Hej!
Jag har stött på ett problem med min Volvo V40 (fas 2, årsmodell 2004) och hoppas att någon här har erfarenhet av liknande fel.
Jag får felkod 017D på SRS-systemet. När jag har sökt runt lite verkar många mena att det ofta beror på dålig kontakt under sätena, och att man kan börja med att rengöra/kontrollera kontakterna där.
Samtidigt får jag även en annan kod som bara visas som 0001 ? styrenhet. Enligt vad jag har hittat på nätet ska det tyda på att själva SRS-styrenheten kan vara defekt och behöver bytas.
En annan sak jag har märkt:
Det tickar från bilen när jag sitter i förarstolen utan bälte, och varningslampan för bälte lyser i kupén. När jag sätter på mig bältet så slutar det direkt, vilket får mig att tro att just den funktionen fungerar som den ska.
På passagerarsidan verkar bältesslåset inte ha någon elektrisk kontakt alls, alltså ingen kabel/anslutning, så jag antar att felet inte kan ligga där.
Så mina frågor är egentligen:
Är det rimligt att börja med att rengöra/kolla kontakterna under sätet trots kod 0001?
Kan felkod 017D orsaka följdfel som ger 0001, eller är det nästan säkert att styrenheten är trasig?
Är det någon som haft exakt detta problem på en S40/V40 och vet vad som faktiskt löste det?
Tar tacksamt emot alla tips innan jag börjar riva eller byta delar ?
Sedan om någon skulle kunna berätta för mig var jag kan hitta temperaturgivaren som felar så jag kan titta på kablaget samt kontakten till den med när det ändå ska felsökas. Motorn är 2.0 T 163hk med motorkoden B4204T3. Jag har kunnat nolla det mesta med Autocom förutom självaste SRS felen då vilket jag tycker är konstigt då dem är passiva/sporadiska och ej aktiva/statiska
Felkoder:
https://imgur.com/a/RxOLSjpTack på förhand!