kabel area.. till steg..

Brillman
4 januari 2008 · 12 Inlägg

Tjena har ett steg som är avsäkrat 80 amp.. Men problematiken e att om man skall dimensonera kabel efter de så blir de ganska fett.. typ 25kvadrat.. men i specen för steget så står de att de räcker me 10 kvadrat.. men jag  som elektriker ser detta som väldigt skummt.. för ja får bara plats me 10 kvadrat in i stegets anslutning.. däremot minus anslutning kommer man in me en 21 kvadratare.. står även 10 kvadrat i specen.. har 8 kvadrat draget i bilen som de e nu.. som e säkrat 40 amp.. hur kommer steget leva me de ?? nån som vet.. är inte ett 12 volts geni eller bilstereo mästaer:d

Team_Bilradiohuset
4 januari 2008 · 452 Inlägg

vad är det för slutsteg?

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
zovix Maskinbefäl
4 januari 2008 · 1 038 Inlägg

antagligen är steget gjort för att sitte väldigt nära batteriet, är ju vanligt, så sätt ett fördelningblick eller en säkringsdosa precis innan steget där du kör en kort 10mm2 till steget och sedan en grövre kabel fram till batteriet.

Du behöver nog 25mm2 för att inte få allt för stor påverkan på ljudet. Glöm inte att det måste sitta en säkring max 30cm från batteriet.

Vad är det för 1kW steg du har?

Annars kan du sätta ett extra batteri i skuffen till steget, kika i mitt galleri så har du ett kopplingsschema för tvåbatterisystem där.

http://www.garaget.org/gallery/archive/40073/222124_jzftmw.jpg

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang