Bjare skrev:
Nu har jag varit i farten igen och försökt lite
Tur det blir bättre iaf än sämre vill jag påstå.

Sjysta bilder.

Kritik:
Det blir inte riktigt trovärdigt med "halo effekterna" du har i en del bilder.
Halo = ljus glorian runt en del objekt, eller en nermörkad himmel, där nederkant är onormalt mycket ljusare.
Vill du göra bilderna mera trovärdiga får du (Om du gör dem manuellt) zooma in och maska nogrannare. Eller om du använder nått program som tex Photomatix eller motsvarande, bör du ta mera tid och välja en annan instälning på "light smoothing". Ställ den så halo effekten försvinner, sedan ställer du övriga parametrar. (Detta är den viktigaste instälningen i programmet.)
Kolla min bild i post/inlägg #900, där kan du se en bild med liknande cenario. Fast ändå klurigare med alla rep från masterna på segelfartyget i bakgrunden. Med fel "light smoothing" skulle himlen runt hela båten varit för ljus. Med rätt instälningar går det att få bort "halo".
HDR tonemappad i Photomatix 3.0.
I verkligheten kan himlen ibland vara mycket ljusare nertill, men det ljusa följer aldrig carportens taklinje som i bilden med volvon, ifall du förstår vad jag menar.

Samma gäller för "park bilden" det ljusa smyger runt träden istället för att följa horisonten.

Detaljer som avslöjar att bilderna är manipulerade.
En av de svåra sakerna med HDR är att ta rätt bilder, bilder som är lätta att göra HDR av. Bilder med träd som är glest bevuxna, där man ser igenom lövverket är jätte pilliga att få till rätt.
Det enda sätt där man lyckas någorlunda utan att sitta i timmtal ock maskera manuellt är att använda verktyget "blend if" (Blanda om) i photoshop. Skulle troligtvis fungerat på båda dina bilder.
Bilderna på VW'n är mycket bra. Speciellt den med bilen frammifrån. Den med bilen bakifrån är bilen aningens för ljus under list och man kan åter igen ana "halo effekten" i gräset.
När jag gör HDR kollar jag alltid "hur mycket kan jag komma undan med?" så att det fortfarande ser trovärdigt ut.
Bryr man sig inte om det och är nöjd ändå? Fint, då är bilderna jätte snygga. Men för mig drar det ner omdömmet på bilden att man tydligt kan se manipulationen.
Jag gillar bilder med kraftiga färger. Denna är gättesnygg!

Bilden är dock hårt komprimerad, man ser tydliga spår efter jpg-komprimeringen. Bilden är på 46kb, närmare 100kb skulle gjort bilden mera rättvisa.
Synd på en annars så fin bild.