Vägverket och barmarksstrategin !

ingesalt
4 januari 2008 · 45 Inlägg

Vägverkets barmarksstrategi – en livsfarlig idé

Sverige har fyra årstider och vintern är som bekant en av dem. När vintern kommer, då vet de allra flesta av oss bilister, att det är dags att vinterutrusta våra bilar, ställa in oss på att framkomligheten i vissa fall kan vara begränsad och förbereda oss på ett annat körsätt - anpassat till väglaget.

Detta gäller dock inte, av någon outgrundlig anledning den tunga trafiken, som kräver att få fortsätta att köra som om ingenting har hänt och på samma typ av däcksutrustning !
I stället för att ställa krav på åkerier, bussbolag, utländska speditörer med flera, så satsas miljoner på forskning, vars syfte tycks vara att befria dem från, att vinteranpassa sina fordon med lämpliga däck för vårt klimat och svenska vintervägförhållanden !

Grunden till detta är politikernas feghet att fatta beslut och de ansvariga på Vägverket tillhör givetvis dem som applåder ivrigast, då detta gör det legitimt för dem att fortsätta med vägsaltningen längs våra vägar. De kan med en dåres envishet fortsätta att hävda att saltningen är den enda metoden att åstadkomma framkomliga vägar, i stället för att utveckla alternativa och hållbara alternativ.

Slutsatsen blir, att det inte längre är trafikanterna som ska anpassa sina fordon med lämplig utrustning och sin körning efter det väglag som råder, utan det är i stället väglaget som ska anpassas efter den tunga trafikens förutsättningar ! Detta är bakgrunden till, att vi vinter efter vinter får finna oss i att ta oss fram i ett konstgjort sommarväglag, som kan bjuda oss på rejäla överraskningar.

Detta gott folk är Vägverkets modell för trafiksäkerhet år 2008 och deras svar på idé om Nollvisionen. Jag säger bara, tack så jä--a mycket Vägverket, men det kostar mer än det smakar ! Det har genom åren visat sig gång på gång, inte minst efter den senaste tidens olyckor längs vägarna. Vad vi behöver är – bättre plogberedskap, trafiksäkra och bra vintervägar, men inte vägsalt !

Stöd saltupproret på http://www.nordiq.net/saltupproret för trafiksäkra vägar - utan salt !

loffe007
4 januari 2008 · 905 Inlägg

Tack! skrev på direkt.

Thorssa
4 januari 2008 ·

Det kanske farligaste med saltade vägar är att folk vaggas in i en falsk trygghet och kör på som om det vore sommar utan en tanke på att det faktiskt kan vara halt på vintern!

Team-Adolfsson Gödseldräng
4 januari 2008 · 4 529 Inlägg

asså kan du aldrig lägga ner ?

Corpze
4 januari 2008 · 1 311 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
asså kan du aldrig lägga ner ?

hur orkar du kommentera i trådar som du tycker är onödiga? no offense men jag undrar bara...

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
delinda
4 januari 2008 · 13 Inlägg

jag tycker saltet på vinter är perfekt när man ska till jobbet på morgon, slippa gå upp en halvtimma tidigare. men på helgerna får det gärna ligga så man kan sladda lite

Thorssa
4 januari 2008 ·

delinda skrev:
jag tycker saltet på vinter är perfekt när man ska till jobbet på morgon, slippa gå upp en halvtimma tidigare. men på helgerna får det gärna ligga så man kan sladda lite

Just på morgonen som det är som farligast ju, jag vet själv hur trött jag är på morgon. tongue Då är man verkligen inte beredd när man ska köra av motorvägen och sent inser att de inte saltat avfarten! Halvjobbigt när avfarten svänger och det ligger 1 dm modd där! tongue Men jag blev pigg helt plötsligt iaf!

Andreas 940 -utan 940
4 januari 2008 · 1 728 Inlägg

ingesalt: Har du kört långtradare själv? Även om långtradare använde dubbdäck räcker det inte för att 60ton ska kunna ta sig upp för en lutande skridskobana. Sen vill ju politikerna att så få som möjligt kör med dubbat eftersom de river sönder asfalten och drar upp skadliga ämnen i luften.

Hoolmgren
4 januari 2008 · 83 Inlägg

Salt är bra på tungt trafikerade vägar som E4, utan saltet blir vägbanan som polerad och väldigt hal vid korsningar, avfarter och påfarter.

Korsningen som jag använder när jag svänger ut på e4an är snorhal dom 20 första metrarna även när det har saltats.

Det går ju liksom inte att ploga vägen när är underkylt regn, och sand är ett dåligt alternativ på en väg som E4, saltet kan man spola bort från bilen när man kommer hem, jag har då aldrig lyckats att få bort stenskott med vattenslangen.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.
Hamilton
4 januari 2008 · 8 864 Inlägg

Andreas 940 skrev:
ingesalt: Har du kört långtradare själv? Även om långtradare använde dubbdäck räcker det inte för att 60ton ska kunna ta sig upp för en lutande skridskobana. Sen vill ju politikerna att så få som möjligt kör med dubbat eftersom de river sönder asfalten och drar upp skadliga ämnen i luften.

Ja ska vi börja använda dubb på det tunga fordonen så lär ju vägverket få asfalltera om alla vägar när våren kommer.....
Vi har Vinter varje år, bara att lära sig köra efter dom förutsättningar som finns.

Senast redigerat av Hamilton (4 januari 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Masterworks
4 januari 2008 ·

Att korsningar och av/påfarter är polerat beror till stor del av att folk kör odubbat!

Dom som har fört dessa hatkampanjer mot dubbdäck
har ofta ingen aning om vad dom skriver.

Ofta skrivs det att dubbdäck river upp partiklar som är farliga,
det konstiga är att dessa ökningar av partiklar ökar
även i länder där dubbdäck är förbjudet!

Tror att denna debatt grunnar sig på okunskap och ovillja
att inse att dubbdäck sparar liv!

Salt är ett problem då det saltas vid 0 gradigt och slkapar
en våt vägbana sedan sjunker temeraturen till under 6 grader
och saltets funktion försvinner och vi får glashala vägbanor!

devilspath junsele
4 januari 2008 · 248 Inlägg

ärthjärnorna här i västernorrland tycker att folk kör mindre fort om man byter ut reflexpinnarna i vägkanterna till bambupinnar utan reflex..det är ju också rätt o-bra.

Hoolmgren
4 januari 2008 · 83 Inlägg

Masterworks skrev:
Salt är ett problem då det saltas vid 0 gradigt och slkapar
en våt vägbana sedan sjunker temeraturen till under 6 grader
och saltets funktion försvinner och vi får glashala vägbanor!

vad du har fått den faktan ifrån vet inte jag, men på vägverkets hemsida står det att saltet är effektivt ner till minus 12, och vid den temperaturen får is en helt annan egenskap, den blir mycket strävare.


http://www.vv.se/templates/page3____2062.aspx

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.
ingesalt
4 januari 2008 · 45 Inlägg

Andreas 940 skrev:
ingesalt: Har du kört långtradare själv? Även om långtradare använde dubbdäck räcker det inte för att 60ton ska kunna ta sig upp för en lutande skridskobana. Sen vill ju politikerna att så få som möjligt kör med dubbat eftersom de river sönder asfalten och drar upp skadliga ämnen i luften.

Ditt inlägg visar att du talar emot dig själv.
Är din bil så dåligt utrustad som du beskriver det, med din liknelse, då ska du nog inte ut på vägarna när det är halt.

Att vi andra tvingas köra omkring i saltlake hela vinterna för att du och dina chaufförskompisar och de åkerier som anställt er inte förmår att utrusta bilarna med lämpliga däck, slirskydd med mera, anser du alltså vara helt OK ?

Vad politikerna har för kunskap om salt, ger jag inte mycket för !

ingesalt
4 januari 2008 · 45 Inlägg

Hoolmgren skrev:
Salt är bra på tungt trafikerade vägar som E4, utan saltet blir vägbanan som polerad och väldigt hal vid korsningar, avfarter och påfarter.

Korsningen som jag använder när jag svänger ut på e4an är snorhal dom 20 första metrarna även när det har saltats.

Det går ju liksom inte att ploga vägen när är underkylt regn, och sand är ett dåligt alternativ på en väg som E4, saltet kan man spola bort från bilen när man kommer hem, jag har då aldrig lyckats att få bort stenskott med vattenslangen.

S-a-n-d ger inga s-t-e-nskott, det säger sig självt, eller hur?
Du tror att saltet är värst för lacken, förmodar jag. Hoppas att du spolar underedet också ...?!

Gizmojohan
4 januari 2008 · 3 295 Inlägg

Hoolmgren skrev:

Masterworks skrev:
Salt är ett problem då det saltas vid 0 gradigt och slkapar
en våt vägbana sedan sjunker temeraturen till under 6 grader
och saltets funktion försvinner och vi får glashala vägbanor!

vad du har fått den faktan ifrån vet inte jag, men på vägverkets hemsida står det att saltet är effektivt ner till minus 12, och vid den temperaturen får is en helt annan egenskap, den blir mycket strävare.


http://www.vv.se/templates/page3____2062.aspx

det står så teoretiskt ja, men praktiskt då funkar det inte så.. skiten smälter vid noll och blir snorhalt senare, det är den dystra sanningen..

ingesalt
4 januari 2008 · 45 Inlägg

Hoolmgren skrev:

Masterworks skrev:
Salt är ett problem då det saltas vid 0 gradigt och slkapar
en våt vägbana sedan sjunker temeraturen till under 6 grader
och saltets funktion försvinner och vi får glashala vägbanor!

vad du har fått den faktan ifrån vet inte jag, men på vägverkets hemsida står det att saltet är effektivt ner till minus 12, och vid den temperaturen får is en helt annan egenskap, den blir mycket strävare.


http://www.vv.se/templates/page3____2062.aspx

Hur effektivt saltet är beror på doseringen. Mer salt kan fungera till lägre temperaturer, men frågan är i alla fall, vad ska man då göra mot den halka som kommer ?
Där upphör Vägverkets fantasi och ansvaret överlämnas till oss trafikanter !

Masterworks
4 januari 2008 ·

Hoolmgren skrev:

Masterworks skrev:
Salt är ett problem då det saltas vid 0 gradigt och slkapar
en våt vägbana sedan sjunker temeraturen till under 6 grader
och saltets funktion försvinner och vi får glashala vägbanor!

vad du har fått den faktan ifrån vet inte jag, men på vägverkets hemsida står det att saltet är effektivt ner till minus 12, och vid den temperaturen får is en helt annan egenskap, den blir mycket strävare.


http://www.vv.se/templates/page3____2062.aspx

Okey, fel av mig! Men dubbdäcken fäster bättre än dubbfritt på is!

Carlsberg
4 januari 2008 · 111 Inlägg

vad du har fått den faktan ifrån vet inte jag, men på vägverkets hemsida står det att saltet är effektivt ner till minus 12, och vid den temperaturen får is en helt annan egenskap, den blir mycket strävare.

Alla som har läst åtmistonde kemi-a lr Fysik-a vet att salt gör så att vattnets fryspunkt sjunker till ca -15 grader celcius. Dock om man saltar när det är lite kallare och det sedan kommer underkylt regn/snö hjälper inte saltet för 5 öre......

Är rätt neutral när det gäller allt detta med "sluta-använda-dubbdäck-och-sluta-salta-våra-vägar" teorin då de olika däcken och vägarbetet fungerar bra eller mindre bra vid olika förhållanden.

Senast redigerat av Carlsberg (4 januari 2008)

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 900 s (1990)
Saab 9-3 (2008)
Hoolmgren
4 januari 2008 · 83 Inlägg

ingesalt: klart som fan sand ger stenskott, det är knappast någon sand som dom hämtar från någon bahamasstrand! den innhåller en hel del större grus/sten, sen så är sanden borta från vägen efter cirkus 300 bilar. minns dom prövade sand på e4an här en gång, det smattrade ganska fint i plåten när jag körde om en tradare.

Och ja, det är klart jag spolar under bilen också. Varm vatten har jag också.

JA till salt på högt trafikerade väger
NEJ till sånna som du

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang