Urkas skrev:
Kristian_V skrev:
Du kan ALDRIG få samma resultat genom att dra i reglar, som om du tar ut flera exponeringar ur en RAW och sedan sammanfogar dem till en HDR. Om du drar i en regel så ändrar du högst troligt mera i bilden än du tänkte dig. Det behövs allt lite maskering m.m. för att få till det bra.
Gör om RAWn till HDR direkt istället. Dom extra exponeringarna ger fortfarande ingenting. Men maskering osv håller jag definitivt med om!
Hur gör jag om RAWn till HDR direkt då? i vilket läge kan jag välja vad jag vill ha mörkare/ljusare osv..?
I de RAW konverterare jag testat, kan man dra i reglar, med de ändrar "hela bilden"
Mao jag har inte sett något RAW program, där jag får mäjlighet att maskera områden som regeln skall gälla för, eller inte gälla för.
Därför sitter jag fortfarande och tar ut olika exponeringar ur RAW för att sedan göra HDRen i PS genom att maskera bort fel exponerade delar i respektive bild, tills jag har kvar en bild jag vill ha.
Och jag kan inte påstå att jag ser skilnad på en bild där jag tagit tre riktiga exponeringar, gämfört med om jag tar mittersta exponeringen och "framkallar" en plus och en minus exponering med samma värden som de två "riktiga exponeringarna" har.
Alltså, jag tycker resultatet blir väldigt likvärdigt, tar jag tre exponeringar, eller tar jag en RAW på plats för att sedan ur RAWn ta fram plus/minus.
Nu talar jag om bilder med omfång på +/- 2 i exp...
Givetvis fungerar det inte med RAW när +/- börjar dra iväg åt var sitt håll.
Men jag skulle uppskatta tips på hur jag gör om direkt från RAW till HDR.