2523
Sök

hur får man upp ett ställ med framhjulsdrivet?

Better than God \o/
1 886 Inlägg
6 januari 2008
groze skrev:
Framhjulsdrivna rallybilar är ganska vanliga i de lite "mindre" klasserna och faktiskt väldigt framgångsrika där.

De går som fan de där bilarna med. Klassen under 4wd är ju fwd så det bör ju innebära att fwd är effektivare och snabbare än rwd, finns det ens en sådan klass i wrc?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

www.5100.se
299 Inlägg
7 januari 2008
fart o timing så går allt. går att få ställ även om du inte använder handbroms

DFFL
9 020 Inlägg
7 januari 2008
NiclasT skrev:
Håll inte in handbromsen som vissa gör. Ryck i den bara, när du känner att bilen rätar upp sig så rycker du till igen bara.

Lättaste sättet att få schysst flyt i glidet.
Så gör iallafall jag.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 754 Inlägg
7 januari 2008
http://youtube.com/watch?v=jPnGjdZi7bY - Front Wheel Drive Basics!

Nice, 7 minuter ^^ Finns även RWD basics!

Jag kan inget om allt.

Meister
6 763 Inlägg
7 januari 2008
Konstigt att bara en har sagt vänster broms. De går väll till så att du gasar och svänger och då kliver du på bromsen med vänsterfoten. Du ska alltså ha gas fortfarande. Det är så jag har förståt de hela.

7 100 Inlägg
7 januari 2008
andvänd handbromsen!!de gör ja
och sen så kan du tvärr svänga åt nåt håll ochså,går bra de med!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

564 Inlägg
7 januari 2008
camaro67 skrev:
Konstigt att bara en har sagt vänster broms. De går väll till så att du gasar och svänger och då kliver du på bromsen med vänsterfoten. Du ska alltså ha gas fortfarande. Det är så jag har förståt de hela.

Jo, det är också ett sätt. Beror mycket på vilken typ av sväng man vill göra. Men att vänsterbromsa med en framhjulsdriven bil ger ungefär samma sak som att rycka i handbromsen. Detta eftersom framhjulen fortfarande driver om du har gas, så de hjulen som bromsar blir alltså bak, dvs där handbromsen tar.

Att det är mer matcho att behärska vänsterbroms är en annan sak. smile

Någon sa tidigare att det är lättare att sladda med en kort bil, tex Peugeot 205. Det håller jag inte riktigt med om. Det stämmer att det är lättare att FÅ sladd, men att behålla ett kontrollerat uppställ är betydligt lättare med en lång bil, typ volvo 850. (Om vi nu ska prata framhjulsdrivet) När det gäller bakhjulsdrivet är det iof samma sak. Lättare att sladda kontrollerat med en lång bil än med en kort. Tex Gamla Toyota Starlet vs. Volvo 740.

Mvh Johan

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
7 januari 2008
Gör bara en Scandinavian Flick, så blir det ställ. Har gjort några sådana, och snöar det imorn och det blir halt igen, då ska det gå brett.

Lev livet, det kan ta slut fort

41 Inlägg
7 januari 2008
Det som är bra med vänsterbroms kontra handbroms är att man har båda händerna på ratten när man vänsterbromsar vilket kan vara en fördel genom kurvorna smile

MVH Helena
Kolla in min supersnygga RS4 B7 :)
http://www.garaget.org/?car=22930

70 Inlägg
8 januari 2008
niclas_swe skrev:
du får väl gasa lite mer då.. det gäller ju satsa.
Kör inte ut bland husen i ditt bostad område och prova nu för helvete.

Haha ja det var ett bra tips detta du! Höll på å skratta ihjäl mig åt sista raden lol

"Larsmalm"
Nu: Pontiac Trans Am -88
"Oldies": Honda crx -89, Opel Manta Gsi -87, Volvo 855 -95

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 januari 2008
camaro67 skrev:

Håller med. Varför ska alla dra i handbromsen? Det går lika bra att vänsterbromsa. Om man vet hur man gör vill säga. Men kul är det.
Man kommer in mot, t.ex en högersväng, nappar ratten till vänster samtidigt som man bromsar till med vänsterfoten, styr in i svängen och bromsar till igen, då ska det inte vara nåt problem att få till en schysst ställ. Funkar t.o.m med min bil som har ABS, ESP och Traction Control. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

37 Inlägg
8 januari 2008
Ser ingen poäng att "försöka" göra det ens när man har framhjulsdrivet , suger ju.....

Turbofemma blire nog :)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 januari 2008
Det kanske är enklare o roligare med bakhjulsdrift, men det kräver talang för att få till och kunna hålla rejäla  förställ och uppställ med framhjulsdrift... :p

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

8 156 Inlägg
8 januari 2008
Mr_EmCom skrev:
Gör det när ingen ser...

Var på Örebro lokala "sladdställe" igårkväll stod där ett tag och tittade

Helt plötsligt kommer det en Golf 2:a och rycker kryckan, såklart snurrar han och blir utskrattat av halva Örebros volvoraggare (räknar inte in mig själv där)

Jag och DPB var där också och hade lite kul i en Audi.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Emelie Hallberg
829 Inlägg
53 Inlägg
12 december 2009
vänsterbromsa och ta hjälp av handbromsen lite, funkar i rally iaf

Darth Vader
1 644 Inlägg
12 december 2009
Oceanmist skrev:
Går otroligt bra att sladda med min Golf 2:a wink

Du vann precis "Dagens trådlyft" wink

Braaaaap?

5 198 Inlägg
12 december 2009
DoWahDiddy skrev:
Oceanmist skrev:
Går otroligt bra att sladda med min Golf 2:a wink

Du vann precis "Dagens trådlyft" wink

men lika aktuell nu som då

1 722 Inlägg
12 december 2009
Vad fan är vänsterbroms tongue ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Sök