4466
Sök

Vilken typ av högtalare låter bäst?

Masterworks
6 januari 2008
Trådstartare
#1
Vilken typ av högtalare låter bäst?

Ska bygga ljud i dörrarna och undrar vad som kan tänkas spela bäst,
både med tryck och HiFi egenskaper!

Dubbla 5,25 kitsystem
Enkelt 6,5 kitsystem eller
6*9 koaxialer?
Senast redigerat av Masterworks (6 januari 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 januari 2008
#2
Masterworks skrev:
Vilken typ av högtalare låter bäst?

Ska bygga ljud i dörrarna och undrar vad som kan tänkas spela bäst,
både med tryck och HiFi egenskaper!

Dubbla 5,25 kitsystem
Enkelt 6,5 kitsystem eller
6*9 koaxialer?

Det som kommer spela högst är 2st 5.2tums kit, då du dels har mer konarea, och dels kan ta ut mer effekt ur steget.

Däremot kommer förmodligen 6.5an kunna spela lägre frekvenser, och det kan ha sin poäng det..

HiFi mässigt är det en klar fördel med endast 1 kit, eftersom du minimerar fasfel mellan element (som det kommer bli en del utav om du kör fler kit) Men många kan ej höra fel mellan 2st kit.

Dock så hade nog jag tagit ett dyrare 6.5tums kit, och ett större steg (samma pengar som 2st 5.25 antar jag då). Då kan du spela högt också.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Masterworks
6 januari 2008
Trådstartare
#3
jonash skrev:
Masterworks skrev:
Vilken typ av högtalare låter bäst?

Ska bygga ljud i dörrarna och undrar vad som kan tänkas spela bäst,
både med tryck och HiFi egenskaper!

Dubbla 5,25 kitsystem
Enkelt 6,5 kitsystem eller
6*9 koaxialer?

Det som kommer spela högst är 2st 5.2tums kit, då du dels har mer konarea, och dels kan ta ut mer effekt ur steget.

Däremot kommer förmodligen 6.5an kunna spela lägre frekvenser, och det kan ha sin poäng det..

HiFi mässigt är det en klar fördel med endast 1 kit, eftersom du minimerar fasfel mellan element (som det kommer bli en del utav om du kör fler kit) Men många kan ej höra fel mellan 2st kit.

Dock så hade nog jag tagit ett dyrare 6.5tums kit, och ett större steg (samma pengar som 2st 5.25 antar jag då). Då kan du spela högt också.

mvh Jonas

Effekten är inga problem, sitter med 2st Rockford T8002!

Tror inte på fasfel då dom kommer sitta "kant i kant"
och jag kommer köra med 1 eller 2st Kicker L7 12or för basen
beroende på om dom får plats bredvid lustgas tuben, hehehe... 

Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system
med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant?
Någon som har lite ideer på ett sådant system?
Senast redigerat av Masterworks (6 januari 2008)

2 123 Inlägg
6 januari 2008
#4
Masterworks skrev:
jonash skrev:
Masterworks skrev:
Vilken typ av högtalare låter bäst?

Ska bygga ljud i dörrarna och undrar vad som kan tänkas spela bäst,
både med tryck och HiFi egenskaper!

Dubbla 5,25 kitsystem
Enkelt 6,5 kitsystem eller
6*9 koaxialer?

Det som kommer spela högst är 2st 5.2tums kit, då du dels har mer konarea, och dels kan ta ut mer effekt ur steget.

Däremot kommer förmodligen 6.5an kunna spela lägre frekvenser, och det kan ha sin poäng det..

HiFi mässigt är det en klar fördel med endast 1 kit, eftersom du minimerar fasfel mellan element (som det kommer bli en del utav om du kör fler kit) Men många kan ej höra fel mellan 2st kit.

Dock så hade nog jag tagit ett dyrare 6.5tums kit, och ett större steg (samma pengar som 2st 5.25 antar jag då). Då kan du spela högt också.

mvh Jonas

Effekten är inga problem, sitter med 2st Rockford T8002!

Tror inte på fasfel då dom kommer sitta "kant i kant"
och jag kommer köra med 1 eller 2st Kicker L7 12or för basen
beroende på om dom får plats bredvid lustgas tuben, hehehe... 

Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system
med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant?
Någon som har lite ideer på ett sådant system?

Du kan ju plocka ihop ett 3-vägs kit från RF om du vill, antingen dela det på stegen eller på huvudenheten om du kan ställa frekvenser på den.
Men en P3 8", och ett RF Power 6.5" kit kommer inte låta fel om du vet vad du gör.
Om allt går som jag vill kommer jag ha samma saker fast en P2 8" istället.

Skyracer
917 Inlägg
6 januari 2008
#5
Lyssna gärna på Infinity Kappa också för bra ljud. Finns 3-vägskit med 6.5", 4" och diskant. smile

Sen har du Focal också, även de med 6.5", 4" och diskant.

Jag har kört senaste året med Rockford, Infinity Kappa och Focal. Riktigt bra ljud i alla men lite olika karaktär.

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

6 851 Inlägg
6 januari 2008
#6
Masterworks skrev:
[
Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system
med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant?
Någon som har lite ideer på ett sådant system?

Har du bara möjlighet att bygga lådor till dina 6½" så kommer det nog funka. Eller finns det plats för 6½" på brädan?
För sätter du 8" och 6½" i dörren utan låda kommer det bli skit.


trucken
563 Inlägg
6 januari 2008
#7
med fler högtalare är det lättare att få fasfel.. finns ju en del som lyckats bara med ett par 6,50r ocj en 10a

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Masterworks
6 januari 2008
Trådstartare
#8
TT-Avant skrev:
Masterworks skrev:
[
Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system
med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant?
Någon som har lite ideer på ett sådant system?

Har du bara möjlighet att bygga lådor till dina 6½" så kommer det nog funka. Eller finns det plats för 6½" på brädan?
För sätter du 8" och 6½" i dörren utan låda kommer det bli skit.

Hur stor låda skulle en mid 5,5" behöva ungefär?

6 851 Inlägg
6 januari 2008
#9
Masterworks skrev:
TT-Avant skrev:
Masterworks skrev:
[
Man kanske skulle se om man kan bygga ett 3 vägs system
med en 8" bas, 6" mid och en 2" diskant?
Någon som har lite ideer på ett sådant system?

Har du bara möjlighet att bygga lådor till dina 6½" så kommer det nog funka. Eller finns det plats för 6½" på brädan?
För sätter du 8" och 6½" i dörren utan låda kommer det bli skit.

Hur stor låda skulle en mid 5,5" behöva ungefär?

Antar att du menar 6½" midbas.
Det är ju lite olika för olika märken.
Men ska den inte spela lägre än säg 150hz så skulle jag tro att det kan räcka med 5-7l.
Men dessa blir ju isf. rena mellanregister och själv skulle jag nog valt antingen en 4 el. 5.25" som mellanregister då din 8" kommer funka som midbas.
Allt beror ju på hur mycke du kan tänka dej bygga om bilen, hur det ska gå återställa till orginal m.m..


Masterworks
6 januari 2008
Trådstartare
#10
TT-Avant skrev:
Masterworks skrev:
TT-Avant skrev:
Har du bara möjlighet att bygga lådor till dina 6½" så kommer det nog funka. Eller finns det plats för 6½" på brädan?
För sätter du 8" och 6½" i dörren utan låda kommer det bli skit.

Hur stor låda skulle en mid 5,5" behöva ungefär?

Antar att du menar 6½" midbas.
Det är ju lite olika för olika märken.
Men ska den inte spela lägre än säg 150hz så skulle jag tro att det kan räcka med 5-7l.
Men dessa blir ju isf. rena mellanregister och själv skulle jag nog valt antingen en 4 el. 5.25" som mellanregister då din 8" kommer funka som midbas.
Allt beror ju på hur mycke du kan tänka dej bygga om bilen, hur det ska gå återställa till orginal m.m..

Jag tänkte nog inte bygga om den speciellt mycket, det sitter redan 8"+ diskant i dörren!

Om man skulle köra utan lådor och bara använda dörren som resonanslåda då och kanske en utanpåliggande diskant uppe på instrumentbrädan då?

http://www.garaget.org/gallery/archive/59078/224068_97s1ve.jpg

6 851 Inlägg
6 januari 2008
#11
Masterworks skrev:
TT-Avant skrev:
Masterworks skrev:

Hur stor låda skulle en mid 5,5" behöva ungefär?

Antar att du menar 6½" midbas.
Det är ju lite olika för olika märken.
Men ska den inte spela lägre än säg 150hz så skulle jag tro att det kan räcka med 5-7l.
Men dessa blir ju isf. rena mellanregister och själv skulle jag nog valt antingen en 4 el. 5.25" som mellanregister då din 8" kommer funka som midbas.
Allt beror ju på hur mycke du kan tänka dej bygga om bilen, hur det ska gå återställa till orginal m.m..

Jag tänkte nog inte bygga om den speciellt mycket, det sitter redan 8"+ diskant i dörren!

Om man skulle köra utan lådor och bara använda dörren som resonanslåda då och kanske en utanpåliggande diskant uppe på instrumentbrädan då?

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … 97s1ve.jpg

Skulle inte råda dej att sätta någon annan högtalare i dörren utan låda (förutom diskanten).
Detta för att din 8" kommer antagligen förstöra den högtalare du monterar där isf.
Det blir (enkelt förklarat) samma sak som om du vill sätta en 5.25" högtalare i en baslåda.
Den kommer aggera som en slavbas åt den större högtalaren och med tiden kommer trycket från basen trycka sönder den mindre högtalaren.


Masterworks
6 januari 2008
Trådstartare
#12
TT-Avant skrev:
Masterworks skrev:
Jag tänkte nog inte bygga om den speciellt mycket, det sitter redan 8"+ diskant i dörren!

Om man skulle köra utan lådor och bara använda dörren som resonanslåda då och kanske en utanpåliggande diskant uppe på instrumentbrädan då?

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … 97s1ve.jpg

Skulle inte råda dej att sätta någon annan högtalare i dörren utan låda (förutom diskanten).
Detta för att din 8" kommer antagligen förstöra den högtalare du monterar där isf.
Det blir (enkelt förklarat) samma sak som om du vill sätta en 5.25" högtalare i en baslåda.
Den kommer aggera som en slavbas åt den större högtalaren och med tiden kommer trycket från basen trycka sönder den mindre högtalaren.

Okey, vad tycker du jag ska satsa på då i dörren?
1st 8"+ diskant,
1st 6,5+ diskant eller
2st 5,25 i dörren och diskant på någon annan lämplig plats?

Gärna förslag på system!

6 851 Inlägg
7 januari 2008
#13
Det är svårt..Allt är en kompromiss och beror lite på vad för ljud man är ute efter.

Det kan vara svårare som JonasH skriver att få djupet ur dubbla 5.25", men du kommer spela högre, fast klenare i midbasen.

8" tror jag kommer att få det lite jobbigt i övre mellan register, har ingen erfarenhet av någon bra 8", men det finns kanske? Men där kommer du ist. kunna få en djup midbas, nästan subb.

6½" ligger väl nån stanns i mellan dessa 2. Du får ett bra mellanregister, samtidigt som du får en bra midbas.
Så jag hade valt 6½", men det är inte säkert det passar dej alls?
Framsystemet skall ju även passa in på din bas och kör du med 2x12" Kicker L7 så krävs det nästan dubbla 6½" fram.


Masterworks
7 januari 2008
Trådstartare
#14
Jag tror att det blir snudd på omöjligt att få lådvolym till 2st 12or så det blir noig till att jobba med en 12a och sedan matcha den med framsystemet!

Lutar efter alla tips på ett 6,5" alt. 2st 6,5" system i dörrarna, frågan är ju sedan vilka man ska välja där? Jag vill inte ha bara dunka, dunka utan mer HiFi med en torr bas med tryck!

1 400 Inlägg
7 januari 2008
#15
Vill du ha mid med fin hifi så kan jag rek nakamichi sps2-650. Den har en bra mid som går ner till 55Hz och har en kraftig och rapp bas

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 januari 2008
#16
Masterworks skrev:
Jag tänkte nog inte bygga om den speciellt mycket, det sitter redan 8"+ diskant i dörren!

Om man skulle köra utan lådor och bara använda dörren som resonanslåda då och kanske en utanpåliggande diskant uppe på instrumentbrädan då?

Om du hittar en 8tummare som kan spela upp till runt 2500-3000Hz, så kan du ju sen använda diskant däröver. Men rådet är isåfall ändå att sätta diskanten högt uppe i dörren, man vill ABSOLUT ha en sån hög delning mellan element nära varandra.

Märk väl att du INTE skall leta efter 8tums sub-basar, utan 8tums basar/mellanregister.

Vi sponsrar ett projekt som just nu håller på att byggas, där det kommer sitta just 8tum+diskant fram i dörrarna. I en Nissan Skyline. Och det tror jag kommer smälla på riktigt bra.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

137 Inlägg
7 januari 2008
#17
fick lyssnat på ett 8" kitt för ett tag sedan som lät riktigt bra kanske kan va något för dig?
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … _ndw8132_s

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......

trucken
563 Inlägg
7 januari 2008
#18
eller så kör du http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … t_hs8032_s men delar aktivt...sågår midden lägre ifrekvens

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 januari 2008
#19
apoteket00 skrev:
eller så kör du http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … t_hs8032_s men delar aktivt...sågår midden lägre ifrekvens

Hmm, jag antar att du menar att kittet skulle spela djupare ner än 100Hz? Men det har inget med passiva filtret att göra, eller aktivt, för det sitter till 99.9% inget högpassfilter på 8tummaren....så det är nog 100Hz som gäller oavsett.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 631 Inlägg
8 januari 2008
#20
Jo, Jonas det gör det faktiskt!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök