4644
Sök

Parallelkoppling av 2 batterin

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
Tja  nu har jag funderat på de där med att ha ett till batteri där bak vid steget, så nu till saken  måste jag ha dioder på + kabeln innan jag kopplar ihop + kaplarna i varandra  lr kopplings dosan innan + drar iväg till steget

http://www.garaget.org/gallery/archive/56078/221043_zs2ed0.jpg
kopplingen
Senast redigerat av christofer_k (2 januari 2008)

4 767 Inlägg
2 januari 2008
Sätt ett skiljerelä emellan dina batterier, som styrs av D+ på generatorn. Sen kopplar du in all stereo på det stora batteriet där bak. Så kommer din bil alltid starta även om du spelat "slut på batteriet".

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

21 761 Inlägg
2 januari 2008
Dioder får ca 0,7V spänningsfall, såna bör man undvika. Vill man att bilens ordinarie batteri inte ska riskera att dras ur när man spelar med motorn avslagen så gör man som Erick skriver, sätter ett skiljerelä.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
ska inte spela med motorn av slagen  men alltid bra med 2 battterin så de gämnar ut strämmen till steget de är de jag tänkte så man inte behäver nå kondning

www.rallyshop.se
551 Inlägg
2 januari 2008
Om du spelar och spänningen sjunker till under 12 volt då? Då riskerar du att bränna steg osv, kännsligare ju lägre lastat det är!! / Jocke

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
ogio skrev:
Om du spelar och spänningen sjunker till under 12 volt då? Då riskerar du att bränna steg osv, kännsligare ju lägre lastat det är!! / Jocke

hur menar du nu ?

steget slår av när de får för lite ström

21 761 Inlägg
3 januari 2008
christofer_k skrev:
ska inte spela med motorn av slagen  men alltid bra med 2 battterin så de gämnar ut strämmen till steget de är de jag tänkte så man inte behäver nå kondning

Okej, då hänger jag med. smile Jo, med två batterier så blir spänningen jämnare när krämar på en del. Men dioder är ingen bra ide iaf. Som det är ritat i skissen så är ju dessutom det större batteriet blockerat från laddspänningen eftersom dioden spärrar "inkommande" spänning från generatorn.

Nu ser jag att du tydligen ska ha ganska olika storlekar på batterierna, då får man se upp så att det inte blir obalans i batterisystemet. Risken för att ett klenare batteri dras ur fortare är större då. Man bör ha koll på båda batteriernas individuella laddstatus så att det inte hinner gå snett.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
christofer_k skrev:

Okej, då hänger jag med. smile Jo, med två batterier så blir spänningen jämnare när krämar på en del. Men dioder är ingen bra ide iaf. Som det är ritat i skissen så är ju dessutom det större batteriet blockerat från laddspänningen eftersom dioden spärrar "inkommande" spänning från generatorn.

Nu ser jag att du tydligen ska ha ganska olika storlekar på batterierna, då får man se upp så att det inte blir obalans i batterisystemet. Risken för att ett klenare batteri dras ur fortare är större då. Man bör ha koll på båda batteriernas individuella laddstatus så att det inte hinner gå snett.

de var de jag tänkte på kom just på att den stora kmr inte laddas när man har dioden där xD hur ska man då göra för att allt ska funka prima?tongue

349 Inlägg
3 januari 2008
en extra generator och ett batteri på samma värden som där bak och ett relä

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
tommie87 skrev:
en extra generator och ett batteri på samma värden som där bak och ett relä

lät för jobbigt

21 761 Inlägg
3 januari 2008
christofer_k skrev:
de var de jag tänkte på kom just på att den stora kmr inte laddas när man har dioden där xD hur ska man då göra för att allt ska funka prima?tongue

Rent generellt brukar man rekommendera att batterierna ska vara likadana och ha samma ålder, jag personligen brukar även rekommendera att ha lika stora batterier för att båda ska belastas ungefär lika.

Men en del som tävlar i billjud har ändå olika typer och storlekar på sina batterier, de upplever inga problem med det. Fast det beror ju också på hur man använder batterierna. Tävlingsfolket har ofta batteriladdare kopplade när de står och demar och så, på det sättet så blir inte batterierna urdragna.

Det fungerar alltså att ha olika storlekar och batterityper ihopkopplade parallellt med varandra, men man måste ha koll på hur de mår. Missköter man underhållet av batterierna så slutar det lätt med att något batteri går sönder pga att det ena blir betydligt mer urladdat än det andra.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
christofer_k skrev:

Rent generellt brukar man rekommendera att batterierna ska vara likadana och ha samma ålder, jag personligen brukar även rekommendera att ha lika stora batterier för att båda ska belastas ungefär lika.

Men en del som tävlar i billjud har ändå olika typer och storlekar på sina batterier, de upplever inga problem med det. Fast det beror ju också på hur man använder batterierna. Tävlingsfolket har ofta batteriladdare kopplade när de står och demar och så, på det sättet så blir inte batterierna urdragna.

Det fungerar alltså att ha olika storlekar och batterityper ihopkopplade parallellt med varandra, men man måste ha koll på hur de mår. Missköter man underhållet av batterierna så slutar det lätt med att något batteri går sönder pga att det ena blir betydligt mer urladdat än det andra.

kanske får köpa ett likadant batteri som den andra den är ju tråtsallt ny  å kosta bara 350 kr  xD

Sök