Ska bygga ljud i dörrarna och undrar vad som kan tänkas spela bäst, både med tryck och HiFi egenskaper!
Dubbla 5,25 kitsystem Enkelt 6,5 kitsystem eller 6*9 koaxialer?
Det som kommer spela högst är 2st 5.2tums kit, då du dels har mer konarea, och dels kan ta ut mer effekt ur steget.
Däremot kommer förmodligen 6.5an kunna spela lägre frekvenser, och det kan ha sin poäng det..
HiFi mässigt är det en klar fördel med endast 1 kit, eftersom du minimerar fasfel mellan element (som det kommer bli en del utav om du kör fler kit) Men många kan ej höra fel mellan 2st kit.
Dock så hade nog jag tagit ett dyrare 6.5tums kit, och ett större steg (samma pengar som 2st 5.25 antar jag då). Då kan du spela högt också.
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Ska bygga ljud i dörrarna och undrar vad som kan tänkas spela bäst, både med tryck och HiFi egenskaper!
Dubbla 5,25 kitsystem Enkelt 6,5 kitsystem eller 6*9 koaxialer?
Det som kommer spela högst är 2st 5.2tums kit, då du dels har mer konarea, och dels kan ta ut mer effekt ur steget.
Däremot kommer förmodligen 6.5an kunna spela lägre frekvenser, och det kan ha sin poäng det..
HiFi mässigt är det en klar fördel med endast 1 kit, eftersom du minimerar fasfel mellan element (som det kommer bli en del utav om du kör fler kit) Men många kan ej höra fel mellan 2st kit.
Dock så hade nog jag tagit ett dyrare 6.5tums kit, och ett större steg (samma pengar som 2st 5.25 antar jag då). Då kan du spela högt också.
mvh Jonas
Effekten är inga problem, sitter med 2st Rockford T8002!
Tror inte på fasfel då dom kommer sitta "kant i kant" och jag kommer köra med 1 eller 2st Kicker L7 12or för basen beroende på om dom får plats bredvid lustgas tuben, hehehe...
Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant? Någon som har lite ideer på ett sådant system?
Ska bygga ljud i dörrarna och undrar vad som kan tänkas spela bäst, både med tryck och HiFi egenskaper!
Dubbla 5,25 kitsystem Enkelt 6,5 kitsystem eller 6*9 koaxialer?
Det som kommer spela högst är 2st 5.2tums kit, då du dels har mer konarea, och dels kan ta ut mer effekt ur steget.
Däremot kommer förmodligen 6.5an kunna spela lägre frekvenser, och det kan ha sin poäng det..
HiFi mässigt är det en klar fördel med endast 1 kit, eftersom du minimerar fasfel mellan element (som det kommer bli en del utav om du kör fler kit) Men många kan ej höra fel mellan 2st kit.
Dock så hade nog jag tagit ett dyrare 6.5tums kit, och ett större steg (samma pengar som 2st 5.25 antar jag då). Då kan du spela högt också.
mvh Jonas
Effekten är inga problem, sitter med 2st Rockford T8002!
Tror inte på fasfel då dom kommer sitta "kant i kant" och jag kommer köra med 1 eller 2st Kicker L7 12or för basen beroende på om dom får plats bredvid lustgas tuben, hehehe...
Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant? Någon som har lite ideer på ett sådant system?
Du kan ju plocka ihop ett 3-vägs kit från RF om du vill, antingen dela det på stegen eller på huvudenheten om du kan ställa frekvenser på den. Men en P3 8", och ett RF Power 6.5" kit kommer inte låta fel om du vet vad du gör. Om allt går som jag vill kommer jag ha samma saker fast en P2 8" istället.
[ Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant? Någon som har lite ideer på ett sådant system?
Har du bara möjlighet att bygga lådor till dina 6½" så kommer det nog funka. Eller finns det plats för 6½" på brädan? För sätter du 8" och 6½" i dörren utan låda kommer det bli skit.
[ Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant? Någon som har lite ideer på ett sådant system?
Har du bara möjlighet att bygga lådor till dina 6½" så kommer det nog funka. Eller finns det plats för 6½" på brädan? För sätter du 8" och 6½" i dörren utan låda kommer det bli skit.
[ Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant? Någon som har lite ideer på ett sådant system?
Har du bara möjlighet att bygga lådor till dina 6½" så kommer det nog funka. Eller finns det plats för 6½" på brädan? För sätter du 8" och 6½" i dörren utan låda kommer det bli skit.
Hur stor låda skulle en mid 5,5" behöva ungefär?
Antar att du menar 6½" midbas. Det är ju lite olika för olika märken. Men ska den inte spela lägre än säg 150hz så skulle jag tro att det kan räcka med 5-7l. Men dessa blir ju isf. rena mellanregister och själv skulle jag nog valt antingen en 4 el. 5.25" som mellanregister då din 8" kommer funka som midbas. Allt beror ju på hur mycke du kan tänka dej bygga om bilen, hur det ska gå återställa till orginal m.m..
Har du bara möjlighet att bygga lådor till dina 6½" så kommer det nog funka. Eller finns det plats för 6½" på brädan? För sätter du 8" och 6½" i dörren utan låda kommer det bli skit.
Hur stor låda skulle en mid 5,5" behöva ungefär?
Antar att du menar 6½" midbas. Det är ju lite olika för olika märken. Men ska den inte spela lägre än säg 150hz så skulle jag tro att det kan räcka med 5-7l. Men dessa blir ju isf. rena mellanregister och själv skulle jag nog valt antingen en 4 el. 5.25" som mellanregister då din 8" kommer funka som midbas. Allt beror ju på hur mycke du kan tänka dej bygga om bilen, hur det ska gå återställa till orginal m.m..
Jag tänkte nog inte bygga om den speciellt mycket, det sitter redan 8"+ diskant i dörren!
Om man skulle köra utan lådor och bara använda dörren som resonanslåda då och kanske en utanpåliggande diskant uppe på instrumentbrädan då?
Antar att du menar 6½" midbas. Det är ju lite olika för olika märken. Men ska den inte spela lägre än säg 150hz så skulle jag tro att det kan räcka med 5-7l. Men dessa blir ju isf. rena mellanregister och själv skulle jag nog valt antingen en 4 el. 5.25" som mellanregister då din 8" kommer funka som midbas. Allt beror ju på hur mycke du kan tänka dej bygga om bilen, hur det ska gå återställa till orginal m.m..
Jag tänkte nog inte bygga om den speciellt mycket, det sitter redan 8"+ diskant i dörren!
Om man skulle köra utan lådor och bara använda dörren som resonanslåda då och kanske en utanpåliggande diskant uppe på instrumentbrädan då?
Skulle inte råda dej att sätta någon annan högtalare i dörren utan låda (förutom diskanten). Detta för att din 8" kommer antagligen förstöra den högtalare du monterar där isf. Det blir (enkelt förklarat) samma sak som om du vill sätta en 5.25" högtalare i en baslåda. Den kommer aggera som en slavbas åt den större högtalaren och med tiden kommer trycket från basen trycka sönder den mindre högtalaren.
Skulle inte råda dej att sätta någon annan högtalare i dörren utan låda (förutom diskanten). Detta för att din 8" kommer antagligen förstöra den högtalare du monterar där isf. Det blir (enkelt förklarat) samma sak som om du vill sätta en 5.25" högtalare i en baslåda. Den kommer aggera som en slavbas åt den större högtalaren och med tiden kommer trycket från basen trycka sönder den mindre högtalaren.
Okey, vad tycker du jag ska satsa på då i dörren? 1st 8"+ diskant, 1st 6,5+ diskant eller 2st 5,25 i dörren och diskant på någon annan lämplig plats?
Det är svårt..Allt är en kompromiss och beror lite på vad för ljud man är ute efter.
Det kan vara svårare som JonasH skriver att få djupet ur dubbla 5.25", men du kommer spela högre, fast klenare i midbasen.
8" tror jag kommer att få det lite jobbigt i övre mellan register, har ingen erfarenhet av någon bra 8", men det finns kanske? Men där kommer du ist. kunna få en djup midbas, nästan subb.
6½" ligger väl nån stanns i mellan dessa 2. Du får ett bra mellanregister, samtidigt som du får en bra midbas. Så jag hade valt 6½", men det är inte säkert det passar dej alls? Framsystemet skall ju även passa in på din bas och kör du med 2x12" Kicker L7 så krävs det nästan dubbla 6½" fram.
Jag tror att det blir snudd på omöjligt att få lådvolym till 2st 12or så det blir noig till att jobba med en 12a och sedan matcha den med framsystemet!
Lutar efter alla tips på ett 6,5" alt. 2st 6,5" system i dörrarna, frågan är ju sedan vilka man ska välja där? Jag vill inte ha bara dunka, dunka utan mer HiFi med en torr bas med tryck!
Jag tänkte nog inte bygga om den speciellt mycket, det sitter redan 8"+ diskant i dörren!
Om man skulle köra utan lådor och bara använda dörren som resonanslåda då och kanske en utanpåliggande diskant uppe på instrumentbrädan då?
Om du hittar en 8tummare som kan spela upp till runt 2500-3000Hz, så kan du ju sen använda diskant däröver. Men rådet är isåfall ändå att sätta diskanten högt uppe i dörren, man vill ABSOLUT ha en sån hög delning mellan element nära varandra.
Märk väl att du INTE skall leta efter 8tums sub-basar, utan 8tums basar/mellanregister.
Vi sponsrar ett projekt som just nu håller på att byggas, där det kommer sitta just 8tum+diskant fram i dörrarna. I en Nissan Skyline. Och det tror jag kommer smälla på riktigt bra.
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Hmm, jag antar att du menar att kittet skulle spela djupare ner än 100Hz? Men det har inget med passiva filtret att göra, eller aktivt, för det sitter till 99.9% inget högpassfilter på 8tummaren....så det är nog 100Hz som gäller oavsett.
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.