4296
Sök

vart har alla gammla bussar å lastbilar tagit vägen ?

2 594 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
jag mena nä såg ni sist en scania143 timmerbil senast eller en en äldre sl dragspelsbuss mm

säljs dom vidare till ryssland och sånna länder eller? brukade åka me farsans polare som körde en scania 143H 470 timmerbil mellan jämtland å sundsvall när jag va liten men sedan dess har jag inte sett nån vad hände me dom fina bilarna som gick på våra svenska vägar?

2 072 Inlägg
5 januari 2008
tja.. ang bussar så vet jag att vårt företag sålde våra gammla bussar til ryssland.. de sålder på kilo :S konstigt någ..

Sandzoo i da house

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 januari 2008
Jo precis, skickar de till baltstaterna o afrika

1 703 Inlägg
5 januari 2008
På jobbet får dom en massa erbjudande från skumma länder som vill köpa gamla lastbilar.

Farsan var chaufför i en Scania vabis alá 50-60tal, den står i tryggt förvar fortfarande.

1 268 Inlägg
5 januari 2008
åkerierna försöker byta ut sina bilar dels för miljön och för att det ser bättre ut hos kunderna me fräschare bilar..... men allt handlar om pengar... det är dyra investeringar så det får blir en då och då smile

12 086 Inlägg
5 januari 2008
Som sagt de hamnar i de fattigare länderna, och hos cirkusfolket =P

När en lastbil gått säg 100K mil så har den tjänat ihop inköpspriset och de byts ut mot nya fräsha maskiner.

9 108 Inlägg
5 januari 2008
Bra att dom gör något vettigt med dom istället för att skicka till skroten smile

376 Inlägg
5 januari 2008
I mina trakter rullar det en Scania 143:asmile Plogbil, Ägare är Beemer535 här på garaget smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

464 Inlägg
5 januari 2008
Har hört att bussbolag inte får ha bussar som är äldre än 12år och det har väl med det som lazerhawke sa att göra. bättre för miljö företaget ses mer som ett seriöst företag som vill att resenärerna och chaufförerna skall ha en komfortabel buss. Sen så går de säkert billigare också.

4 506 Inlägg
5 januari 2008
En som jag känner han kör Olja åt Hydro.
När han fick en ny bil så såldes hans ner
till Afrika. Så dom värkar åka ut ur landet.

Kan du andas kan du dö.

2 594 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
väldigt tråkigt tycker jag en bit av svensk historia som bara försvinner trist

Skaune
5 januari 2008
Sen e de ju oxå så att vissa städer har ju miljözoner där lastbilar o bussar äldre än 8 år inte får framföras, nu e de ju sällan att en gammal klassiker som scania 143 används som distrubutionsbil inne i city dock, men om du  tänker på de dragspelsbussarna du nämde! Men de e ju så, ju nyare bilen är desto bättre för åkaren, bilen har garantier och är oftast mer pålitlig än ett äldre fordon. Men för att svara på frågan så säger jag som alla andra de e mycket ryssland och afrika som lastbilarna och bussarna kommertill!

Fukttekniker
100 Inlägg
5 januari 2008
Dom som inte säljs utomlands köper väl Borås Bilfrakt upp, 90% av deras bilar är ju bara gamla vrak :-P

8 921 Inlägg
5 januari 2008
En av anledningarna till att många lastbilar säljs till utlandet är av konkurrensskäl, åkerierna vill helt enkelt inte att deras gamla bil ska vara kvar i landet och konkurera om körningar.

OBS! det är bara 1 av flera anledningar

Fotograf på Tierp iDag

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 januari 2008
Magnus9-3 skrev:
Dom som inte säljs utomlands köper väl Borås Bilfrakt upp, 90% av deras bilar är ju bara gamla vrak :-P

Är det så illa? Posten har en o annan gammal FL10 o en 113 men det mesta är 04 o framåt.
Lite trist att man säljer gamla godingar men vem vill ha en bil som kostar mer i underhåll än vad det tjänar?
Borås Bilfrakt kanske? wink

Fukttekniker
100 Inlägg
5 januari 2008
Grabber skrev:
Magnus9-3 skrev:

Är det så illa? Posten har en o annan gammal FL10 o en 113 men det mesta är 04 o framåt.
Lite trist att man säljer gamla godingar men vem vill ha en bil som kostar mer i underhåll än vad det tjänar?

HAHA!

Var väl inte så allvarligt menat, men dom har många gamla vrak o kör omkring i.
Har hört på omvägar att dom flesta har en startbooster med sig hela tiden tongue
Kanske är lönande ändå, han som äger åkeriet åker ju runt i en MB SL cool

1 268 Inlägg
5 januari 2008
Grabber skrev:
Magnus9-3 skrev:

åkeriet tänker inte så smile

bilen e avbetald det är avbetalningen som kostar... sen gör det inte lika mkt om den står på verkstan nån gång ibland... men visst tycker man dom skulle byta ut den.... jag kör en 1999års mod på jobbet skulle starta den igår efter att den stått då jag kört nyare bilar då det vart ledighet bland dom flesta på åkeriet... den ville inte starta batteriet laddat ur tongue

så visst vill man ha nyare tongue

putte-p
6 januari 2008
LazerHawke skrev:
Grabber skrev:
Magnus9-3 skrev:

bilen e avbetald det är avbetalningen som kostar... sen gör det inte lika mkt om den står på verkstan nån gång ibland... men visst tycker man dom skulle byta ut den.... jag kör en 1999års mod på jobbet skulle starta den igår efter att den stått då jag kört nyare bilar då det vart ledighet bland dom flesta på åkeriet... den ville inte starta batteriet laddat ur tongue

Är det inte billigare att köpa nya batteri? wink

1 268 Inlägg
6 januari 2008
putte-p skrev:
LazerHawke skrev:
Grabber skrev:

Är det inte billigare att köpa nya batteri? wink

jo tongue kanske det

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
6 januari 2008
om jag minns rätt så är det en 111:a som vi har som tankbil, riktigt mordern eller inte tongue,

Sök