Bjare skrev:
Vad gör jag för fel egentligen?
Nu är detta iofs mina första HDR-bilder ..
Är min kamera verkligen så dålig.
Därför jag kör med ISO på 50 som är lägst, tydligen underlättade det för kvalitèn vid en
sämre kamera läste jag tidigare i tråden, därför blir den högre så blir mina bilder sämre hehe.
hrm. Tycker själv att jag tagit bilderna relativt stadigt eller vad anser ni?
Överseende får man givetvis ha eftersom bilderna är från en digitalkamera för under 1.000:-
styrkan är -1.8 +-0 +1.8
(Maximala inställningar från kameran)
*edit*
Eftersom jag inte har en jävla susning rent ut sagt hur jag ska dra parametrarna i Photomatix
Så skulle det faktiskt vara trevligt om någon ville göra på sitt eget vis, med mina bilder.
Till att börja med, så är lågt ISO nummer bätre, du gör helt rätt att fota i ISO 50. Bilderna ser ändå ut som om de är tagna med högt ISO, mycket brus i bilderna. Är original bilderna (Som de gjort HDR av.) lika brusiga? Eller är detta ett resultat av för mycket skruvande i Photomatix?
Motiven är det inget fel på, jag gillar ettan och trean, mest för att himlen är fin med mycket färger. Bilens färg kommer också fram fint med HDR. (I bild två. I bild tre är den väldigt mörk nertill.)
Som du upptäkt finns det ganska många parametrar att pilla med i Photomatix, många reglar, många val att göra. Det finns lite olika sätt att dra i reglagen, beroende på vad man vill åstadkomma för effekt.
Jag tycker du lyckats fint med att det inte finns en så kallad "Halo" effekt (Ljusa kanter) i bilderna som får det att se direkt overkligt ut.
Börja med att kolla i originalbilderna, är de skarpa? Finns bruset redan där? Om så är fallet, ta bilderna igen...
Billig pocketkamera..?
Jag mistänker att du kan ha någon funktion påslagen som processar bilderna på något sätt, tillverkarens sätt att få ut bätre bilder för ögat direkt ur kameran. Kolla menyerna så tex inte du har "Auto-ISO" påslagen, för då kan kameran själv få för sig att hitta på bus. Jag han med ganska många bilder med min första systemkamera innan jag kom på den fulingen... Jag fick bestämma ISO själv, så länge ljuset var tillräkligt, men när slutartiden ville gå över 1/60 drog kameran upp ISO själv så att slutartiden aldrig gick över 1/60. Jag undrade länge varför en del bilder blev så brusiga.
Annars behövs det ingen dyr systemkamera för att ta fina bilder. Kameran är ett verktyg. Det är fortfarande DU som tar bilden.
På mina Nikon kameror, både den förra och nuvarande, om Auto-ISO är påslagen, så är den på även i manuelt läge, jag kan ställa in alla parametrar manuelt, men kameran skruvar ändå upp ISO när den tycker det passar. Så på kamera två (Nuvarande) var det första jag gjorde när jag slog på den första gången, att gå in i menyn och stänga av funtkionen.
Hur har du tagit exponeringarna?
Kameran på stativ?
Kameran instäld på manuellt? Eller har du använt kamerans "gaflings funktion" så den tar tre olika bilder själv? Om så, vilket läge stod kameran i? Om jag kör gafling så gaflar kameran med antingen slutartiden, eller bländaröpningen, beroende på vad jag har kameran instäld på. Välj en fast bländaröpning, så ändrar kameran på slutartiden.