2605
Sök

knasig HU..?

84 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
Hej!

Har en relativt gammal Pioneer HU i min bil just nu.. vet inte modell på den
men är iaf relativt bra för att vara såpass gammal.

Ny till problemet.. har läst att röd (memory) ska vara draget på direktström och så är det även i min bil.. men ändå är det så att den "tappar minnet" och startar om från 0 varje gång.. Enda gången det funkar är när man typ vrider av och sätter på igen snabbt.. då minns HU vart jag var.

Har även det felet att när jag haft bilen avstängd startar inte HU.. den går bara in i standby så att jag får knappa igång den..

Någon som har en aning om vad det är som spökar? Kass HU?

Tacksam för hjälp, är inte så el-kunnig smile

550 Inlägg
31 december 2007
Är du säker på att du har 12v. Prova annars att skifta röd och gul och se om du får ngn skillnad.

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
31 december 2007
Är du säker på att den röda är memory? På min Sony är memory gul. Röd är till tändningen

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

84 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
Jo jag är näst intill 100 på att det är så men kanske har misstagit mig.. var ute igår och mätte upp ca 13V i kabeln/kablarna så det bör inte vara det som är felet :S
Gul är knappbelysningen på den.

och det funkar ju om man snabbt vrider av tändningen och sen på igen?

märkte en sak igår att på kabeln med tändningsström, eller vad man kallar det, så vandra det nedåt i V-antal efter att jag vridit av.. känns som det borde försvinna direkt men kanske är jag som bara tror fel?

99 Inlägg
31 december 2007
Brukar nästan alltid vara röd till tändningen och gul direkt till batteriet (memory) men kanske inte är lika dant på din?

Eller tvärtom!

1 634 Inlägg
31 december 2007
Som föregående sa, gult till konstantström och röd till tändningen. Fast jag kör båda till konstantström, på det viset startar inte stereon när jag vrider på tändningen utan den startar och stängs av när jag trycker på power.

Numera Saab 9-5 Aero -00

saabtok
1 306 Inlägg
31 december 2007
har samma  probs i min vinterbíl, ja skulle tro ja kopplade  fel när ja slängde in den hade lite brådis , ska kolla på de när tid finnes

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

84 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Som föregående sa, gult till konstantström och röd till tändningen. Fast jag kör båda till konstantström, på det viset startar inte stereon när jag vrider på tändningen utan den startar och stängs av när jag trycker på power.

men kör jag båda på kontantström så kan jag inte slå av knappbelysningen tror jag, har för mig att jag testa det..

röd: ACC
gul: ILL

vilken ska då vara vart och tsm med batterikabeln från stereon?

mkt tacksam för att ni hjälper mig
Senast redigerat av McBlom (1 januari 2008)

Smålänning
7 887 Inlägg
1 januari 2008
Röd är då ström i min och gul är memo. Är väll mer eller mindre standard trodde jag...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

84 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
men om vi gör såhär då så att jag vet hur det ska kopplas..

har ju följande kablar:

orange: batteri

sen har jag:

gul: tillslagsström från bil
röd: konstantström från bil
Senast redigerat av McBlom (1 januari 2008)

550 Inlägg
1 januari 2008
McBlom skrev:

har ju följande kablar:

sen har jag:

Koppla så här.  Orange till fast 30 matning dvs batteri

Röd till 15 matning dvs tändlås

Gul kopplar du till instrument belysningen så kommer knapparna att lysa när du har radion avstängd och tändning på.

84 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
The_Dude skrev:
McBlom skrev:

har ju följande kablar:

sen har jag:

Koppla så här.  Orange till fast 30 matning dvs batteri

Röd till 15 matning dvs tändlås

Gul kopplar du till instrument belysningen så kommer knapparna att lysa när du har radion avstängd och tändning på.

tack så mkt för den hjälpen..
problemet är bara att om jag drar orange på direktström så slår inte stereon ifrån sen när jag stänger av bilen.. men det borde den alltså göra?

men ska koppla som du sa så hoppas jag att det funkar.. återkommer med resultat smile

84 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Nemo skrev:
dom gamla pioneer är lite speciella med sin oranga kabel, men koppla som angivet ovan, då kommer du kunna stänga av stereon efter du stängt av bilen.

jo men det jag är ute efter är ju att slippa krångel med att behöva knappa igång/av stereon för hand varje gång jag använder den + att jag försöker få minnet att fungera som det ska..

men ska som sagt gå ut och testa så får vi se hur det blir!

Sök