Urkas skrev:
Anledningen till att jag säger "lägg ner" är att folk verkligen verkar ha snöat in sig på att en hdr-bild ska ha en ful glödande effekt med massa konstiga kontraster och verkligen inte vill förstå vad det EGENTLIGEN är, så då kan dom lika gärna sluta helt o hållet istället. Eller åtminstone sluta kalla det för hdr o bara kalla det för en bild-med-massa-glow-och-kontrast.
Men om jag ska ge en vettigare konstruktiv kritik så kan jag ju säga att många bilder här har ofta utbrända himlar, nåt som fler exponeringar skulle hjälpa till att fixa.
Och vet folk föresten om att ni kan få en ganska lika så-kallad "hdr" effekt med hjälp av en extrem unsharpen mask?
Jag håller med att det är väldigt många bilder med "konstiga ljus fenomen". I regel för att man inte orkat maskera ordentligt. Eller konstiga instälningar i programmet som skall göra maskerandet för en. Fult i mina ögon också.
Lika så utbränd himel, gör man en riktig HDR, så inte skiter man i att fixa den utbrända himmelen.
Klart man lägger minst en exponering, för att få en korekt himmel. Mao kan man undra hur "artisten" tänkt sig..?
Men att säga "lägg ner" hjälper bara att sakta ner, eller döda en levande tråd. Som sagt fortsätt med konstruktiv kritik istället, eller skit i att skriva. Det finns trådar här inne jag helt enkelt slutat prenumenera på för att jag inte gillar, eller håller med om vad som skrivs.
liquisole skrev:
Tog min första HDR bild igår.. testade bara ut från balkongen.. använde -1/0/+1
Du har sannerligen inte valt ett lätt motiv för din första HDR.

Jag ser hur du maskerat tex himlen, men i det motivet kan man lägga timmar innan man fått maskerat så att himlen får sin rätta exponering, utan att man får med träd grenarna i samma exp. som himelen. Det finns program man kan ladda in sina bilder/exponeringar i, som gör det på ett ögonblick. Men det är roligare och man kan vara mera kreativ när man maskerar manuelt.
Träd mot himmel är jobbigt att maska, likaså om man fotar någon med spretigt hår. Med lite träning och erfarenhet, lär man sig att välja motiv och vinklar så man får det lite lättare med efter behandlingen i datorn.