Nollvisionen blev ett misslyckande

alain www.bimmerpower.org
29 december 2007 · 3 995 Inlägg

Varför ska de allttid anklaga dom som kör fortare som döds orsak i huvudtaget?, korkad förklarning tycker jag.
Jag undrar hur generaldirektör på vv Claes Tingvall är bakom ratten?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=391854

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
CarCass CarCass
29 december 2007 · 627 Inlägg

oops, fler fartkameror tack!!wink

Senast redigerat av CarCass (29 december 2007)

Join the Evolution
loudness
29 december 2007 · 4 554 Inlägg

dra in körkortet för alla dom som borde ha de indraget typ pensionärer med synfel som knappt kan se men endå har kortet och ger sig ut på vägarna..

sätt fartkamerorna så dom plåtar folk som kör försakta med tro fan att folk blir irriterade och gör galna omkörninga bara för nån e livrädd för kameror och ligger i 55 på en 70väg för att va på den säkra sidan

STriiiker
29 december 2007 · 609 Inlägg

big_smile MMMmm yes mera kamera åt folket!!!

skyen maskinförare
29 december 2007 · 125 Inlägg

såg på ett program på tv:n. där var de 80-90 äringar som inte hade något körkort och hade kört hela sitt liv. en av dom kunde bara se på ett öga. detta var i och för sig i england, men ändå.

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)
Nissan Skyline R33 GTS25T "team underground racing" (1995)
SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
29 december 2007 · 661 Inlägg

Nollvisionen... alltså bara lyssna på namnet... så länge där finns människor så är det alltid någon jubel idiot som kommer på ett sätt att köra ihjäl sig, oavsett om det finns fartkameror eller liknande.

Tråkigt att staten tror de kan vara så överskyddande hela tiden och skydda oss " hjälplösa" människor hela tiden med olika förbud, regler och lagar

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Phaetoon
29 december 2007 · 8 156 Inlägg

Man kan ju börja med att sätta alkolås i alla bilar?
Alkohol är ju inblandat i väldigt många singelolyckor med dödlig utgång.
Viltolyckor kan man inte komma ifrån.
Jag tycker att man borde ha en annan vision än noll-vision (eller utopi?)
Det känns kommunistiskt. Varför inte förbjuda persontrafik rakt av?
Vi medborgare behöver beskyddas!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Elvis
29 december 2007 · 122 Inlägg

Som sagt, eftersom det är människor med i systemet så är det knappast möjligt att få det felfritt.

Lägg till felprioriteringar som hastighetsövervakning i stället för nykterhetskontroller, fartkameror i stället för poliser (som till skillnad från kamerorna kan kolla nykterhet) och den vansinniga "zebralagen" (som gjort att fler dödas och skadas vid övergångsställen) så kan det, rent logiskt, inte bli annat än fel.

Att VV dessutom vägrar att backa gällande "zebralagen" är ju anmärkningsvärt. Man låter alltså hellre ett antal människor dö än att behöva förlora lite prestige.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
skyen maskinförare
29 december 2007 · 125 Inlägg

håller med dig helt Elvis. de är ju mycket svårare för en gående att stanna än för en bil

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)
Nissan Skyline R33 GTS25T "team underground racing" (1995)
viccoA
29 december 2007 · 3 110 Inlägg

Nollvisionen i sig är inte dålig. Det är en vision och inte ett mål!

Visionen är att inga människor ska behöva dödas i trafiken, det är väl en trevlig vision.

Mycket saker utöver kamerorna har gjorts. Man har tagit bort träd och stenar, fyllt upp djupa diken vid vägkanter, allt för att personskador och dödfallen ska minska.

Att det dör människor i trafiken kommer man aldrig ifrån, men om man inte hade gjort åtgärderna, hur många hade dödats då?

Niklas1987 NO
29 december 2007 · 2 182 Inlägg

Nollvisionen kan bara uppnås genom att förbjuda fordon, och det vill ingen

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
MrTurbo Better than God \o/
29 december 2007 · 1 882 Inlägg

Just problemet med folk som skall köra 10>20kmh FÖR SAKTA är något som bör belysas mer. Senast idag såg jag en person som körde 58kmh (enligt min gps) på 70väg förorsaka ett par totalt idiotiska omkörningar. Klarar man inte att hålla tillåten hastighet på en asfaltsväg utan snö och is så bör man inte köra bil....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Andreas 940 -utan 940
29 december 2007 · 1 728 Inlägg

loudness skrev:
dra in körkortet för alla dom som borde ha de indraget typ pensionärer med synfel som knappt kan se men endå har kortet och ger sig ut på vägarna..

Precis, om de var seriösa med sin nollvision skulle de införa regelbundna hälsoundersökningar på äldre körkortsinnehavare. Unga friska 18-åringar måste genomgå tester men sen kan man köra lagligt fast man ser så dåligt att man inte kan tyda hastighetsmätaren...

GurraG INGET ANNAT!!
29 december 2007 · 1 725 Inlägg

skyen skrev:
såg på ett program på tv:n. där var de 80-90 äringar som inte hade något körkort och hade kört hela sitt liv. en av dom kunde bara se på ett öga. detta var i och för sig i england, men ändå.

Så för att dom bara ser på ett öga så är dom sämre chaufförer?? Konstigt att jag isåfall fick ta körkort efter att jag förlorat synen på ena öget efter en olycka när jag va liten, är jag då sämre bilförare??

Mortalis VW-nörd?
29 december 2007 · 4 332 Inlägg

Tycker de e snyggt att sen det blev fler fartkameror så ökar dödsantalet wink Precis samma sak hände i England, ändå är det då farten som dödar, tydligen kör vi väl fortare för att vi vet att vi blir fotade

Senast redigerat av Mortalis (29 december 2007)

Niklas1987 NO
29 december 2007 · 2 182 Inlägg

Det där med fartkamerer har gått till överdrift, 35an mellan Åtvi å linköping har 6-7 st kamerer. Alla kör som idioter emellan dem.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
MeloveGolf Vw trimmare
29 december 2007 · 2 995 Inlägg

"Tingvall anser dock att den främsta orsaken är att svenska bilister fortfarande kör alldeles för fort."

allt är fartens fel ALLT! sänk alla hastigheter till 10km/h så spar vi både miljö och liv....

"- Det är ett genant misslyckande för oss alla som jobbar med trafiksäkerhet, säger Claes Tingvall"

Hans vapendragare på vv lär kallar honom för mirakelbabyn hittils enda människan som överlevt en abort...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
richardoo290 VOLVO for life..
29 december 2007 · 2 113 Inlägg

pensionärer är de inget fel på? varför gnäller ni på dem?
ok om dom nu har dålig syn vet dom om det och kör tex: inte där det är mkt trafik, och dem tar det lite lugnare.. dem är inblandade i minst olyckor.. så gnäll inte på dem för att dem har dålig syn!   de som orsakar mest olyckor är unga förare som ofta kör för fort och inte hinner reagera när nått händer. och alcoholpåverkade!

jag lägger min röst på att man ska sätta in ett alcohol-lås i varje bil! en riktigt bra en så folk inte kan pilla bort dem.

Mäki Långsam Perfektionist
29 december 2007 · 4 800 Inlägg

richardoo290 skrev:
pensionärer är de inget fel på? varför gnäller ni på dem?
ok om dom nu har dålig syn vet dom om det och kör tex: inte där det är mkt trafik, och dem tar det lite lugnare.. dem är inblandade i minst olyckor.. så gnäll inte på dem för att dem har dålig syn!   de som orsakar mest olyckor är unga förare som ofta kör för fort och inte hinner reagera när nått händer. och alcoholpåverkade!

jag lägger min röst på att man ska sätta in ett alcohol-lås i varje bil! en riktigt bra en så folk inte kan pilla bort dem.

Om staten betalar alkolås till alla bilar kommer jag vara först att hämta ut det i alla fall.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
richardoo290 VOLVO for life..
29 december 2007 · 2 113 Inlägg

Mäki skrev:

richardoo290 skrev:
pensionärer är de inget fel på? varför gnäller ni på dem?
ok om dom nu har dålig syn vet dom om det och kör tex: inte där det är mkt trafik, och dem tar det lite lugnare.. dem är inblandade i minst olyckor.. så gnäll inte på dem för att dem har dålig syn!   de som orsakar mest olyckor är unga förare som ofta kör för fort och inte hinner reagera när nått händer. och alcoholpåverkade!

jag lägger min röst på att man ska sätta in ett alcohol-lås i varje bil! en riktigt bra en så folk inte kan pilla bort dem.

Om staten betalar alkolås till alla bilar kommer jag vara först att hämta ut det i alla fall.

nej det ska bli lag på att alla ny-tillverkade bilar skall ha ett sådant installerat.
den köper du sj tillsammans med bilen.  inget som staten skall betala

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang