in i bilarna utan nämnvärd pris skilnad, man kanske inte ens måste blåsa i nått, tekniken kan läsa av fingertoppen när man placerar fingret på startknappen. Det skulle fungera enkelt utan extra moment för föraren. Då är jag den första som ställer mig i kö för en sådan bil.
Fram tills dess, vill jag inte ha alkolås, punkt!

skulle vara roligt om ett fyllo krockar me dig relativt snart.. men inte så du dör.. utan bara så du blir förlamad över hela kroppen och hjärndöd.... då skulle du nog velat att han hade ett alco-lås i sin bil? lol

Kristian_L
4 januari 2008 · 1 893 Inlägg

richardoo290 skrev:
skulle vara roligt om ett fyllo krockar me dig relativt snart.. men inte så du dör.. utan bara så du blir förlamad över hela kroppen och hjärndöd.... då skulle du nog velat att han hade ett alco-lås i sin bil? lol

Grattis! big_smile Priset för dagens sämsta inlägg går till richardoo290

Skulle någon vilja vara vänlig och förklara det "roliga" i richardoo290s inlägg?

Läser du inläggen över huvud taget?
Jag har skrivit om och om igen att jag vill att rattfyllon skall ha alkolås.
Om jag hade ett (Som det var frågan om här, eftersom en del förespråkar att ALLA skall ha det.) vad hjälper det mig att jag har ett alkolås i min bil om jag ändå blir påkörd av ett fyllo..? Och vore jag hjärndöd så spelar det ju inte så stor roll, för man tycker inte så mycket som hjärndöd.

Senast redigerat av Kristian_V (4 januari 2008)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
richardoo290 VOLVO for life..
4 januari 2008 · 2 113 Inlägg

Kristian_V skrev:

richardoo290 skrev:
skulle vara roligt om ett fyllo krockar me dig relativt snart.. men inte så du dör.. utan bara så du blir förlamad över hela kroppen och hjärndöd.... då skulle du nog velat att han hade ett alco-lås i sin bil? lol

Grattis! big_smile Priset för dagens sämsta inlägg går till richardoo290

Skulle någon vilja vara vänlig och förklara det "roliga" i richardoo290s inlägg?

Läser du inläggen över huvud taget?
Jag har skrivit om och om igen att jag vill att rattfyllon skall ha alkolås.
Om jag hade ett (Som det var frågan om här, eftersom en del förespråkar att ALLA skall ha det.) vad hjälper det mig att jag har ett alkolås i min bil om jag ändå blir påkörd av ett fyllo..? Och vore jag hjärndöd så spelar det ju inte så stor roll, för man tycker inte så mycket som hjärndöd. (Fast du är nog nära det stadiet, som du står o går!)

om du tänker lite.. det är omöjligt att ge alco-lås till endast rattfyllerister och låta oskyldiga slippa..  men om alla blir tvugna blir även fyllona tvugna... 
men men..  så ska vi ju inte ha det.. fan va hemskt om du skulle behöva pröjsa för de..
då ska ingen behöva... vi tar dem värsta fyllona och sätter lås i deras bilar...
men "anders" som gör de för första gången och sedan krockar me dig.. han har inget alco-lås
det var ju så du ville ha det...  hoppas fan nått fyllo krashar in i dig då med!

Kristian_L
4 januari 2008 · 1 893 Inlägg

richardoo290 skrev:
om du tänker lite.. det är omöjligt att ge alco-lås till endast rattfyllerister och låta oskyldiga slippa..  men om alla blir tvugna blir även fyllona tvugna... 
men men..  så ska vi ju inte ha det.. fan va hemskt om du skulle behöva pröjsa för de..
då ska ingen behöva... vi tar dem värsta fyllona och sätter lås i deras bilar...
men "anders" som gör de för första gången och sedan krockar me dig.. han har inget alco-lås
det var ju så du ville ha det...  hoppas fan nått fyllo krashar in i dig då med!

Nyckelordet här är "tänka" Något jag misstänker att du inte gör, innan du vräker ur dig massa grodor.
Hur fan kan man sitta i ett diskusions forum o vräka ur sig att man hoppas någon skall bli förlamad o hjärndöd..?
Vi är ganska långt från topic just nu! O sandlådan passerade du väldigt fort.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
richardoo290 VOLVO for life..
4 januari 2008 · 2 113 Inlägg

Kristian_V skrev:

richardoo290 skrev:
om du tänker lite.. det är omöjligt att ge alco-lås till endast rattfyllerister och låta oskyldiga slippa..  men om alla blir tvugna blir även fyllona tvugna... 
men men..  så ska vi ju inte ha det.. fan va hemskt om du skulle behöva pröjsa för de..
då ska ingen behöva... vi tar dem värsta fyllona och sätter lås i deras bilar...
men "anders" som gör de för första gången och sedan krockar me dig.. han har inget alco-lås
det var ju så du ville ha det...  hoppas fan nått fyllo krashar in i dig då med!

Nyckelordet här är "tänka" Något jag misstänker att du inte gör, innan du vräker ur dig massa grodor.
Hur fan kan man sitta i ett diskusions forum o vräka ur sig att man hoppas någon skall bli förlamad o hjärndöd..?
Vi är ganska långt från topic just nu! O sandlådan passerade du väldigt fort.

jag har sagt.. OM du vill att folk ska slippa alco-lås så kvittar de om nått fyllo krockar me dig.
för tydligen så är det så du resonerar..

men om du kan som de flesta andra tänka dig att ha alco-lås i bilen slipper vi fyllon.
och givetvis blir du heller inte påkörd av nån idiot då heller.

valet e ditt och du vill att folk skall köra onyktra fram tills de blir tagna av polis OM de blir tagna av polis..

Benan
4 januari 2008 · 271 Inlägg

Hur har dom tänkt att det ska funka.. Ska då nån schleten mekaniker koppla in sig i lyxutrustad BMW -07 som säkert har 40km kabel och ett datasystem som inte ens tål att man nyser på det? Good luck! wink
Det måste ju va som med kat.. Sitter det på bilen orginal så ska den användas.. typ..

Hammarslag Inläggskritiker
4 januari 2008 · 990 Inlägg

Masterworks skrev:

Hammarslag skrev:

Masterworks skrev:
Det är väll bra men problemet är ju inte vi nyktra utan dom som dricker!

Dom flesta nyktra säger att dom aldrig skulle köra fulla men när samma person
blivit full så tycker dom att det nog ska gå bra att köra hem iallafall!

Min försäkring skulle säkert bli billigare än 10% rabatt om det inte fanns
en massa fyllon på vägarna som orsakar stora kostnader för bolagen och
stort lidande för personerna dom möter!

Kan inte förstå att någon är emot ett alkolås!!!

Som om du aldrig kört UI wink (Under influence)
Vem har ej kört påverkad som sagt, otroligt dumt men vem är speciellt smart efter ha hinkat i sig massa sprit under hela kvällen?

Kör knappast påverkad av någon drog iallafall, varken dricker, röker eller knarkar!  cool

Hehe man kör ju markant bättre på tex tjack eller kokain än sprit i kroppen.
Dock är jag för alkolås i bilar, spec för rattfyllon. Sen är det ju jävligt schysst att få ha kvar körkortet i utbyte mot att man skaffar alkolås.

Senast redigerat av Hammarslag (4 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Kristian_L
4 januari 2008 · 1 893 Inlägg

richardoo290 skrev:
jag har sagt.. OM du vill att folk ska slippa alco-lås så kvittar de om nått fyllo krockar me dig.
för tydligen så är det så du resonerar..

men om du kan som de flesta andra tänka dig att ha alco-lås i bilen slipper vi fyllon.
och givetvis blir du heller inte påkörd av nån idiot då heller.

valet e ditt och du vill att folk skall köra onyktra fram tills de blir tagna av polis OM de blir tagna av polis..

Och du har bestämt att det är den enda möjliga vägen att gå Punkt!
Försöker någon med alternativ, så ger vi oss på rena person angrepp..!

Idag får en vanlig rattfyllerist en månad på en öppen anstalt med minigolf bana o hela köret.
På tre år har jag råkat på fyra människor, som åkt dit, de har alla fått tillbaka kortet 10-12 månader senare... Det är inte så där jätte avskräckande. Att försöka hindra dessa att köra bilen onykter är en väg, den enda väg du verkar se.

Om man slänger iväg första ladningen rattfyllon i fängelse, med riktiga murar i tre år och nekar dem körkort i fem år till, då är straffet för att köra onykter så pass mycket högre, att de kanske kommer på bätre tankar. Tydligen fungerar det till 70% i frankrike.
Och!!! Det kostar inte varje fransman runt 5000kr för alkolås heller.

Men skit i det, vi svenskar kan fortsätta att banka huvet i väggen och så installerar vi alkolås i allas bilar. ALLA SKALL STRAFFAS för några fås gärningar. Kompanistryk helt enkelt till alla bilägare i riket, punkt!

Du blir inte av med 70% fyllekörningar med alkolås. De hittar vägar runt låsen, kommer en ny modell, tar det två dagar så hittar rattfylleristen tips på nått forum hur man tar sig förbi, så man kan åka hem efter en blöt kväll på stan.

Men skit i det! Här i sverige kör vi i sann komunistisk anda... Det skall vara lika för alla! Oavsett om de behöver eller inte. Så håller vi ju de stackars alkisarna ur fängelset också.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
richardoo290 VOLVO for life..
4 januari 2008 · 2 113 Inlägg

din åsikt: 70% av fyllona försvinner + vi slipper betala
min åsikt: 99% av fyllona försvinner - vi alla måste betala

vi lägger ner pajkastningen nu.. du har din åsikt o ja har min.
det stör mig inte att punga ut me 5000kr extra nästa gång ja köper ny bil för då är jag säker på att inga rattfyllerister finns på vägarna.

dem 5000kr vill du helst slippa och du tycker det räcker med att dem flesta fyllona försvinner.


(biltillverkarna kan ju göra riktigt säkra apparater inbyggda i instrumäntbrädan, att kringå dem blir då väldigt svårt för en hemma nisse.. och man kan avskräcka folk ifrån det med skyhöga böter om den är urkopplad för flygande inspektion förekommer ju?)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 januari 2008 · 2 972 Inlägg

Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på i diskussionen.
Å ena sidan vore de bra om alla fyllon försvann från vägarna, men å andra sidan vill inte jag som är snuudd på nykterist och som aldrig i livet skulle köra med alkohol i kroppen betala för detta. Ett slag mot min personliga integritet.

Men, om en blås-grej i min bil kunde betyda att jag (näst intill) garanterat inte träffar på ett fyllo på fel sätt i trafiken (head on på motorvägen t ex), eller att min försäkringspremie blev ett par snäpp billigare, eller att min bil åtminstone inte blir stulen när ett fyllo inte fattar att mitt är mitt (och pga låset inte kan få igång bilen om han nu skulle fått det annars), ja då kanske de kunde va värt investeringen, tiden, omaket osv...

Och i yrkestrafik-fordon som lastbilar, bussar, taxi osv är det ju klockrent. Ägaren till bilen (företag) som inte kör bilen själv kan ha koll på att personalen inte är olaglig, plus att man bidrar till åtminstone lite mer nykterhet i trafiken.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Kristian_L
5 januari 2008 · 1 893 Inlägg

richardoo290 plöjer på som vanligt. Tror att alkolås löser problemet...
Som låsen ser ut idag, eftermonterade, är det pengar till stor del slängda i sjön. Skulle tekniken finnas framme idag, skulle den redan sitta i bilarna. Det är den inte och precis som med billarmen när de var nya och dyra, så var de väldigt lätta att ta sig förbi, så är det med alkolåsen idag. Är det inte fulständigt integrerat i bilen, räcker det att klippa en kabel, montera en dold brytare för de dagarna man är lite rund under fötterna, eller ha luft på burk, m.m.
I somras gjorde Metro en undersäkning, och de kunde starta bilen onyktra med sammtliga beffintliga alkolås på marknaden. Om reportern kunde det, så kan ni ge er den på att ett fyllo har tagit reda på knepet också.

Den dagen tekniken är klar, kommer det vara inbygt i bilarna, och det kommer inte märkas i våra plånböcker heller. Det är idag, när det fortfarande är i sin linda, som det kostar massor och inte fungerar tillfredställande.

Jag säger vad "Alain" sade om Frankrike, 70% nedgång på rattonykterhet.
richardo290 drar iväg en ren fantasi sifra på 99%, utan att ha nått på fötterna, annat än sin fasta övertygelse. hur blir man av med 99% av rattonykterheten, med alkolås som en reporter knäckte på minuter (OBS, alla beffintliga modeller.)???

Företags bilar, åkerier, kolektiv traffiken, skaffa alkolås. Det stoppar engångs företeelser, någon som missbedömt lördagens konsumption och den sitter kvar på måndag. Men för vardags suputen fungerar det inte, han kommer runt hindret och kör som han alltid gjort

Jag skulle INTE tycka det var kul om någon här blev påkörd av ett fyllo och blev lam.
INTE ens "richardoo290", även om jag tycker han är farligt nära hjärndöd.
Det är fredag, vi får väl hoppas att det var bärsen som talade.

Nu skiter jag i den här debatten och tar bort prenumenationen.
Tråden handlar inte om nollvisionen som topic antyder, utan om alkolåsens vara eller inte vara.
Mors!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
richardoo290 VOLVO for life..
5 januari 2008 · 2 113 Inlägg

Kristian_V skrev:
Jag säger vad "Alain" sade om Frankrike, 70% nedgång på rattonykterhet.

de kan ju också bero på att polisen inte lyckats ta fast lika många.
det kan bero på att polisen lagt mindre resurser på rattfyllerister. osv..osv..
det är en siffra från alain.. klassas det som en säker källa?

och ja för fan vi vet väll att dagens alco-lås som du köper på biltema är kassa??
men om volvo vet att  år 2015 ska bilarna vara utrustade med ett supergrymt alcolås som sitter långt under panelen och som nästan är omöjligt att lura/tjuvkoppla..
då tror jag dom kan utveckla det......

men vafan! du e för snål för de så låt oss ha alkisar på vägarna! big_smile

chrizz Administratör
5 januari 2008 · 11 783 Inlägg

Låser av Off topic-skäl...

Richardoo290, du har redan en varning. Skärpning här i forumet, du är väldigt nära avstängning just nu.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang