4348
Sök

Aerodynamik

288 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
Fråga: Om man ska bygga en snabb bil o köra 201meter, vid vilken hatighet börjar luften påverka axet?

1 353 Inlägg
1 januari 2008
jag har för mig att det är omkring 150 km/h som aerodynamiken börjar spela roll.
fast på 201 meter så tror jag inte du kommer tjäna jättemycket på aerodynamiken ändå, men  lite gör det nog smile

There's no replacement for displacement

Meister
6 763 Inlägg
1 417 Inlägg
1 januari 2008
Varför vill man ha så lite downforce som möjligt?
Är inte det tvärtom all annan användning av downforce i bilsammanhang?

Meister
6 763 Inlägg
1 januari 2008
Jo när man kör bana med mera så vill du ju ha lagom mycke downforce för att få så mycke marktryck så du kan styra i snabba kurvor. Men i dragracing så vill du bara ha accelerationen. Downforce är ju luftemotstånd och gör att bilen får de tungt när de går fort. Alltså är vingar och sånt skit inte så mycket värt om man inte har en bil som har riktigt mycke effekt så de kan börja spinna i 200km/h

Got VTEC?
1 593 Inlägg
1 januari 2008
Holme skrev:
Varför vill man ha så lite downforce som möjligt?
Är inte det tvärtom all annan användning av downforce i bilsammanhang?

När man kör 201 M så vill man helst ha så lite Downforce som möjligt eftersom man vill få så bra acceleration som möjligt. Men om man däremot ska bygga en bil för bana så blir det tvärtom bara för att man ska kunna ta kurvorna så bra som möjligt, men inte för mycket Downforce. smile

EDIT: camaro67 hann före.. roll
Senast redigerat av Takashi (1 januari 2008)

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

1 414 Inlägg
2 januari 2008
Jag vet inte hur det är med bilar men däremot flygplan kan jag en del om och där börjar luften påverka vid ca 115 km/h (60 knop). Det som skapar mest luftmotstånd är alla ojämna kanter och utstickande delar. Plocka bort backspeglar, antenner vingar, vindrutetorkare m.m.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 januari 2008
BiggerDigger skrev:
Fråga: Om man ska bygga en snabb bil o köra 201meter, vid vilken hatighet börjar luften påverka axet?

Som du säkert redan vet: Vikten och greppet är viktigare när du kör så kort.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

288 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Sidospeglarna kan man nog fixa så de går att fällla in, några andra förslag på att få ner luftmotsåndet och även rullmotståndet?

Meister
6 763 Inlägg
3 januari 2008
Taksänkning. Fränt och sänker luftemotståndet. Sen om man vill gå ett steg längre så kan man bygga hela karossen mindre. Nu är jag inte så bra på skalor men de har jag sett någonstans att de va någon som gjorde fast de va nog för nascar men de vaju iaf för att sänka luftemotståndet. big_smile

288 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Kan extra högt tryck i däcken ge mindre rullmotstånd? Vet att det e bra förlust i växellådan, går det att minska på nått sätt?

288 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
Finns det så lite intresse för att minska luftmotstånd/rullmotstånd/transmetionsförlust?sad  Grabbar, här finns ju mer effekt att tjäna än att byta sportluftfilter, men det är ju mer intressant ämne, tyvärr.

Var med o bromsa en bil på rullande landsväg, o den hade 186hk på driven o 18hk i förlust på drivlina.

Meister
6 763 Inlägg
10 januari 2008
BiggerDigger skrev:
Kan extra högt tryck i däcken ge mindre rullmotstånd? Vet att det e bra förlust i växellådan, går det att minska på nått sätt?

Högt tryck är bra när du har fäste. Men i starten så vill man ha lågt tryck så man får så mycke gummi mot asfalten som möjligt. Förlust i drivlinan går väll att göra något åt men de är väll att byta låda och axel mot sånt som är lättare och så.  big_smile

294 Inlägg
10 januari 2008
Stick ut huvet när du kör så märker du nog efter egen uppfattning när du tycker aerodynamiken kan spela in.......
när du fått ny frisyr kör du fort nog.....

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Sök