Turbo + Westgare !?

Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Hej alla T fans smile

Jag har en fråga ang  turbon
I med att jag inte har fått tag i en magnetventil till min Saab 900SE 2.0T -94
Så kopplade jag  C till W !  ( slang mellan tryckhuset till westgate )
Detta  innebär väl att turbon själv öppnat westgaten vid ett visst tryck ?

För  bilen går ruskigt jävla  bra från 2500 Varv men maxladdet ligger mellan 0.45 - 0.5
Villket jag tror att den ska gå bra mycket mer en så med magnetventilen ?

Rätta mig om jag har fel

Mvh Mathias

Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Ok

Så du har sat  din WG till att öppna vid 1.2 bar eller är det så på alla ?
Sen är det ju de med att utan Magnetventilen så vet man ju inte när moton börjar spika
Så jag vet inte va jag  vågar ge den

Du menar att du har ställbart tryck på slangen  mellan C och W ?
Så du stryper den slangen så att det krävs 1.2 bar för att släppa ut allt
som i mitt fall så har jag ingen strypning mellan C och W villket  0.5 Bar är tillräkligt mycket för att öppna W !?


Så som bilen går nu  på bara knappa 0.5 bar är äckligt  Horna vexer i pannan medmer
Hur skulle  den inte gå  med 1 till 1.2 bar ?  big_smilelolcool


Måste få tag i ett  Oljekyl med nu
Såg att det var  några rosthål i det  så när jag laddade ut på vägen i går  2an 2500 inget fäste alls  3 börna som en villd  och  kollade sennär jag  lät den stå  uppvärmd  ran det  olja under högerfram lykta   Så någon som kanske  har liggandes vorde det bra


Sen undrar jag en sak till
Vad är det för räle som  tickar hela tiden  under instrumentpanelen  vänster sida till vänster om  rattstången  och  fläkten funkar inte heller
instrumentbelysningen i färddaton blinkar till med jämna mellanrum

Klagar på att  jag moste fylla på kylarvätska  även att det är fullt
Slår jag til heljuset så  talar den om attt ett  bromsjus är  ur funktion


Va kan detta vara ?

Absolutkurant Her Lindbergh
5 januari 2008 · 5 Inlägg

Kolla här, här kanske är det du letar efter!

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewforum.php?f=12

// Limemountain Jr

Kör du först så väntar jag på dig där framme
Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Absolutkurant skrev:
Kolla här, här kanske är det du letar efter!

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewforum.php?f=12

// Limemountain Jr

Nja jag försöker och ser om någon  vet om  något liggandes här med wink

Fredrik-79
5 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Rekomenderas INTE för du kommer köra sönder motorn då.
Men mitt tips är att skaffa riktigt trim istället för bonn trim så får du mycket mer stabila effekter och en bil som håller i längden med.
Koppla INTE förbi MVn vad du än gör!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Rekomenderas INTE för du kommer köra sönder motorn då.
Men mitt tips är att skaffa riktigt trim istället för bonn trim så får du mycket mer stabila effekter och en bil som håller i längden med.
Koppla INTE förbi MVn vad du än gör!

MVH

F

bonn trim ?
SQR steg 3 är la inte bonn trim ?
Och om jag förstår det hela rätt så öppnar Magnetventilen så det blir fritt flöde mellan C och W när moton börjar spika i vanliga fall !?

och som det är nu så är  C kopplad direct till W då jag inte har någon MV enu
Men att strypa  plugga  C är la va du menar som inte är bra ?

Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Matte1979 skrev:

Fredrik-79 skrev:
Rekomenderas INTE för du kommer köra sönder motorn då.
Men mitt tips är att skaffa riktigt trim istället för bonn trim så får du mycket mer stabila effekter och en bil som håller i längden med.
Koppla INTE förbi MVn vad du än gör!

MVH

F

bonn trim ?
SQR steg 3 är la inte bonn trim ?
Och om jag förstår det hela rätt så öppnar Magnetventilen så det blir fritt flöde mellan C och W när moton börjar spika i vanliga fall !?

och som det är nu så är  C kopplad direct till W då jag inte har någon MV enu
Men att strypa  plugga  C är la va du menar som inte är bra ?

Jag kollade lite på denna sidan ang kopplinen där med  MVn
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521

Och har Saab 900 2.0t [185Hk] 94-98    Steg 3
Info:
SQR programvara [ utbytes box ]
3" JT avgassystem med sportkat.
Sportluftfilter

Effekt: 251 hk / 5650 rpm
Vridmoment: 373 nm / 3800 rpm

Pris: 13210:- exkl. mont.
http://www.sqr.se/trionic5.php?vol=2.0& … saab%209-3

+ T28 turbo på det

Senast redigerat av Matte1979 (5 januari 2008)

Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Ja du

Jag köppte bilen som den var  med alla dessa prylar i
och en satans massa kvitton på allt med 
så jag vet inte va det  chippet  är programmerat för tryck
och magnetventilen var  bort skruvad  så kablen hänger bara där

Och saabarna  skulle ha  grund på 0.45 bar

Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Nej just därför jag  kopplade C till W
har hittat  Ny MV för ca 1500

Vet du om billigare så  skrik till

Fredrik-79
5 januari 2008 · 2 164 Inlägg

GLT på T25 turbon är ALLTID 0,4 och på MHI TD04 15T 0,45!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
GLT på T25 turbon är ALLTID 0,4 och på MHI TD04 15T 0,45!

MVH

F

och va är den  på en T28 ?
det är va som sitter i min nu

Fredrik-79
5 januari 2008 · 2 164 Inlägg

De kan de va 0,45 eller lite högre.
Men min fråga är varför satte du inte dit en TD04 istället??

Saab 9-5 SE (2001)
Hamilton
5 januari 2008 · 8 869 Inlägg

När du fixat en MV så kommer du även ha rätt laddtryck till den programvaran som sitter i bilen, lite farligt att fippla så som du gör nu.

Fotograf på tierpidag.se
Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
De kan de va 0,45 eller lite högre.
Men min fråga är varför satte du inte dit en TD04 istället??

Ja jag vet inte skillnaden mellan T28 och TD04
Detta var som följde med  bilen när jag köppte den

Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Hamilton skrev:
När du fixat en MV så kommer du även ha rätt laddtryck till den programvaran som sitter i bilen, lite farligt att fippla så som du gör nu.

Jo det blir  nog bättre med det
Men jag giorde  så  i med att jag inte  vet  va som skulle hända om jag inte hadde kopplat  i hop C o W då någon snott MVn på den 


Så jag jagar  MV

Hamilton
5 januari 2008 · 8 869 Inlägg

MV finns på bla Mekonomen

Fotograf på tierpidag.se
Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Hamilton skrev:
MV finns på bla Mekonomen

va tar dem för en sådan tro för Tronic 5 ?

Hamilton
5 januari 2008 · 8 869 Inlägg

Matte1979 skrev:

Hamilton skrev:
MV finns på bla Mekonomen

va tar dem för en sådan tro för Tronic 5 ?

1595:- kostar den på mekonomen

Fotograf på tierpidag.se
Matte1979
5 januari 2008 · 355 Inlägg

Hamilton skrev:

Matte1979 skrev:

Hamilton skrev:
MV finns på bla Mekonomen

va tar dem för en sådan tro för Tronic 5 ?

1595:- kostar den på mekonomen

Då ska det varqa med slangarna med då ?
annars är ju det ätt fint  överpris med tanke på va  MV till T7 liggerpå
mendet är det ju en då
Så  det får la bli  KM på mondag o se va dem tar för en beg

Fredrik-79
6 januari 2008 · 2 164 Inlägg

En MV till T5 är mer avancerad och på ett sätt mer exakt än vad den är till T7.
Går inte att jämföra på nått sätt.
Så priset på mekonomen är väldigt prisvärt och MV ska man inte köpa begagnad och vad jag vet är de bara saab, mekonomen och speedparts som har!

När de gäller turbo så är ju MHI td04 mer hållbar än T28 är och om man tar en T19 så har man betydligt bättre kapacitet än med T28 som bara orkar med strax över 300!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang