4490
Sök

Något drar ur batteriet. Är detta normalt?

584 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#1
Jag och Far mätte på bilbatteriet nu och den pluskabeln som går från batteriet till kondensatorn i bagaget drog ca 100 mA. Dom vanliga + kablarna drog 0.6-0.7 Ampere. Det kan inte va normalt eller?


BilstereoNörd
576 Inlägg
30 december 2007
#2
Var bilen helt "släckt" vid mätning?
Motorhuven öppen med en liten lampa kanske?
--------------------------------------------
Annars är det inte onormalt, det finns ju klockor, larm och annan små elektronik som kan dra ström..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

584 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#3
BAE skrev:
Var bilen helt "släckt" vid mätning?
Motorhuven öppen med en liten lampa kanske?
--------------------------------------------
Annars är det inte onormalt, det finns ju klockor, larm och annan små elektronik som kan dra ström..
// Tommy

Ja den var helt släckt.. nope, ingen lampa..


21 761 Inlägg
30 december 2007
#4
Visst var det 4 st lysdioder på kopplingsblocket där bak vid kondingen som lyser hela tiden?

I så fall låter det ganska logiskt att det drar ca 100mA när ni mäter där, som jag skrev i en annan tråd så brukar "vanliga" lysdioder dra 20-30mA per styck. Men att det drar 0,6-0,7A på de vanliga pluskablarna låter galet, så ska det inte vara.

0,6-0,7A motsvarar ungefär vad reläspolen till 4 st extraljusrelän drar.

BilstereoNörd
576 Inlägg
30 december 2007
#5
Hur länge mätade ni för att konstatera strömmen?

När man lyfter av pluspolen så stannar ju vissa prylar och de kanske behöver lite mer ström i början när de startar igen, då genom shunten i instrumentet..

Alltså små kondingar m.m i klocka, larm, övriga processorer i sprut, tändning, färddator m.m som gör "power on reset", när spänningen återkommer.

Menar alltså att det kanske drar mindre ström efter en stunds mätning?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

584 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#6
BAE skrev:
Hur länge mätade ni för att konstatera strömmen?

När man lyfter av pluspolen så stannar ju vissa prylar och de kanske behöver lite mer ström i början när de startar igen, då genom shunten i instrumentet..

Alltså små kondingar m.m i klocka, larm, övriga processorer i sprut, tändning, färddator m.m som gör "power on reset", när spänningen återkommer.

Menar alltså att det kanske drar mindre ström efter en stunds mätning?
// Tommy

Hmm det kanske var smart tänkt men vi tog aldrig av pluskabeln.. Farsan e elektriker så han hade nån tång som han tog runt kabeln som mätte.. Så den drar alltså 0.6 - 0.7A hela tiden när allt är Off så att säga..


584 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Visst var det 4 st lysdioder på kopplingsblocket där bak vid kondingen som lyser hela tiden?

I så fall låter det ganska logiskt att det drar ca 100mA när ni mäter där, som jag skrev i en annan tråd så brukar "vanliga" lysdioder dra 20-30mA per styck. Men att det drar 0,6-0,7A på de vanliga pluskablarna låter galet, så ska det inte vara.

0,6-0,7A motsvarar ungefär vad reläspolen till 4 st extraljusrelän drar.

Jaa det stämmer bra det. så de verkar logiskt.. men va de andra är som drar vet ja inte än.. hmm


BilstereoNörd
576 Inlägg
31 december 2007
#8
Då får ni mäta och dra ur säkringar en efter en för att hitta förbrukaren!
Glöm inte att sätta tillbaka dem bara..hehe
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

365 Inlägg
31 december 2007
#9
Ren kuriosa..

Borde det inte funka att plocka av polklämmorna från batteriet, och sätta batteriladdaren på dom (som är amp. graderad) för att få ett hum, om man inte skulle ha en multimeter?

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

21 761 Inlägg
31 december 2007
#10
Egentligen skulle det fungera, men de flesta laddare har ju en ganska grov gradering på skalan och då är det svårt att se skillnad på 0,05 och 0,5A. Så rent praktiskt kan det bli lite svårt att se små strömförbrukningar, men man ser ju förstås om det drar en eller flera A. smile

Sedan beror det ju förstås på vilken typ av laddare man använder, ifall det är en enklare sort så kanske den öser på en bra bit över 15V. Då drar grejorna mer ström och dessutom kan det vara skadligt för viss elektronik om spänningen blir väldigt hög.
Senast redigerat av Drönirettab (31 december 2007)

584 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#11
BAE skrev:
Då får ni mäta och dra ur säkringar en efter en för att hitta förbrukaren!
Glöm inte att sätta tillbaka dem bara..hehe
// Tommy

Jaa det är nog så vi får gå till väga. smile


550 Inlägg
31 december 2007
#12
Lås bilen och se till att alla förbukare är avstängda. Då kan man mäta vilo strömmen.



Sök