Köpa data

Happa
29 december 2007 · 58 Inlägg

Jag ska köpa en bärbara data hade jag tänkt mej och det ska vara en av dem billigaste som finns men så ska man ju då välja rätt. Jag har hört att vissa prossesorer knappt kommer att funka om ngt år så jag tänkte höra vilken prossesor jag ska leta efter:
ska den heta core 2 duo eller dual core eller är det samma sak

Tacksam för svar...

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 december 2007 · 6 170 Inlägg

Core 2 Duo är en processor som tillverkas av Intel och "dual core" är ett begrepp/term som helt enkelt betyder dubbelkärnig så nej, inte samma sak.

Dock har en C2D-processor två kärnor precis som namnet tyder på (Duo).

Då var det avklarat iaf smile

Om du bara ska ha det billigaste skiten man kan hitta så behöver du ju bara gå in i första bästa elektronikaffär och köpa den billigaste dom har, svårare än så är det inte.

Att vissa processorer "knappt kommer att funka om något år" fattar jag inte riktigt varför, jag har en dator här som e tio år gammal och funkar skitfint wink

Jag e inte så bra på vad som finns till bärbara datorer men jag har för mig att Intels vassaste processorer i bärbara är från Core 2 Dou-serien och AMDs bästa är nog Turion 64.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Glansen
29 december 2007 · 1 310 Inlägg

DATOR HETER DE smile

Jag köpte min på media markt för 4990 kr men de skulle finnas en för 3990 kr men de va slut sad och min dator funkar bra smile

Happa
29 december 2007 · 58 Inlägg

ja va på elgiganten o snackade med dem där och då avrådde dem mej bestämt att köpa dem allra billigaste och sa att dem kommer knappt att gå om nått år då det kommer nya uppgraderingar till windows Vista stämmer inte det då?

zewmah
29 december 2007 · 81 Inlägg

Skitsnack. Bara stäng av AeroGlass och allt annat lull-lull så rullar det på, men se till att ha minst 1GB i RAM - helst 2 för att det flyta på bra i vilket fall.

Vilken CPU du har spelar mindre roll, har Windows Server 2008 RC1'an rullandes på en gammel Celeron 800mhz - och det funkar helt OK.

John87 Stolt Volvoägare
29 december 2007 · 4 913 Inlägg

zewmah skrev:
Skitsnack. Bara stäng av AeroGlass och allt annat lull-lull så rullar det på, men se till att ha minst 1GB i RAM - helst 2 för att det flyta på bra i vilket fall.

Vilken CPU du har spelar mindre roll, har Windows Server 2008 RC1'an rullandes på en gammel Celeron 800mhz - och det funkar helt OK.

Men Windows Server 2008 kräver ingenting för att rulla på.
Dåligt exempel.

Och Vista kräver MYCKET mer än vad XP gör.
1 GB i RAM är det minsta man bör ha för att det ska gå att använda.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
zewmah
29 december 2007 · 81 Inlägg

John87 skrev:
Men Windows Server 2008 kräver ingenting för att rulla på.
Dåligt exempel.

Och Vista kräver MYCKET mer än vad XP gör.
1 GB i RAM är det minsta man bör ha för att det ska gå att använda.

Que? Utmärkt exempel. 2008'an bygger på samma kodbas, men flesta services är avstängda per default. Alltså ett slimmat Vista - som rullar utmärkt på slöa burkar.

När det gäller internminnet antar jag att du inte menade det till mig? Eller så läste du inte vad jag skrev.

Sushikocken Sleeper
29 december 2007 · 3 084 Inlägg

Happa skrev:
ja va på elgiganten o snackade med dem där och då avrådde dem mej bestämt att köpa dem allra billigaste och sa att dem kommer knappt att gå om nått år då det kommer nya uppgraderingar till windows Vista stämmer inte det då?

haha man ska inte göra affärer med elgiganten iaf.! Dem lurar på en skit som kostar mycket mer och är mycket sämre sen får man inte byta dagen efter.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
John87 Stolt Volvoägare
29 december 2007 · 4 913 Inlägg

zewmah skrev:

John87 skrev:
Men Windows Server 2008 kräver ingenting för att rulla på.
Dåligt exempel.

Och Vista kräver MYCKET mer än vad XP gör.
1 GB i RAM är det minsta man bör ha för att det ska gå att använda.

Que? Utmärkt exempel. 2008'an bygger på samma kodbas, men flesta services är avstängda per default. Alltså ett slimmat Vista - som rullar utmärkt på slöa burkar.

När det gäller internminnet antar jag att du inte menade det till mig? Eller så läste du inte vad jag skrev.

Njae, det sista är inte till dig.
Försökte göra det lite avskilt med ett extra radbyte, men gick inte så bra kanske tongue

Får be om ursäkt kom jag på. Har jobbat mest i Win Server 2007, och förväxlade dom lite.
Har inte 2008'an. Så jag ska inte kommentera den kanske smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Phaetoon
29 december 2007 · 8 156 Inlägg

AMD Athlon64 X2 Dual-Core är det mest prisvärda alternativ till stationära datorer.
Anledningen till att Intel använder sig av termen Core 2 Duo är ju av patentskäl.
Ungefär samma sak.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Happa
29 december 2007 · 58 Inlägg

så det ni har kommit fram till är att man inte behöver core 2 duo prossesor utan det går bra med en Celeron M 530. och att den kommer funkar om nått år med även om dem på elgiganten sa att den kommer sega ihop när nya uppdateringar kommer till vista?????

Phaetoon
30 december 2007 · 8 156 Inlägg

Det viktigaste är att du har tillräckligt med ramminne. Helst 2GB.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang